Mesaje de luat cu sine în noul an

Mesaje de luat cu sine în noul an care ne sunt cu adevărat utile. Sfaturi de la psiholog

    În prag de An Nou, de rezoluții sau adevărate revoluții în plan mental privind așteptările și obiectivele noastre, poate este momentul să ne privim cu mai multă compasiune, să fim înțelegători și binevoitori cu propria persoană, să renunțăm la standarde și proiecte pentru un întreg an. Cum te simți când ai o săptămână de planificat? Obosit, stresat, iritat? De ce ai face asta pentru un întreg an? Iată ce mesaje în noul an sunt mai aproape de nevoile noastre autentice.

    Ce luăm cu noi în noul an

    Anul nou începe cu o zi, o simplă zi asemeni tuturor celorlalte. Da, marchează un nou început, dar ce zi nu face acest lucru? Este util să ne imaginăm cum lăsăm anumite lucruri în urmă, mai ales dacă anul care se încheie s-a dovedit dificil și plin de provocări, dar oare ce am avut de învățat din ele, cum ne-au șlefuit?

    De multe ori greutățile și problemele nu depind de noi și nu pot fi controlate, dar ce învățăm pe urma lor sunt abilități necesare. Așadar, pentru noul an, poate vei lua cu tine o mai bună capacitate de rezolvare a problemelor, poate chiar conștientizarea faptului că… acestea vor trece.

    Poate, totodată, în anul ce se încheie au avut loc și evenimente pozitive. Cum ar fi să ne gândim și la acele lucruri pentru care putem fi recunoscători? Luăm cu noi achiziții în plan mental și emoțional, amintiri plăcute, momente în care poate am râs, succese, anumite reușite, etc.

    Iar dacă acum faci un efort mental spunându-ți că tu nu ai ce inventaria, află că aici se încadrează acele momente în care ai fost mai blând cu tine, în care ai avut încredere în tine, în care te-ai îngrijit, în care nu ai renunțat, în care ai continuat să te lupți, în care ți-ai dat voie să greșești, în care ai învins tristețea, supărarea, dezamăgirea. Toate aceste momente care par mici sunt cele care contează cu adevărat.

    Mesaje în noul an sunt cele aproape de nevoile tale, cele care încurajează micile schimbări pe care le faci și apreciază fiecare reușită, oricât de mică parte.

    Citește aici articolul integral: „Atenția la propriile nevoi crește stima de sine. Exerciții practice de la psiholog”

    Așteptări sănătoase

    Deseori pentru anul nou ne propunem obiective care nu stau neapărat în controlul nostru. O casă sau mașină nouă? Mai mulți bani? Relația potrivită sau poate o căsătorie? Oare nu repetăm aceleași mesaje în noul an?

    Citește aici articolul integral: „Cum știi că ești alături de partenerul potrivit? 9 indicii explicate de psiholog”

    Cum ar fi să ne propunem să avem răbdare cu astfel de obiective și să ne acordăm timpul necesar pentru a le atinge, timp care poate varia pentru fiecare dintre noi. Să ne propunem pentru noul an să nu ne mai condiționăm fericirea, să renunțăm la așteptările cu termen limită și la criticul interior activat de fiecare dată când nu respectăm aceste termene.

    Așteptările echilibrate sunt cele referitoare la resursele noastre personale, la a menține ceea ce am învățat că este bun și sănătos pentru noi, la schimbări ce țin de munca noastră cu noi înșine. Așteptările sănătoase nu sunt de a nu mai avea probleme, ci de a le depăși mai ușor, a nu ne lăsa absorbiți de ele.

    Mesaje în noul an sănătoase sunt și de a avea mai multă grijă de noi înșine în plan fizic, mental, emoțional. Sănătatea noastră nu este un concept abstract despre care să citim câteva articole pe care apoi să le închidem într-un sertar al minții pe care nu îl vom deschide niciodată. Ea înseamnă acțiuni concrete pentru a schimba, cu pași mici, acele obiceiuri toxice care pot ține de stilul alimentar, de odihnă și relaxare, de modul în care relaționăm cu noi înșine și ceilalți. Să nu uităm că pentru toate obiectivele noastre pentru anul și anii viitori avem nevoie, în primul rând, de noi înșine pentru a le realiza.

    Citește aici articolul integral: „10 cărți de dezvoltare personală recomandate de psihologi”

    Prezență, disponibilitate și mindfulness

    A fi prezent și disponibil nu înseamnă să faci aceste lucruri doar pentru ceilalți ci și în relația cu tine. Mindfulness înseamnă să înveți să îți observi gândurile și să le aduci cu blândețe în prezent, să nu le dai voie să te poarte în direcția anxietății sau a regretelor. Prezența de acest fel ți-o poți antrena prin exerciții de relaxare, începând cu respirația controlată. Astfel, vei învăța să trăiești mai des aici și acum, nu în trecut, nici în viitor.

    Citește aici articolul integral: „Anxietatea ne poate epuiza! Ce o poate declașa, când este normală și când devine o problemă”

    Desigur, astfel de „daruri” le putem oferi și celor din jurul nostru mai des. Conectarea autentică este cea care ne îmbunătățește calitatea vieții și ne crește gradul de satisfacție. Iar acest lucru începe prin a ne alege în jurul nostru persoanele potrivite cu care putem fi vulnerabili, alături de care putem construi intimitate emoțională, cărora să le dedicăm atenția noastră, timpul și energia în mod autentic. Cum sună aceste mesaje în noul an?

    Citește aici articolul integral: „De ce avem nevoie de intimitatea emoțională în cuplu”

    Compasiune și acceptare

    Avem nevoie de compasiune, ea fiind mai mult decât empatia, la polul opus al conceptului de „milă”. Compasiunea înseamnă să înțelegem situația traversată de o persoană, să facem loc emoțiilor ei, să acceptăm că am putea fi oricând în locul ei și să căutăm resurse pentru a fi utili, poate chiar de a contribui la rezolvarea unor probleme.

    Aceeași abordare însă, e necesar să învățăm să o avem și cu noi înșine. Cum vorbim cu cel mai bun prieten/cea mai bună prietenă avem nevoie să vorbim și cu noi. Abia atunci când vom fi capabili să facem pentru noi acest lucru, vom putea să oferim și celor din jur și vom avea așteptări mai sănătoase de la ceilalți. Putem considera drept mesaje toxice în noul an (sau orice moment al vieții) „Fii puternic”, „Descurcă-te singur”, „Nu fii vulnerabil” sau „Nu avea încredere”.

    Citește aici articolul integral: „Problema nu este emoția, ci că fugim de ea. Cum învățăm să ne gestionăm propriile emoții, inclusiv pe cele negative”

    Acceptarea este o zonă lipsită de lupte inutile, de așteptări nerealiste sau standarde prea înalte. Nu înseamnă a renunța să încercăm să dăm tot ce avem mai bun, ci să apreciem ceea ce există, fără critică, fără comparații, fără dezamăgire. Uneori ne confruntăm cu situații pe care nu le putem schimba și atunci acceptarea ne eliberează de suferința inutilă.

    Acceptarea vine și ea dintr-un loc al compasiunii menționate mai sus, pentru că ea este un pas important pe drumul vindecării. Ea înseamnă, totodată, să ne vedem ca un întreg, cu calități și defecte, să le acceptăm ca parte din noi și să ne dedicăm remedierii lor acolo unde este posibil. Nu vom fi niciodată perfecți, dar vom dobândi echilibrul atunci când nu ne negăm acele aspecte ale sinelui mai puțin atrăgătoare.

    Citește aici articolul integral: „Iubirea de sine este esențială pentru o viață împlinită. Soluții de aplicat zi de zi”

    Așadar, ca mesaje în noul an, cum ar fi să ne propunem să avem mai multă grijă de noi și de cei dragi? Să fim mai prezenți în propria viață, să ne alegem cu mai multă înțelepciune „luptele” și să ne cultivăm acele trăsături care ne ajută să fim mai buni.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare