De ce ne confruntăm cu lipsa de concentrare și cum o remediem

    Concentrarea se referă la efortul mental pe care o persoană îl îndreaptă către o activitate, reușind să-și focalizeze atenția o vreme, fără ca aceasta să fie afectată de vreun stimul intern sau extern. Înseamnă a fi în contact cu realitatea în general. Pe de altă parte, lipsa de concentrare se poate datora unui număr de probleme și devine frustrantă atunci când ne afectează toate palierele vieții, împiedicându-ne să fim eficienți sau… prezenți. Iată ce am putea face dacă observăm dificultăți în această privință.

    Oboseala și stresul

    O persoană concentrată asupra sarcinii știe unde este și de ce se află acolo, și nu-i permite minții să rătăcească. Are capacitatea de a acorda atenției sau gândurilor un singur obiect sau activitate.

    Dificultatea de concentrare este un fenomen normal și periodic pentru majoritatea oamenilor. Uneori, oboseala și stresul pot provoca probleme de concentrare, cu simptome care includ:

    • incapacitatea de amintire a lucrurilor petrecute cu puțin timp în urmă;
    • dificultate în a sta liniștit;
    • dificultăți de gândire clară;
    • pierderea frecventă a lucrurilor sau dificultatea de a ne aminti unde sunt acestea;
    • incapacitatea de a lua decizii;
    • incapacitatea de a efectua sarcini complicate;
    • lipsa energiei fizice sau mentale necesare pentru concentrare;
    • greșeli făcute din neglijență;
    • lipsa de concentrare.

    Probleme psihologice care duc la lipsa de concentrare

    Lipsa de concentrare poate fi legată de dificultatea de a rămâne treaz, de impulsivitate, de gânduri intruzive, de hiperactivitate sau de neatenție. Cauzele psihologice care pot declanșa această problemă sunt următoarele:

    ADHD (tulburare de hiperactivitate și deficit de atenție) poate crea provocări de atenție, concentrare și memorie atât pentru copii, cât și pentru adulți.

    Depresia, anxietatea sau tulburările afective fac dificilă gestionarea gândurilor intruzive, învățarea, amintirea informațiilor și pot cauza lipsa de concentrare.  

    Doliul este un răspuns natural la pierderea unei persoane dragi, a unui obiect, a unui job sau chiar a sănătății. Există multe semne și simptome ale doliului dar lipsa de atenție și lipsa de concentrare pot fi cele mai frustrante. Durerea este solicitantă, intruzivă și epuizantă astfel încât nu mai rămâne loc pentru energia necesară concentrării.

    Burnout-ul este una dintre stările cu care, în ultimul timp, se confruntă tot mai multe persoane. În pragul epuizării fizice și emoționale, concentrarea asupra oricărei sarcini poate fi o bătălie pierdută.

    Consumul de substanțe este un factor agravant în pierderea memoriei și lipsa de concentrare. Alcoolul sau drogurile pot face dificilă îmbunătățirea abilităților la locul de muncă, învățarea și păstrarea unor concepte noi și chiar lipsa atenției și lipsa de concentare asupra mediului înconjurător.

    Cauze medicale ale lipsei de concentrare

    Contuziile sau alte leziuni ale capului pot afecta concentrarea și memoria. Acest lucru este de obicei temporar, dar lipsa de concentrare poate persista, în timp ce contuzia se vindecă. De asemenea, miopia sau alte probleme de vedere pot provoca lipsa de concentrare.

    Tulburările de somn pot și ele cauza probleme de memorie și concentrare la adulți sau lipsă de concentrare la copii. Somnul ne vindecă corpul și mintea. Prin urmare, atunci când suntem nedormiți, ne simțim incapabili de a ne concentra asupra oricărei activități.

    „Este suficient să am o noapte nedormită ca să simt toată ziua următoare că nu pot fi atentă la nimic. Dacă nu sunt odihnită fac greșeli la muncă, sunt împiedicată, nu pot purta o discuție coerentă, iar lipsa de concentrare mă copleșește. Par că sunt din alt film și nu îmi revin nici cu exces de cafea. Din acest motiv pentru mine somnul este cel mai important și țin cont de faptul că eu am nevoie de 9 ore de somn pentru a mă simți odihnită.” povestește Laura 29 de ani.

    Dezechilibrele de estrogen, testosteron, progesteron sau hormon tiroidian pot deranja echilibrul hormonal al întregului corp, provocând probleme de memorie sau lipsa de concentrare.

    Numărul scăzut de celule roșii din sânge: globulele roșii din sânge transportă oxigenul către creier, iar insuficiența oxigenului poate priva creierul de energia necesară concentrării.

    Medicamentele deseori sunt și ele un motiv. Conținutul chimic al medicamentelor poate avea efecte nocive asupra creierului și asupra concentrării. Calitatea și frecvența consumului de medicamente precum și utilizarea medicamentelor potrivite sunt factori importanți pentru menținerea sănătății organismului.

    Lipsa de concentrare favorizată de mediu

    Creierul nostru secretă adrenalină în caz de pericol și menține corpul într-o stare de stres. Deși adrenalina oferă energie ridicată și o concentrare completă la început, efectul dispare rapid. După un timp, creierul activează cortizol ca urmare a stresului continuu.

    În timpul concentrării intense, cortexul prefrontal funcționează la capacitate maximă. În acest fel, devine mai ușor pentru noi să ne concentrăm. Însă, expunerea prelungită la cortizol, hormonul stresului, afectează hipotalamusul, zona din creier implicată inclusiv în procesul de învățare astfel că, pierderile de memorie și lipsa de concentrare apar frecvent la persoanele care trăiesc în condiții de stres continuu.

    „Întotdeauna când se apropie predarea unui proiect la muncă par că fac totul cu încetinitorul, lucru care mă frustrează foarte tare. Pe lângă stresul datorat apropierii dead-line-ului, sunt stresat și pentru că par să mă mișc în reluare. Dar știu că pățesc acest lucru și că am probleme de concentrare pe final, motiv pentru care încerc mereu să îmi las detalii de ajustat la urmă. Atunci când nu reușesc acest lucru… lipsa de concentrare mă determină să petrec și câte 12 de ore la muncă,” mărturisește Alex, un bucureștean de 36 de ani.

    Tehnologia poate provoca lipsa de concentrare. Acest lucru se întâmplă din cauza tuturor „vocilor” pe care oamenii le aud în mod constant ca stimul extern, cum ar fi notificările de pe rețelele sociale, alarmele de ceas, notificările prin SMS, sunetele de apel, etc. Toți acești stimuli provoacă probleme de concentrare și după un timp, indivizii încep să experimenteze pierderea concentrării chiar și în timp ce lucrează în medii liniștite.

    Cum remediem lipsa de concentrare

    Structura mentală și nevoile fiecărei persoane pot fi diferite. Fiecare dintre noi avem propriul mod de concentrare. Lucrurile care distrag atenția pot fi schimbate în funcție de interesele fiecăruia dintre noi. Din acest motiv, cei care se confruntă cu lipsa de concentrare ar trebui să își determine propriile nevoi în mod clar pentru a rezolva această problemă.

    Succesul începe în minte. Doar atunci când mintea este clară și pe deplin prezentă putem fi productivi. Deși nimeni nu se poate concentra 100% toată ziua, cu câteva trucuri ne putem ajuta corpul să se concentreze pe deplin. Iată câteva dintre ele:

    Antrenarea creierului

    Există multe modalități de a ne menține creierul sănătos, indiferent de vârstă. Făcând exerciții pentru stimularea creierului ne dezvoltăm atenția, memoria și concentrarea care ne ajută să ne menținem acuratețea minții pe măsură ce îmbătrânim.

    Jocurile sunt cu siguranță cea mai distractivă metodă de tratament pentru îmbunătățirea concentrării: sudoku, rebus, şah, puzzle, jocuri de atenție și memorie. Importanța lor a fost adesea subliniată, deoarece este mult mai ușor să ne concentrăm pe o activitate care ne bucură, iar ca tratament, sunt la fel de eficiente ca medicamentele.

    Mâncarea sănătoasă

    Nutrienții pe care îi asimilează corpul nostru sunt importanți pentru sănătatea tuturor organelor noastre. Obținem toată energia și nutrienții de care avem nevoie din consumul unei diete sănătoase, extrem de importantă atât pentru o minte sănătoasă, cât și pentru a elimina lipsa de concentrare la copii și adulți.

    Odihna

    Somnul este unul dintre cei mai importanți factori de care are nevoie mintea ca să se odihnească și să se reîmprospăteze. Odihna este necesară pentru a înțelege și stoca informații noi.

    Tratarea tulburărilor de somn este foarte importantă. Somnul regulat este cel mai eficient mod de a elimina lipsa de concentrare.

    Mișcarea

    Sportul este un remediu bun pentru corpul nostru. Ignorarea distragerilor provocate de stimuli externi și creșterea concentrației se numără printre numeroasele beneficii ale exercițiilor fizice regulate.

    Conectarea cu natura

    Petrecerea timpului în natură, zinic, pentru doar 15-20 de minute este suficientă pentru a ne relaxa mintea și încărca bateriile. O scurtă plimbare printr-un parc oferă beneficii.

    O ședință în grădină sau în curte ne poate ajuta. Includerea plantelor în spațiile de birouri contribuie la creșterea concentrării și a productivității, satisfacției la locul de muncă și a calității aerului.

    Mindfulness

    Practicile de meditație și mindfulness pot oferi multiple beneficii legate de concentrare. Mindfulness poate dezvolta, de asemenea, memoria și alte abilități cognitive, reducând anxietatea și îmbunătățindu-ne controlul asupra propriilor gânduri.

    Reducerea stimulilor

    Pentru a remedia lipsa de concentrare este necesară reducerea stimulilor din mediu. Un telefon care zumzăie constant este o rețetă pentru distragerea atenției, mai ales când lucrăm sub un termen limită. Găsirea unui spațiu liniștit și îndepărtarea dispozitivelor electronice ajută la îmbunătățirea concentrării.

    Să nu uităm să luăm pauze

    Atunci când lucrăm la un proiect și dintr-o dată mintea începe să rătăcească, lupta pentru concentrare ne face să ne simțim anxioși cu privire la finalizarea proiectului în timp util.

    Când se întâmplă acest lucru, este necesar să facem o scurtă pauză. Să ne reîmprospătăm cu o băutură rece sau cu o gustare hrănitoare, să facem o plimbare rapidă sau o expunere de câteva minute la soare. Pauzele mentale sporesc concentrarea.

    Muzica

    Un fundal muzical în timpul lucrului sau studiului poate ajuta la creșterea concentrării. Folosirea sunetelor naturii sau a zgomotului alb pentru a masca sunetele de fundal ar putea contribui, de asemenea, la îmbunătățirea concentrării și a altor funcții ale creierului.

    Când lipsa de concentrare devine un semnal de alarmă

    Se solicită asistență medicală imediată dacă o persoană prezintă oricare dintre următoarele simptome pe lângă lipsa concentrării: pierderea cunoștinței, amorțeală sau furnicături pe o parte a corpului, dureri toracice severe, dureri de cap severe, pierderea bruscă sau inexplicabilă a memoriei, performanță scăzută la locul de muncă sau la școală, dificultăți de somn, sentimente neobișnuite de oboseală, afectarea abilităților de a trece prin viața de zi cu zi sau afectarea calității vieții.

    Tratamentul medicamentos va depinde de diagnosticul specific și trebuie luat sub stricta supraveghere a unui medic. Utilizarea medicamentelor fără a cunoaște posibilele complicații și efecte secundare poate provoca alte probleme. Abuzul de medicamente nepotrivite, poate provoca lipsa de concentrare. Doar medicamentele care sunt utilizate în scopul potrivit și în doza potrivită vor ajuta lipsa de concentrare la adulți.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook