Cum te asiguri că alegi tipul de yoga potrivit și ce echipamente sunt necesare

    Yoga este un tip de mișcare completă care te echilibrează atât fizic, cât și emotional. Tonifiază și alungește musculatura, oferind suplețe, îmbunătățește densitatea osoasă și ne ia de pe umeri o mare povară: stresul. Vestea bună e că nu trebuie neapărat să fii flexibil ca să poți practica yoga pentru că există mai multe tipuri, adaptate nevoilor fiecăruia, iar flexibilitatea se obține cu timpul.

    Poți face yoga atât la un studio, cât și în confortul propriului cămin, fără să ai nevoie de prea mult echipament, cu precizarea că dacă ești începător este de dorită să practici doar sub îndrumarea unui profesor cu experiență.

    „Yoga este o știință, de fapt. O știință a corpului, a emoțiilor și minții, a stării de bine. Aș putea spune că este o întreagă tehnologie care te duce de la A la Z în ceea ce privește un corp sănătos, flexibil, tonifiat”.

    Dana Țupa, instructor de yoga

    „De ce să nu recunoaștem că avem nevoie de armonie corp-minte-suflet? Stresul este mare, zilnic și pare că suntem impregnați cu el. Yoga aduce un moment de răgaz, în care aduci atenția în tine, în ceea ce faci cu corpul tău exact și fix în momentul practicii, antrenând astfel mintea și capacitatea ei de a se concentra punctual,” ne explică Dana Țupa, profesor de yoga și fondatoarea PURNA Yoga Academy – prima şcoală de yoga din România acreditată de Yoga Alliance International din Statele Unite.

    Cele mai cunoscute tipuri de yoga

    Yoga pentru începători. Există mai multe stiluri de yoga, astfel că putem alege ceva potrivit nevoilor noastre și condiției fizice și medicale. Dana Țupa ni le-a prezentat, mai jos, pe cele mai cunoscute.

    • Probabil, cel mai cunoscut stil este cel numit Vinyasa, care pare că a prins foarte tare în Occident. Nu este însă singurul stil!
    • Hatha Yoga Tradițională este minunată și nu ne grăbește, ci din contră, ne invită să explorăm postură după postură, să observăm senzațiile din corp, fără să ne mișcăm excesiv și să dăm astfel mai multă hrană minții agitate.
    • Yin Yoga este încă o modalitate de a practica yoga în tihnă și de a explora, aducând flexibilitate și energie.
    • Ashtanga este intensă, cu serii fixe de posturi însă, dintre toate stilurile, are și cele mai multe accidentări.
    • Mai există și Hot Yoga, care se practică la temperaturi înalte, undeva la 37 grade, dar care nu se potrivește oricui, mai ales dacă au anumite afecțiuni ce necesită o practică adecvată condiției medicale.
    • Nidra Yoga este una dintre cele mai relaxante și regenerante stiluri de yoga, dar oamenii o evită pentru că, atunci când plătesc, vor să se miște si nu să se relaxeze. Cu toate acestea, Nidra ajută enorm la eliminarea stresului și poate fi considerată un diamant în ceea ce privește capacitatea rapidă de regenerare și relaxare a tensiunilor din corp.

    Yoga, un exercițiu complet

    Evident că cele enumerate mai sus nu sunt restrictive, ci mai există și alte stiluri de yoga, mai mult sau mai puțin populare la noi.

    ”În ceea ce privește partea de mișcare, yoga este completă întrucât asigură tonifierea musculară și flexibilitatea în același timp, alungind musculatura și dând suplețe.  Mai mult încă, asigură o densitate osoasă optimă, din ceea ce revelează studiile științifice din ultimii 10-15 ani, fiind de folos în special femeilor aflate la menopauză.

    Yoga pentru începători. Mai puțin știut este faptul că, unele tehnici yoga funcționează adaptopgen, echilibrând ceea ce este în exces sau lipsește… Și pentru că tot am vorbit despre menopauză, dar nu numai, chiar există o tehnică de respirație care, dacă este practicată dimineața poate aduce multă energie în corp, iar dacă este practicată seara, calmează și induce somnul”,exemplifică profesoara de yoga.

    Yoga adaptată vârstei și necesităților

    Yoga poate fi practicată de oricine, ne asigură Dana Țupa, însă cu restricțiile de rigoare. Recomandabil este să ai un aviz al medicului înainte de a începe practica yoga!

    Foarte important însă este să informezi instructorul sau profesorul de yoga despre condiția ta medicală, pentru a putea adapta practica respectivă, întrucât unele posturi yoga au contraindicații stricte.

    Yoga se poate adapta vârstei și este și normal să fie astfel, întrucât odată cu vârsta, flexibilitatea și condiția fizică se schimbă. Ba chiar, poți adapta sau aborda practica yoga conform necesităților de moment.

    Dacă ai nevoie de mai mult dinamism sau mișcare, poți aborda Vinyasa. Dacă însă ai nevoie de flexibilitate și de un timp meditativ, de energie care să circule prin corp, atunci se recomandă Hatha yoga tradițională și Yin yoga.

    „O eroare frecventă este atașarea față de un singur tip de yoga! Se poate foarte bine, de exemplu, să faci o practică dinamică la începutul zilei, în timp ce, la final se poate face o practică liniștită, blândă, calmă și meditativă, relaxantă. Dacă ai însă o condiție medicală aparte, poți aborda aspecte terapeutice în practica ta. Sunt doar câteva exemple, nerestrictive,” a completat fondatoarea Purna Yoga Academy.

    Nu ai nevoie de flexibilitate, se obține cu timpul

    Una din scuzele sau temerile multora este că ai nevoie de flexibilitate ca să te poți apuca de yoga. Yoga aduce flexibilitate și e absurd să fie practicată doar și numai de cei care au flexibilitate.

    Cu răbdare și treptat, adaptând posturile după condiția actuală, ne vom îmbunătăți condiția fizică. Este inutil să tragem de corp și să îl forțăm, căci mai mult îl vom răni decât să îl ajutăm! Răbdarea este esențială!

    „Probabil că una dintre cele mai utile reguli de luat în calcul este aceea că practicăm yoga cu corpul pe care îl avem, nu cu cel pe care îl dorim sau l-am avut cândva! Yoga pe care o practicăm azi, o adaptăm la corpul de azi!”

    Dana Țupa, instructor de yoga

    Când vine vorba de beneficiile pe care le aduce yoga, acestea sunt numeroase, potrivit Danei Țupa. De la corp fizic, la energie, emoții, minte și spirit, ce ar putea exista mai mult de dorit?

    Liniște, calm, pace, spațiu în propriul corp, energie, armonie, detensionare musculară, focalizare a minții.

    Rezultatele apar, de multe ori, chiar și după o singură ședință yoga, dar în mod evident, nu vorbim de cele legate de tonifiere musculară, flexibilitate, ci mai degrabă de o stare interioară și de acel senin din suflet. Tenacitatea este un ingredient necesar, căci nu poți sădi o sămânță, pe care să o uzi când îți aduci aminte sau dacă îți aduci aminte și să ai pretenții să devină un copac viguros, frumos. 

    Pot slăbi dacă practic yoga?

    „Acesta este visul multora și eu nu l-aș încuraja!” este răspunsul profesoarei de yoga care ne explică și motivele.  Sigur că printr-o practică consistentă se ajunge la tonifiere musculară și la înlocuirea grăsimii, în mare parte. Sigur că apare o armonizare a corpului, dar dacă nu pui frână la lingură și continui să mănânci mult și junk sau dulciuri cu nemiluita, nu ai cum să slăbești.

    E ca și când ți-ai da cu stângu-n dreptu’! Pe de o parte mănânci mult, pe de alta depui efort să slăbești. Yoga nu ar trebui practicată doar pentru că vrei să slăbești, căci de așa ceva se ocupă nutriționiștii.

    Mai degrabă e indicată o practică yoga pentru a reduce stresul, cel care ne face să mâncăm haotic și care să acționeză complementar cu o dietă adecvată, care să ajute procesul slăbirii.

    Am ajuns să mâncăm mult dar să fim subnutriți. Mâncăm multe calorii goale, dar mai puțină mâncare ce ne hrănește cu adevărat, afirmă instructorul de yoga.

    Yoga pentru începători. E nevoie de un profesor experimentat

    Este de dorit ca începătorii să practice yoga sub o ghidare competentă, pentru că pot face posturile greșit și, prin urmare se pot răni/accidenta.

    Și cel mai probabil ar trebui să înceapă cu sesiuni dedicate strict lor, începătorilor, întrebând instructorul sau profesorul yoga dacă sesiunea la care vor să participe este dedicată sau nu persoanelor aflate la început de drum.

    „Nu aș recomanda să se înceapă o practică yoga după Youtube sau altfel, decât sub ghidarea unui trainer competent, preferabil cu experiență în predare, mai mare de 5 ani, întrucât sesiunile preînregistrate nu asigură ajustări și nu adaptează posturile respective practicii personale,” atrage atenția Dana Țupa.

    Abia după o practică stabilă, consistentă se poate practica și acasă, de unul singur, știind unde trebuie să ajustezi, să ai un program sau sesiuni pe care le-ai învățat în ceva timp de la instructorul tău.

    În ceea ce privește yoga de studio și cea online,  sunt avantaje și dezavantaje în ambele situații, conform profesoarei de yoga Dana Țupa.

    Yoga acasă versus yoga la studio

    În ultima perioadă, toate studiourile de yoga au fost închise și încă nu se știe cât vor rămâne astfel. De aceea, online-ul a primat și toată lumea a putut participa din confortul casei sale, fără să se mai piardă timp pe drum, fără costuri mari per ședință yoga (la studio prețul este întotdeauna mai mare, întrucât există costuri cu chiria sălii, utilități, curățenie etc.)

    Un instructor sau profesor yoga experimentat, va reuși întotdeauna să te ajusteze verbal, chiar dacă te vede pe ecranul laptopului!

    Este de ajuns doar să vrei și să îți faci timp pentru tine, căci tu ești cea mai importantă persoană din viața ta și nimeni nu poate nega acest lucru! Dacă ție îți este bine, le este bine și celor dragi, căci ai ce le darui, timp, resurse și energie, stare de bine”.

    Dana Țupa, instructor de yoga

    Există și o componentă legată de comunitate, pe care online-ul o acoperă doar parțial, o legătură care tinde să se creeze într-un studio. Mulți își iau ragaz pentru ei, doar pentru ei atunci când merg la un studio de yoga, pentru că acasă nu au tocmai timpul lor în practică, fiind la mijloc copilul/copiii mici, partenerul, cățelul sau pisica.

    Online-ul are însă și avantajul de a elimina distanțele fizice, căci poți practica și din delegație, vacanță sau dacă nu ai un studio de yoga în apropierea casei. 

    ”Evident că nu vorbesc de online cu clase preînregistrate, pe care cel mai probabil nu mai ajungi să le faci, ci de sesiunile LIVE online, la care poți participa”, a completat Dana Țupa.

    Pentru a practica yoga nu ai nevoie de foarte multe echipamente: o saltea de calitate medie, o curea yoga (poți folosi și o curea de pantaloni, la o adică), 2 blocuri, o pătura și eventual un bolster, sunt suficiente.

    Dana Ţupa este Expert Yoga Teacher acreditat la Yoga Alliance  International USA cu cea mai înalta calificare, E-RYT500. Este şi Fondatorul PURNA Yoga Academy, prima şcoală de yoga din România acreditată la acelaşi for internaţional, şcoală care a scos, în 2014, primii instructori yoga din România, acreditaţi internaţional. A participat la multiple cursuri yoga pe diferite ramuri (Hatha, Kriya, Kundalini, Pranayama, Yantra, Laya, Nidra Yoga), alături de profesori şi maeştri din România şi din străinătate (Thailanda, Elveţia, Italia, UK, India, Turcia). Este master NLP, a studiat Strategic Interventions, cu Tony Robbins şi Chloe Madanes. A urmat cursuri de Vipassana în Chiang Mai, Thailanda, participând şi la seminarii cu Dalai Lama în Elveţia şi India. A susţinut cursuri de yoga şi seminarii, atât în Romania, cât şi în Thailanda, cel mai de succes dintre ele, considerându-l a fi, Yoga Scopului, un mix de tehnici yoga foarte puternice, NLP, meditaţie şi vizualizare.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook