Hormonii fericirii: cum îi obținem și ce rol au în echilibrul psihic

Hormonii fericirii și rolul lor în echilibrul psihic. Cum pot fi crescuți prin metode naturale

    Hormonii fericirii. Emoție, stare, atitudine – ce este de fapt fericirea? Adesea explicată în mod  subiectiv, fericirea este un sistem complex de interacțiuni pe care oamenii de știință încearcă să îl explice, determinând circumstanțele care îl fac pe om fericit. În termeni medicali, fericirea este determinată de un cocktail de substanțe secretate de creier, adică hormonii fericirii. 

    Fie că este vorba de oxitocină, endorfine, serotonină sau dopamină, hormonii fericirii asigură echilibrul psihic și starea de bine pentru fiecare individ în parte. 

    Hormonii fericirii și rolul lor

    De-a lungul anilor, studierea fericirii s-a transformat într-o abrodare multidisciplinară, care atrage interesul psihologilor, neurologilor, dar și experților din domeniul economic  sau cel al științelor politice. Astfel, a apărut o nouă ramură a psihobiologiei umane – psihologia pozitivă.

    În cadrul acesteia, abordarea genetică joacă un rol foarte important. De altfel, fericirea depinde în mare măsură de factorul genetic – până la 50%, așa cum arată un studiu publicat de Universitatea din Amsterdam. Arhitectura personalității poate fi însă  influențată prin diferite tehnici care fac oamenii să fie mai mulțumiți. 

    Rolul neurotrasmițătorilor, adică al hormonilor fericirii, este foarte important în determinarea unor probleme importante de sănătate precum anxietatea sau depresia.  

    Înțelegerea felului în care funcționează acești hormoni ai fericirii este esențială în învățarea modului în care ei pot fi activați în funcție de necesitățile fiecăruia. 

    Principalii hormoni ai fericirii (oxitocina, endorfinele, serotonina sau dopamina) sunt substanțe chimice produse de organism, care stimulează starea de bine. În funcție de  comportament și de stilul de viață, fiecare dintre acești hormoni este secretat de creier, dar și în alte celule neuroendocrine. 

    Nivelul hormonilor fericirii depinde într-o mare măsură de gene, dar și de acțiunile fiecărui individ. Vestea bună este că acești hormoni pot fi stimulați prin metode simple, dar eficiente, precum sportul, muzica, lectura sau anumite alimente. 

    Serotonina crește când ne simțim importanți

    Serotonina (5-hidroxitriptamina – 5-HT) este un neurotransmițător complex, ce are un efect major asupra stărilor emoționale, în special asupra încrederii și stimei de sine.  Nivelul serotoninei crește atunci când oamenii se simt importanți sau când fac parte dintr-un grup.

    Cercetările din domeniu au demonstrat că interacțiunea cu prietenii și familia reprezintă una dintre cele mai mari bucurii. Un studiu al Fundației Humboldt asupra hormonilor fericirii arată că oamenii fericiți sunt cei care investesc în relațiile sociale, simțindu-se iubiți. Și mai fericiți se declară cei care se dedică sprijinirii celorlalți,  fie prin ajutorul dat apropiaților, fie prin acte de caritate.

    Mai mult, fiind responsabilă de autocontrol și stabilitate emoțională, serotonina a fost numită hormonul liderilor. Ideea este explicată de autorul de origine britanică Simon Sinek: când liderul este respectat, nivelul serotoninei acestuia crește. În același timp, crește și serotonina celor care îi acordă încredere, pentru că acesta îi sprijină și îi  încurajează să facă față provocărilor.  

    În schimb, persoanele care se simt singure, depresive, au un nivel scăzut de serotonină. De aceea, numeroase medicamente antidepresive acționează asupra mecanismului producerii serotoninei. O analiză publicată în Revista Academiei de Științe din New York urmărește influența serotoninei asupra comportamentului moral.  

    Articolul bazat pe numeroase cercetări internaționale demonstrează rolul pe care serotonina îl joacă în apariția sentimentelor de aversiune. Cu alte cuvinte, persoanele care au tendința de a face mereu comentarii negative, de a judeca acțiunile celorlalți, au un dezechlibru la nivelul producerii serotoninei.

    Schimbarea stilului de viață aduce însă numeroase beneficii celor cu un nivel scăzut al serotoninei. Activitatea în aer liber, meditația, gratitudinea sunt doar câteva din metodele ce îmbunătățesc nivelul serotoninei. 

    Ocitocina, travaliul și alăptarea

    Ocitocina sau oxitocina este hormonul iubirii, atașamentului, legăturilor sociale, fidelității. Ocitocina este un hormon compus din nouă aminoacizi, eliberați de glanda pituitară. Acest hormon al fericirii este secretat în timpul actului sexual, dar mai ales în  timpul travaliului și alăptării. Cu alte cuvinte, facilitează relațiile sociale, fiind asociat cu comportamentul pozitiv. 

    Ocitocina a mai fost denumită și hormonul încrederii. Într-un studiu publicat de Harvard  Business Review, experții Centrului de Studii Neuroeconomice au demonstrat legătură  dintre un nivel ridicat al ocitocinei și încrederea acordată celorlalți.

    Mai mult, ocitocina reduce frica resimțită de indivizi atunci când vin în contact cu un străin. Printre factorii  inhibitori ai ocitocinei, experții americani au remarcat stresul, un factor ce împiedică crearea unor noi legături interpersonale.

    Pentru a crește în mod natural acest hormon al fericirii, experții recomandă activitățile de grup (mai ales cele sportive), exprimarea afecțiunii față de cei dragi sau timpul petrecut alături de un animal de companie. 

    Dopamina și impactul asupra somnului

    Un alt hormon al fericirii este dopamina, considerat a fi hormonul bucuriei, al acțiunii.  Acest hormon este legat de plăcere și de senzațiile produse de energia acțiunii. 

    Dopamina stimulează creativitatea, motivația, luarea deciziilor, concentrarea și atenția. Funcții vitale ale creierului precum memorarea, învățarea, dormitul sunt influențate de nivelul dopaminei. Un deficit al dopaminei este legat de apariția unor afecțiuni medicale,  precum depresia sau Parkinson

    Persoanele extrovertite au un nivel mai ridicat al dopaminei. Pornind de la această  constatare, studierea rolului dopaminei a dus la concluzia că persoanele introvertite,  care manifestă o lipsă a încrederii de sine, prezintă un nivel al dopaminei mult mai  scăzut față de indivizii extrovertiți.

    Pe de altă parte, studii precum cel publicat în Journal of Neuroscience demonstrează că un nivel prea ridicat al dopaminei poate determina apariția unor simptome precum halucinații, manii sau comportament impulsiv. 

    Hormonii fericirii: Endorfinele se eliberează când mâncăm ciocolată sau facem exerciții intense

    Endorfinele au fost descoperite în anii ’70, Roger Guillemin și Andrew W. Schally  câștigând premiul Nobel pentru studiul lor. Traducerea numelui acestui hormon al  fericirii este „autoproducere de morfină”, fiind cunoscute proprietățile analgezice ale acestuia. 

    Acest neurotransmițător este eliberat în cantitate mare în timpul exercițiilor cu  intensitate mare, în timpul actului intim, atunci când sunt consumate anumite alimente precum ciocolata sau atunci când ascultăm muzică. Râsul este o altă modalitate de a  crește nivelul endorfinelor (chiar și anticiparea râsului poate duce la eliberarea acestui  hormon). Din acest motiv, au apărut numeroase cluburi unde râsul este practicat în scop terapeutic. 

    Endorfinele scad agresivitatea, reduc stresul, anxietatea și ameliorează durerea fizică.  Din păcate, efectul lor este pe termen scurt și dau dependență, astfel încât oamenii sunt mereu în căutarea plăcerilor scurte, de moment. 

    Cum se produc hormonii fericirii – metode naturale

    Modul în care acționează hormonii fericirii reprezintă un domeniu permanent de  cercetare. Un singur hormon nu este responsabil pentru o singură funcție, iar obținerea  unei vieți fericite nu depinde de creșterea unui singur hormon la un nivel cât mai înalt.

    Și aici este nevoie de un echilibru, ce poate fi obținut printr-o atenție deosebită arătată propriei persoane. Pentru toți hormonii fericirii, experții preocupați de studiul acestora au  identificat câteva metode generale de îmbunătățire a statutului lor:

    • Cât mai mult timp petrecut alături de cei dragi – familie, prieteni și exprimarea frecventă a dragostei pentru aceștia;

    Odihnă suficientă, hrană sănătoasă;

    Evitarea stresului;

    • Parcticarea regulată a unui sport și a tehnicilor de relaxare (yoga, masaj, muzică);

    • Petrecerea timpului alături de animalele de companie;

    • Determinarea de a atinge obiectivele urmărite și învățarea din greșeli;

    • Grija acordată celor din jur.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare