10 comportamente de evitat după o despărțire

    Avalanșa emoțională după o despărțire se aseamănă cu trăirea unui doliu. Până la urmă, este o pierdere, iar suferința se poate face simțită chiar dacă tu ai pus capăt relației. Cum noi, oamenii, cel mai mult ne temem de necunoscut și impredictibil, o despărțire ne confruntă cu aceste frici. Iată, totuși, câteva comportamente de evitat după o despărțire pentru a ne reapropia de noi înșine și a ne permite să ne vindecăm.

    1. Nu îți ascunde durerea

    Similar cu moartea unei persoane dragi, sfârșitul unei relații necesită o perioadă similară doliului. Pare că renunți la cineva pentru care îți pasă profund și te detașezi de ideea unui viitor pe care l-ai imaginat cândva. Treci de la a avea o altă persoană înrădăcinată în rutina ta de zi cu zi la a o pierde brusc, ceea ce poate provoca sentimente intense de tristețe. Este bine să își acorzi timp pentru a plânge sfârșitul unei relații.

    Permite-ți să suferi. Manifestă tot ceea ce simți emoțional pentru a putea merge mai departe. Între comportamentele de evitat includem tentația de a ascunde ceea ce simțim pentru a părea puternici, pentru a trece „peste”, pentru a nu părea vulnerabili.

    Suntem expuși, avem o rană emoțională, dar vom trece prin această experiență și o vom depăși. Cât timp eviți contactul cu suferința, vei întârzia procesul de vindecare.

    2. Nu juca jocul învinovățirii

    Amintește-ți că există doi într-o relație și, prin urmare, două perspective, două părți care au greșit, doi oameni care nu s-au potrivit suficient de bine ca să reziste împreună. Oricât de tentant este să te învinovățești pe tine (sau pe fostul tău partener), acestea sunt comportamente de evitat după o despărțire.

    Este ok să recunoașteți fiecare unde a greșit, dar învinovățirea este de multe ori o pedeapsă pentru că nu suntem perfecți.

    Ceea ce duce la o despărțire este de cele mai multe ori incompatibilitatea, nu greșelile făcute. Nu vorbim aici de relații cu adevărat toxice sau abuzive, de realitățile dure în care compatibilitatea nici nu este posibilă. În poveștile noastre de viață uneori apar oameni care nu rămân alături de noi, meniți să reprezinte doar o experiență.

    3. Nu te eticheta și nu-ți vorbi urât

    Unul dintre cele mai frecvente lucruri pe care oamenii le fac după ce sunt respinși este să fie duri cu ei înșiși.

    S-ar putea să te regăsești listând toate neajunsurile, defectele și punctele slabe, etichetându-te, pedepsindu-te în alte moduri sau aducându-ți aminte alte respingeri sau eșecuri din trecutul tău.

    Ego-ul tău este deja rănit, ai nevoie de compasiune, nu de critică. Dacă te doare o parte a corpului, nu pui presiune pe partea respectivă, ci o protejezi. La fel, protejează-te emoțional permițându-ți vindecarea. Cum ai proceda cu o prietenă bună care trece prin ce treci tu acum?

    4. Nu te izola de cei care te iubesc și te prețuiesc

    Instinctul de retragere poate fi puternic după o despărțire, dar ar trebui să fie admis doar pentru o perioadă limitată de timp. Evitând oamenii care te iubesc și te prețuiesc, te privezi de dragostea și grija lor, care sunt importante pentru stima de sine și pentru vindecare.

    Chiar dacă nu ai chef de prea multă comunicare, conectează-te cu oamenii cărora le pasă de tine. Permite-ți să primești grija de care ai nevoie în astfel de momente. Totodată, cere-le să evite discuțiile legate de despărțire dacă preferi să nu vorbești despre asta.

    5. Fă anumite schimbări în rutina ta

    Nu este nevoie să împachetezi și să te muți în altă țară. Și, contrar credinței populare, o tunsoare drastică nu va vindeca durerea din inimă. În schimb, modificarea subtilă, dar eficientă, a rutinei și a mediului, poate oferi o perspectivă nouă.

    Începe ușor. Evitarea locurilor pe care le frecventați împreună intră în categoria acelor comportamente de evitat după o despărțire. Schimbă traseul, schimbă puntele de întâlnirile cu prietenii sau locurile pentru plimbare.

    În timp, vei reveni în locurile respective, atunci când îți vei regăsi echilibrul emoțional și îți vei putea crea noi amintiri legate de ele. Momentan, nu ai nevoie de expunere la „ce-a fost și nu mai este”.

    6. Nu rămâneți în contact nici online, nici offline

    Îți va fi mult mai dificil să depășești o despărțire dacă vei continua să urmărești paginile de social media ale fostului tău partener. Unul dintre cele mai nocive comportamente de evitat după o despărțire este această nevoie de a urmări ce face celălalt.

    Fiecare se vindecă în timpul, în ritmul și în felul lui personal. Totodată, nu încercați ca imediat după despărțire să rămâneți prieteni, este imposibil.

    Nu este sănătos să forțați acum o altă relație între voi, pe alte premise. Poate după ce vindecarea va avea loc, dacă exista o relație de prietenie puternică, aceasta va putea fi reluată. Chiar și așa, există o sumedenie de dezavantaje emoționale. Cu cât poți crea mai multă distanță între tine și fostul tău, cu atât vei fi mai rapid pe drumul spre recuperare.

    7. Găsește-ți preocupări noi

    Este important să nu rămânem blocați în contemplarea trecutului sau, mai rău, în iluziile legate despre ce ar fi putut fi și nu s-a mai întâmplat.

    Viitorul împreună nu l-am trăit, așadar nu avem de unde ști cum ar fi fost acela. Înghețarea în stadiul „ce-ar fi fost dacă”, este și ea înclusă în comportamente de evitat după o despărțire. Așadar, încearcă să revii la activitățile plăcute, ocupă-ți timpul cu ceea ce îți produce plăcere, chiar dacă la început pare o corvoadă.

    Primul pas este mai greu, apoi va fi mai simplu. Poate chiar găsești o activitate pe care ți-o doreai de mult, un nou hobby, o nouă preocupare. Ieși cu prietenii, mergi la cursuri, plimbă-te. Sunt activități care îți vor ține mintea activă, astfel încât să nu fie copleșitoare emoțiile dureroase.

    Nu vom practica aceste lucruri pentru a ne distrage de la suferință. Momentele de introspecție, de contact cu emoțiile noastre, de răbdare cu ceea ce simțim sunt necesare. Dar sunt toxice dacă asta e tot ce facem.

    8. Nu idealiza relația încheiată

    Atunci când în istoricul nostru personal există răni emoționale, când ne-a lipsit un model de atașament sănătos, securizant, când am trăit neatenți la propriile nevoi neprimind de la persoanele importante nici recunoașterea acestora, nici împlinirea lor, sunt șanse mari să ne asumăm vina pentru ceea ce ni se întâmplă. „Atât merit”, „Nu sunt suficient de bun/ă”, „Toți mă părăsesc”, sunt credințe toxice despre sine, pe care este recomandat să învățăm să le identificăm și contraargumentăm.

    Acestea sunt comportamente de evitat într-o despărțire când suntem și mai vulnerabili. Mintea noastră poate să ne ducă în direcția idealizării partenerului, lucru care accentuează suferința, ne dă anxietate, putând duce la depresie.

    Fă o listă a lucrurilor care nu ți-au plăcut în relație. A momentelor de tristețe, frustrare, nemulțumire. Nu contează cât de bun era celălalt. Nu era bun pentru tine. Completează această listă pentru a reveni la ea atunci când ai tendița să îl pui pe celălalt pe piedestal, pentru a reveni către tine. Ce simțeai tu era valid. Nevoile tale contează. Pe viitor, vei alege mai conștient.

    9. Nu căuta metode de a anula suferința

    Activitățile pe care le recomandam a fi desfășurate în perioada următoare unei despărțiri sunt cele relaxante, alături de oameni care ne pot oferi susținere emoțională.

    Comportamente de evitat după o despărțire, profund dăunătoare, precum consumul de alcool sau alte substanțe, angajarea în relații superficiale, relații sexuale ocazionale, sunt menite să ne distanțeze de ceea ce simțim și pe termen lung să ne agraveze starea. Mai frecvent, aceste activități fac parte din comportamentul bărbatului după despărțire, dar pot reprezenta capcane și pentru femei.

    „Băutul abundent și consumul de droguri îți vor amorți mintea tristă și anxioasă și nu te vor învăța cum să plângi pierderea unei relații, cum să îți oferi o perspectivă sănătoasă și nu te vor ajuta să mergi mai departe”, spune Jonathan Alpert, psihoterapeut.

    10. Nu vă așteptați la o concluzie finală de la fostul partener

    În mod ideal, doi adulți sănătoși emoțional pot diseca ceea ce s-a întâmplat în relație, pot spune adevărul sau își pot cere iertare. Dar de obicei asta se întâmplă la mult timp după încheierea relației.

    Acest lucru se datorează faptului că finalul relației necesită obținerea de răspunsuri la întrebările voastre despre ceea ce s-a întâmplat, într-un efort de a înțelege de ce. De regulă, acesta este comportamentul unei femei după despărțire. Totuși, când treci printr-o suferință, este greu să intri în acel spațiu mental clarificator.

    După o despărțire, amândoi sunteți supărați, răniți sau poate vă simțiți vinovați și probabil că nu veți spune adevărul, chiar dacă îl înțelegeți. Dorința de a vorbi măcar încă o dată cu fostul tău partener este ca și cum a-i cere să te mai doară puțin.

    Îngrijirea de sine este cu adevărat importantă, indiferent dacă aceasta implică o dietă sănătoasă, exerciții fizice sau un somn bun. Toate aceste lucruri contează pentru a ajuta la recuperare, deoarece ne ajută să ne dăm seama că există o viață valoroasă, semnificativă, care continuă cu sau fără o anumită persoană.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook