Treci rapid de la o stare la alta și nu îți poți controla emoțiile? Ai putea să fii labil emoțional

    Dincolo de tulburările din sfera psihologică, adeseori, cele mai vizibile sunt dereglările emoționale și comportamentele asociate lor. Ajungem, nu o dată să etichetăm ca fiind labil psihic sau labil emoțional pe cel care pare să nu își poate gestiona corect anumite trăiri. Evitarea propriei vieți interioare, reactivitatea crescută la stimulii externi și o slabă toleranță la frustrare fac parte din tabloul unui labil emoțional.

    Ce înseamnă să fii labil emoțional

    Pentru a putea înțelege mai bine ce înseamnă să fii labil emoțional, este util să avem o imagine clară asupra rolului emoțiilor. Acestea de regulă se activează în funcție de elemente interne, precum gânduri și senzații sau elemente externe cum ar fi evenimente, situații, imagini, sunete, etc. Toate reprezintă triggeri sau factori declanșatori.

    Emoțiile ne ajută să aflăm felul unic în care ne impactează evenimentele din viața noastră, dar ne atrag atenția și a asupra modului în care funcționează percepția noastră.  Cu alte cuvinte, emoțiile ne ajută să ne adaptăm realității externe și totodată să ne dezvoltăm capacitatea de autocunoaștere.

    Aceasta abilitate, cea de a simți si de a identifica emoțiile ne este de folos deoarece ne arată care sunt nevoile noastre în acel moment: frica ne atrage atenția asupra nevoii de siguranță, respingerea ne arată că avem nevoie de acceptare, furia ne indică nevoia de a pune limite.

    Așadar, să fii stabil emoțional înseamnă să poți să recunoști propriile emoții, să le poți regla, să înțelegi nevoile din spatele lor și să le satisfaci într-un mod sănătos, dar înseamnă și o toleranță bună la frustare. La polul opus, să fii labil emoțional, presupune fluctuații mari de la o stare la alta, uneori diametral opuse, un slab autocontrol emoțional, o toleranță redusă la frustare.

    Labilitatea emoțională poate fi adesea observată prin trecerea bruscă de la o stare la alta, într-un timp relativ scurt, fără a fi un răspuns adecvat contextului. Labil emoțional este cel ce poate fi activat cu ușurință, chiar de triggeri minori care însă declanșează reacții intense.

    Eticheta de labil emoțional

    Tindem să folosim etichete pentru că asta ne ușurează munca psihică pe care am depune-o de fiecare dată când ar fi necesar să analizăm o situație nouă. Creierului nostru îi place să-și conserve energia și preferă să asocieze o anumită situație cu o categorie analizată anterior.

    Deși acest principiu are sens și de multe ori se dovedește a fi foarte util pentru conservarea resurselor psihice, aduce un dezavantaj atunci când această etichetă ne conduce către o analiză superficială. Ea ne poate face să omitem nuanțe pozitive importante care se pierd sub efectul unei etichete puternic negative.

    Dacă privim persoanele ce se confruntă cu această dificultate într-un mod negativ, acest lucru ne va schimba comportamentul față de ele, ceea ce în esență poate afecta relația într-un mod neplăcut.

    Dacă persoanele afectate suntem chiar noi și ne atașăm singuri această etichetă de „labil emoțional” sau chiar „labil psihic” într-un mod critic, asta ne va face cel mai probabil să ne simțim și mai deficienți, rușinați sau respinși. Dacă ceilalți o fac cu noi, asta va crea tensiuni sau conflicte atât în relație cu ceilalți cât și la nivel intern.

    De ce are nevoie un om care se consideră labil emoțional

    În locul unei atitudini critice, superioare sau nepotrivite, ceea ce are nevoie orice om care se confruntă cu această problemă de a fi labil emoțional este să fie privit printr-o lentilă plină de compasiune. Nimănui nu îi este ușor atunci când se confruntă cu emoții puternice care îl pot face să se simtă copleșit, neputincios sau lipsit de speranță.

    A arăta înțelegere față de ceea ce simte o altă persoană este mult mai util pentru că îi validează experiența și a așa dificilă. Este important în același timp să ne protejăm și pe noi înșine, cu aceeași atitudine plină de compasiune, înțelegând care sunt propriile nevoi.

    A fi conștienți de ceea ce avem nevoie și de ceea ce ne face rău sunt primii pași către o zonă de siguranță. Ulterior putem comunica asertiv, putem stabili limite securizante și putem fi autentici față de persoana care se confruntă cu instabilitatea afectivă, care se simte labil emoțional.  

    Oare eu sunt labil emoțional?

    Dacă observ că trec de la o stare la alta rapid, că emoțiile mele sunt intense și găsesc dificil să mă liniștesc singur sau poate nu știu cum s-o fac, mă pot simți labil emoțional și este indicat să cer ajutor specializat. Știm că suntem pregătiți să facem asta, atunci când suntem sinceri cu noi înșine și realizăm că avem dificultăți în gestionarea stărilor noastre.

    Este important să apelăm la un psihoterapeut, pentru că acolo putem învăța să ne recunoaștem emoțiile, să le înțelegem, procesăm și acceptăm. Este mult mai ușor să facem asta împreună cu terapeutul decât singuri, deoarece atunci când suntem acaparați de stări emoționale puternice, este foarte greu să păstrăm o viziune clară și rațională asupra situației.

    Un lucru care este mereu de folos, este ca orice am simți, chiar dacă este intens, să normalizăm și să validăm. Chiar dacă emoția este puternică și poate că asta ne displace, există cu siguranță un sens și un motiv pentru care simțim asta.

    Sensul poate fi mai ascuns la prima vedere, însă dacă validăm emoția, în loc de a ne critica pentru ceea ce simțim, nu ne mai activăm sistemele defensive, ci ne putem lăsa ghidați de ceea ce am simțit pentru a ajunge mai aproape de ceea ce avem nevoie.

    Oricine, de-a lungul vieții este cel puțin o dată „labil emoțional”, dar perpetuarea acestui disconfort ne afectează relațiile și viața de zi cu zi, fiind un bun indicator că avem nevoie de sprijin în depășirea neputinței sau dificultăților de a ne regla emoțional.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook