Anxietatea ne poate epuiza! Ce o poate declașa, când este normală și când devine o problemă

    Frica este o emoție de bază care atrage după sine o reacție automată de tip „luptă” sau „fugi” de ajutor pentru organism pentru a face față unui pericol real și iminent – inima bate mai repede, crește fluxul sanguin, se dilată pupilele, mușchii sunt pregătiți pentru efort suplimentar, în caz de nevoie. Toate acestea sunt orientate pe termen relativ scurt către evitarea sau adresarea unui pericol concret, din prezent. Dacă resimțirea acestei emoții se prelungește în timp, se referă mai ales la situații viitoare, incerte și deloc clare, rămânem blocați într-o vigilență permanentă, fără obiect, epuizantă pentru organism în totalitatea sa – aceasta ar fi, pe scurt, anxietatea. Iar vestea bună este că anxietatea se vindecă.

    Cele mai frecvente surse de anxietate

    Între factorii declanșatori ai anxietății regăsim incertitudinea, lipsa sau excesul de informație, nesiguranța cu privire la un moment din viitor (fie el apropiat de prezent, sau chiar ceva vag și îndepărtat), lipsa de previzibilitate, dar și factori cu conotație pozitivă (o reușită pentru care ne-am pregătit, sau doar un moment norocos). Atât ce se întâmplă în prezent, o problemă reală în momentul de față, cât și ce se poate întâmpla în viitor, respectiv o problemă inexistentă în prezent, pot reprezenta în egală măsură surse de anxietate.

    Dacă toate acestea se întâmplă într-un context de viață stresant, având în spate o istorie de abuz fizic sau emoțional sau un eveniment traumatizant, cresc neșansele de a dezvolta o tulburare de anxietate. Practic, istoricul ne spune că suntem deja „antrenați” să reacționăm prin stres la mediul din jur (chiar și cel intern), indiferent de prezența reală a vreunul pericol. Cumva, pericolul este anticipat. Nemulțumirea, frustrarea, sentimentul de neputință, ignorarea propriilor nevoi, temerile legate de prezent și viitor, ne construiesc un mediu anxios. Iar anxietatea se vindecă odată cu conștientizarea acestor capcane toxice pe care ni le întindem singuri.

    Anxietatea se vindecă… dacă o tratăm ca pe o problemă reală

    Sub asediul anxietății ajungem să ne focusăm doar pe aspectele nefavorabile ale unei situații sau ale unei întâmplări și să anticipăm doar evoluții negative ale lucrurilor din jur.

    Nimic nu este bine și chiar dacă este bine, ceva rău se poate întâmpla oricând. Așadar, îngrijorarea excesivă față de lucrurile cotidiene, mai mari sau mai mici este un alt indiciu. De la frica irațională de întuneric, de vorbit în public, până la frica de moarte, toate acestea pot fi evaluate în contextul anxietății. Iar anxietatea este o problemă reală, care trebuie adresată, nu ignorată. Anxietatea se vindecă începând cu momentul în care o acceptăm ca fiind o problemă importantă în viața noastră.

    Discursul nostru, mai ales cel interior, devine pesimist și drobul de sare, un partener care se ține scai de noi. Perpectiva la care ne raportăm gândurile și comportamentele este de o nesiguranță intensă și deci, nevoia noastră de a fi în control crește exponențial.

    No amount of anxiety can change the future. No amount of regret can change the past.

    „Nicio anxietate nu poate schimba viitorul. Niciun regret nu poate schimba trecutul.”

    Karen Salmansohn, autor cărți de psihoeducație

    Perfecționismul este un alt semn care ne spune că ne apropiem sau suntem deja sub influența anxietății. Dorința de a face lucrurile perfect, unde perfect este un etalon propriu din ce în ce mai înalt, este catalizată de teama că orice este mai prejos este primejdios pentru noi sau pentru persoanele importante din viața noastră.

    Dereglări generate de anxietate

    Atât gândurile cât și corpul nostru resimt tentaculele anxietății. În privința gândurilor ne este poate mai ușor să ne identificăm erorile sau recurența, extenuantă la un moment dat, a unor idei de tipul „da, dar dacă…”. În mintea noastră se petrec, de cele mai multe ori, cele mai aprige lupte. Gândurile repetitive devin adevărate tiruri de armă, ne simțim deseori dezorientați, iar puterea de concentrare scade vertiginos.

    Stările de încordare și vigilență permanentă care însoțesc anxietatea vor epuiza corpul care ajunge în imposibilitatea de a se relaxa, de a se odihni sau de a performa activitățile strict necesare traiului zilnic.

    Diferite procese inflamatorii apar in corp, durerile de cap sunt aproape la ordinea zilei, iar insomniile fac din noapte un lung drum către ziua în care o luăm de la capăt, cu toate fricile după noi. Știm că anxietatea se vindecă și poate fi ținută sub control, dar de multe ori, ne este dificil să ne luptăm cu toate aceste reacții de pe urma ei și să o gestionăm corespunzător.

    Problemele digestive încep să-și arate primii colți sau formele agravate ale unor afecțiuni mai vechi pe care, până să fim acaparați de anxietate, reușeam să le ținem sub control. Stomacul este un bun barometru pentru stresul psihologic și, la rândul lui, disconfortul digestiv creează mai multă îngrijorare.

    De asemenea, atitudinile și comportamentul nostru pot suferi modificări, sub influența anxietății. Devenim mai suspicioși și încercăm să dobândim o senzație de control niciodată satisfăcătoare. Treptat, ajungem în imposibilitatea de a percepe realitatea în toate aspectele ei și asftel, relațiile noastre personale și profesionale au de suferit.   

    Resurse pentru a ne controla anxietatea

    În funcție de aspectele specifice ale vieții fiecăruia dintre noi, există o mulțime de abordări care merită încercate, pentru a reuși să controlăm anxietatea și efectele ei extinse. Exemplele de mai jos sunt menite să ne dea doar câteva idei pe marginea cărora putem adapta soluții personalizate fiecărei situații în parte.

    Anxietatea se vindecă și prin hobby-uri, mai ales dacă suntem creativi. Putem desena sau picta liber, putem să începem să lucrăm la un „dream board” (colaj format din imagini ale lucrurilor pe care le dorim în viața noastră), să redecorăm o cameră sau să (re)descoperim toate funcțiile aparatului de fotografiat.

    Dacă ne-am dorit mereu să dezvoltăm abilități noi, paradoxal, în această perioadă ar fi un moment bun: putem învăța o limbă străină, un instrument muzical, ne putem explora talentul gastronomic sau putem încerca diverse reparații prin casă.

    Dacă suntem mai activi de fel, putem să începem un program de exerciții fizice, putem alerga prin cartier sau, și mai bine, putem face o drumeție prin pădure. Contactul cu natura are un efect benefic prea puțin apreciat și foarte important asupra minții și corpului nostru.  

    Dacă avem aplecare către reflecție și introspecție, atunci putem practica meditația, rugăciunea sau yoga.

    De asemenea, organizarea în avans a agendei pentru ziua de mâine, la nivel schematic și cu menținerea în mod obligatoriu a flexibilității, oferă în general un confort personal celor mai anxioși dintre noi.

    Anxietatea se vindecă atunci când înțelegem că nevoia noastră de control este inadecvată realității și, treptat, acceptăm limitele pe care le avem și dozele de control sănătoase.

    O ultimă idee ar fi să ne adresăm (și să și răspundem!) o serie de intrebări de tipul: „Ce dovadă am că lucrurile stau așa?” sau „Ce argumente am pentru ceea ce spun acum?”, „Ce este în controlul meu și cum pot acționa concret și ce nu este în controlul meu?”.

    Anxietatea se vindecă atunci când primim ajutor

    A gestiona cu succes anxietatea nu înseamnă a nu te mai gândi la lucruri, ci a te gândi eficient pentru starea ta de bine. În acest sens, ne putem antrena cu sprijinul unui specialist în observarea propriilor gânduri și a mesajelor toxice pentru noi pe care ni le tot repetăm. Acesta este un pas important în a regla universul din mintea noastră, generator de anxietate.

    Anxietatea se vindecă și prin înlocuirea gândurilor cu încărcătură negativă, prin acceptarea lor fără a ne mai lăsa purtați de ele, prin înțelegerea faptului că nu sunt nimic altceva decât gânduri.

    Deseori ne imaginăm că anticipând dezastre vom fi, cumva, pregătiți pentru ele. Nimic mai neadevărat. Nu vom fi niciodată pregătiți pentru un moment nefericit, dar ruminând pe tema lui, îi vom trăi continuu, încă dinainte de a se întâmpla. Brené Brown spunea la un moment dat că mintea noastră anxioasă este antrenată în așa mod încât ajungem ca cea mai greu de trăit emoție să fie fericirea. Din acest motiv, mulți dintre noi, chiar și în momentele bune și pozitive, vom avea în minte inclusiv gânduri precum „ce voi face dacă se termină?” sau „dacă urmează să se întâmple ceva rău?”. Ca și cum am spune „este imposibil să fim fericiți fără a plăti pentru asta”.

    Nu există un tratament minune, general aplicabil pentru anxietate și acest lucru ar trebui să ne liniștească pentru că există mai multe soluții adaptabile fiecărei situații personale. Împreună cu un profesionist în sănătate mintală le putem descoperi mai repede și mai eficient pe cele potrivite nouă și putem începe drumul eliberării de stările anxioase, cel în care permitem mai multă seninătate în viața noastră și apreciem micile bucurii.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook