Inteligența emoțională în relațiile de la muncă – de ce este utilă și cum o dezvoltăm
Inteligența emoțională este capacitatea de a înțelege și gestiona atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți. Practic, nu ne lăsăm copleșiți de emoții atunci când apar și, deopotrivă, nu fugim nici de emoțiile altora, indiferent de intensitatea lor. Abilitatea ne ajută să fim mai rezilienți și să dezvoltăm relații mai bune cu cei din jur, fiindu-ne utilă inclusiv în cel profesional. Așadar, dacă vrei să îți sporești inteligența emoțională, iată ce poți face.
De ce ne este utilă inteligența emoțională
Inteligența emoțională este un atribut extrem de important al oricărui lider cu rezultate foarte bune, dar și al oricărui angajat care se remarcă la locul de muncă. Există foarte multe studii în acest sens, dar unul din cele mai relevante este cel prezentat de Daniel Goleman în Harvard Business Review unde afirma faptul că:
“IQ este extrem de important pentru performanţă remarcabilă. Abilitățile cognitive, cum ar fi gândirea generală și viziunea pe termen lung, sunt deosebit de importante. Dar când am calculat raportul dintre abilitățile tehnice, IQ și inteligența emoțională (EQ) ca ingrediente pentru performanţă remarcabilă, EQ se dovedește a fi de două ori mai importantă decât orice altă abilitate la muncă, pentru orice poziție din companie”.
Așadar, inteligența emoțională merită foarte multă atenție, pentru că poate face diferența între a fi un angajat neobservat sau a fi remarcabil.
Ce este inteligența emoțională
Inteligența emoțională se definește ca fiind capacitatea de a înțelege și gestiona atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți, pentru a dezvolta relații mai puternice, a construi reziliență și a atinge obiective.
Unii specialiști consideră că oamenii care dau dovadă de inteligență emoțională au abilitatea de a-și adapta gândirea și comportamentul în funcție de context pentru a atinge anumite obiective.
Inteligența emoțională este cunoscută și ca EQ, adică coeficient emotional. EQ este diferit de coeficientul de inteligență (IQ), care măsoară inteligența umană pe baza abilităților mentale cognitive.
Conform studiului lui Daniel Goleman, inteligența emoțională este rezultatul a cinci factori importanți: self – awareness sau conștientizare de sine, autoreglare, motivație, empatie și abilități sociale. Fiecare din cei cinci factori contribuie la rezultatele noastre foarte bune.
Sinteza inteligenței emoționale
Pentru a înțelege foarte bine fiecare factor, vă prezint o sinteză propusă de Daniel Goleman:
Prin self awareness înțelegem abilitatea de a înțelege propriile stări, emoții, gânduri și impactul lor asupra noastră și asupra celorlalți. Beneficiile în domeniul profesional sunt încrederea în sine, autoevaluarea realistă, simțul umorului la adresa propriei persoane.
Prin autoreglare înțelegem abilitatea de a gestiona stările puternice neplăcute și capacitatea de a gândi înainte de acționa. Beneficiile în domeniul profesional sunt încredere și integritate, confort legat de ambiguitate, deschidere către schimbare.
Prin motivație înțelegem pasiunea de a munci pentru motive ce sunt dincolo de aspectele financiare și atingerea obiectivelor stabilite. Beneficiile sunt dorința puternică de a reuși, optimism chiar și în caz de eșec, angajament organizațional.
Prin empatie înțelegem abilitatea de a înțelege reacțiile emoționale ale celorlalți și de a gestiona relațiile cu ceilalți în funcție de reacțiile lor emoționale. Beneficiile sunt: expertiza în construirea și păstrarea talentelor, sensibilitate interculturală, bună înțelege a nevoilor clientilor.
Prin abilități sociale înțelegem competență în gestionarea relațiilor și construirea rețelelor (networks), precum și abilitatea de a găsi puncte comune cu ceilalți și de a obține conectare. Beneficiile sunt: eficacitatea în conducerea schimbării, persuasivitatea și expertiza în construirea și conducerea echipelor.
Ce înseamnă o viață echilibrată
Obișnuiesc să spun că pentru o viață sănătoasă e foarte important să avem constant „butonul de self-awareness pe ON”. Spun asta pentru că self-awareness-ul este cel care ne dă cele mai importante semnale legate de starea noastră emoțională, iar primul indicator este corpul, așa cum spune si Daniel Siegel în cartea „Mindsight, noua știință a transformării personale”.
Însă nu este suficient doar să conștizez că ceva nu este în regulă, ci important e să înțeleg ce se întâmplă și apoi să mă adaptez.
Cum recunoști inteligența emoțională
Cum recunoaștem o persoană care o inteligență emoțională dezvoltată? Cele mai frecvente comportamente pe care le vom regăsi sunt următoarele:
Manifestă empatie în relația cu ceilalți;
- Este un bun ascultător;
- Nu se teme să fie vulnerabil/ă și să spună ceea ce simte;
- Este capabil/ă să stabilească limite și nu se teme să spună „nu”;
- Relaționează cu alte persoane în contexte diferite;
- Înțelege acțiunile și comportamentele celorlalți;
- Poate accepta feedback constructiv fără a-și găsi scuze sau a-i blama pe ceilalți;
- Are capacitatea de a rezolva probleme și de a găsi soluții;
- Nu-i este teamă să-și recunoască greșelile și să-și ceară scuze;
- Își găsește resurse să treacă peste evenimentele dificile;
- Se automotivează, are dorința de a duce la capăt ceea ce își propune sau își asumă.
Pentru cei care doresc să evalueze cât de dezvoltată este EQ pot aplica testul lui Daniel Goleman AICI sau testarea de AICI.
Cum îți poți dezvolta inteligența emoțională
Inteligența emoțională poate fi dezvoltată de către orice persoană. Există foarte multe materiale, prezentări, Tedx-uri pe acest subiect. Vă propun aici câteva acțiuni concrete pentru dezvoltare EQ:
- Observă emoțiile tale în diverse situații, înțelege-le și reglează reacțiile tale. Este important să înveți să îți recunoști corect emoțiile și să înțelegi mesajul pe care încearcă să ți-l transmită.
- Ține minte că fiecare gând crează o emoție, așadar antrenează-te să îți observi gândurile. Nu uita că, de cele mai multe ori, în spatele emoțiilor puternice se află gânduri negative despre sine, despre celălalt, despre situație. Identifică aceste gânduri și încearcă să găsești alternative care nu te încarcă emoțional la fel de puternic. Astfel, și comportamentele tale vor fi mai adecvate situației.
- Găsește un gând pozitiv pentru fiecare gând negativ pe care îl conștientizezi prin self-awareness, practică recunoștința (fii recunoscător pentru lucrurile bune care ți se întâmplă).
- Fă o rutină din exercițiile de respirație, meditație, mindfulness.
- Citește despre empatie și pune în practică informațiile. Observă persoane pe care le apreciezi ca fiind empatice și observă ce fac diferit.
- Ascultă mai des, pune-te în situația celuilalt pentru a-i putea înțelege deciziile și acțiunile.
- Asigură-te că înțelegi bine situația unei alte persoane, printr-un dialog direct cu persoana. Deseori proiectăm propriile gânduri asupra celuilalt și uităm să facem un reality-check, respectiv să punem întrebări pentru a afla perspectiva celuilalt direct de la sursă.
- Cere feedback de la colegi sau prieteni legat de fiecare factor de mai sus și află ce transmiți celor din jur, iar apoi stabilește-ți acțiuni concrete de îmbunătățire a comportamentelor. Poți cere și sprijinul unui coach, mai ales dacă îți dorești o cunoaștere mai profundă și un timp mai scurt de dezvoltare a inteligenței emoționale.
- Asumă-ți responsabilitatea pentru acțiunile și comportamentul tău, acceptă feedback-ul, fără a da vina pe ceilalți sau a găsi scuze pentru propriile fapte ori cuvinte. Fii curios să înțelegi feedback-ul primit, cerând exemple concrete care să îți aducă claritate.
- Nu în ultimul rând, socializează cât mai frecvent. Alege să faci activități plăcute alături de cei dragi (networking) și extinde constant rețeaua ta de cunoscuți. Socializarea este o sursă bună de învățare și modelare comportamentală.
Ține minte ca orice abilitate poate fi dezvoltată, important este să acorzi timp de înțelegere și apoi să acționezi în direcția pe care ți-o dorești.