Nedreptatea la muncă este o sursă importantă de stres cronic. Cum o rezolvăm

Jobul răspunde nevoilor noastre de bază, dar și nevoii de apartenență, de sens, relații, stimă de sine, creștere. Toate cu condiția unei plăți corecte a contribuției, a aprecierii, relațiilor sănătoase, spațiului de creștere și dezvoltare etc. Rămânem și dacă angajatorul nu ne poate oferi aceste condiții? Cu ce preț? Iată cum putem rezolva situațiile neplăcute și nedreptatea la muncă.
Adesea aud în interviurile de diagnoză organizațională situații de nedreptate la locul de muncă și îi aud pe clienți plângându-se. Însă mă bucur când îi văd acționând eficient pentru o viață profesională mai bună, care să le aducă satisfacție și bucurie.
Nedreptatea la muncă sau nerespectarea drepturilor angajaților este o sursă de emoții neplăcute, iar pe termen lung, devine o sursă de stres cronic și scăderea performanței și a calității vieții, în general.
Statul peste program la locul de muncă
Una din cele mai frecvente situații neplăcute despre care aud se referă la munca peste program, nerecompensată corect sau neapreciată, fiind considerată o normalitate. Din punct de vedere psihologic, este o nerespectare a drepturilor individului legat de timpul liber, fie că e vorba de proiecte personale sau de odihnă.
Se poate întâmpla să avem o încărcare mare pe anumite perioade și, din dorința de a finaliza un proiect sau de a respecta ceea ce le promitem clienților, să muncim peste program și să depunem eforturi suplimentare. Nerespectarea drepturilor angajaților apare atunci când managementul nu ia decizii pe termen lung privind acoperirea necesarului real de personal calificat sau asigurarea unor echipamente eficiente sau o mai bună organizare a resurselor, care ar putea reduce presiunea pe angajații existenți.
Munca suplimentară pe termen lung se traduce în demotivare, frustrare și nemulțumire în rândul angajaților, iar performanțele lor ajung să scadă sau apar greșeli din oboseală, frustrare, lipsa concentrării.
Ce pot face managerii când angajații muncesc peste program
Dacă ne uităm la situație din poziția angajatorului, putem înțelege că uneori decizia de angajare este afectată de mediul economic instabil sau de prognozele negative privind businessul.
Dar și în aceste situații putem acționa ca manageri astfel încât să obținem colaborarea angajaților: putem comunica mai des cu angajații, informând corect și la timp legat de situația companiei, putem deveni mai flexibili legat de orele de program, putem fi atenți la nevoile specifice ale angajaților și să răspundem într-o manieră benefică. Un manager responsabil observă comportamentele membrilor echipei și caută să înțeleagă ceea ce le produce disconfort, comunică cu ei și îi implică în identificarea soluțiilor.
Soluții pentru angajați
Dacă sunt un angajat care percepe presiunea continuă asupra sa, una dintre primele acțiuni utile poate fi să comunic cu managerul direct pe tema dificultăților și să căutăm împreună soluții pentru eventuale situații neplăcute sau nedreptatea resimțite la locul de muncă. Unii angajați, din timiditate sau din diverse convingeri (de exemplu: „managerul știe, dar nu vrea” sau „managerul nu are ce să facă”, „nimic nu se schimbă”), refuză să comunice cu managerii lor, însă se plâng altor colegi. Când ne plângem altor colegi, ne putem simți înțeleși pentru puțin timp, însă problema nu se rezolvă. Sau putem să mergem la manager, să discutăm despre situație și să nu se schimbe nimic.
Chiar și așa, în continuare se pot face lucruri pentru a obține o schimbare: ne putem îndrepta către departamentul de HR sau să refuzăm să ne asumăm proiecte noi explicând situația managementului, cu argumente corecte, valide și, eventual, cu propuneri de soluții. Putem sugera un sondaj intern sau o diagnoză organizațională pentru a identifica situația la nivelul întregului departament sau al companiei.
În situația în care am informat persoanele decidente, am propus poate și unele soluții și după câteva luni sau un an nu apar schimbări, poate e momentul să acceptăm că angajatorul nu dorește sau nu poate corecta situația și atunci e cazul să analizăm posibilitatea schimbării locului de muncă. Este important să reținem, în calitate de adulți, că e normal să observăm și să exprimăm idei și sugestii care ne pot crea un mediu sănătos pentru creșterea și dezvoltarea noastră la locul de muncă.
Situații neplăcute la locul de muncă: demisia tăcută
Pe fondul lipsei de reacție a managementului, poate apărea și demisia tăcută. Generația tânără a găsit acest mod de a protesta atunci când percepe nedreptatea la muncă. Nu este o soluție, ci un semnal că ceva nu funcționează corect.
Totodată, în situații în care resimțim nedreptatea la muncă observăm și neputința învățată la angajați, adică angajați care ajung să creadă că ei nu au puterea să rezolve situația respectivă.
Resurse pentru a gestiona situații neplăcute la muncă
Pentru a debloca aceste situații neplăcute la muncă recomand angajaților următoarele:
Împuternicirea angajatului
Împuternicirea angajatului se referă la a evalua corect situația ta, a analiza situația din perspective noi, a identifica în mod corect unde poți acționa pentru a obține o schimbare și chiar să acționezi.
Spre exemplu: lucrezi de 5 ani într-o companie, colegii tăi au primit mărire de salariu, iar tu nu ai primit nicio mărire de la angajare. Prima dată îți pui întrebări legate de performața ta: ce feedbackuri ai primit de la managerul tău? Care este contribuția ta? Ce abilități noi ai dezvoltat în ultimul timp? Ții ritmul pe care îl are echipa, în general? Dacă răspunsul este pozitiv la toate întrebările și constați că este vorba despre nedreptatea la muncă, propune-i managerului tău o întâlnire față în față, în care îi prezinți faptele identificate în analiza ta și îi exprimi cererea legată de mărirea salariului.
Împuternicirea nu constă în a te duce să i te plângi managerului, ci în a avea un dialog în care îi prezinți faptele identificate și îl inviți pe manager să te ajute să înțelegi și perspectiva lui. Asculți cu atenție și construiești un dialog, nu doar cauți să argumentezi nemulțumirile tale. În funcție de rezultatele discuției, decizi ce faci mai departe.
Comunicarea
Comunică și cu persoanele apropiate, expunând situația și eventualele soluții sau apelează la un specialist. Cei din jur, prin întrebări și perspective noi, te pot ajuta să definești corect zona ta de control și de influență a situației.
Important este să nu te blochezi în situația neplăcută, ca apoi să te victimizezi (când te observi plângându-te des și repetând ce „ți se întâmplă” e un semnal de alarmă!) întrucât așa ajungi să trăiești în neputință. Întotdeauna există soluții, doar că unele sunt mai ușoare, altele sunt mai dificile și/ sau alte soluții nu îți plac (de exemplu, să începi să cauți un loc de muncă nou).
Repetiție pentru schimbare
Poți să faci un joc de rol cu cineva drag legat de cum dorești să comunici ceea ce te deranjează, fii receptiv la feedback și sugestii venite de la ceilalți. Antrenând cu cineva apropiat sau cu un specialist un astfel de dialog până la discuția cu managerul, vei gestiona mai bine emoțiile.
Totodată, evită abordarea pasiv-agresivă: de a sabota proiecte si acțiuni ale managementului, fără a avea curajul să exprimi nemulțumiri sau cereri direct, în acord cu ceea ce ar putea schimba situația existentă. Această abordare complică situația, nu o rezolvă.
Citește și: Reguli de urmat după concediere și cum acționăm pentru reconversia profesională
Limite, convingeri și empatie
Învață să pui limite sănătoase și să comunici asertiv ce nu funcționează și ce ar ajuta. Când gestionezi situații nesănătoase la muncă sau chiar în viața privată, este util să verifici cu tine dacă ai o dificultate în a pune limite, în a spune nu, în a exprima cu asertivitate nevoile tale sau încălcarea unor drepturi.
Atenție și la propriile convingeri despre rezolvarea situațiilor dificile. Convingeri de genul „așa este peste tot”, „corporațiilor nu le pasă de oameni” te țin blocat într-un mediu nesănătos.
De asemenea, fii empatic și atent la emoțiile tale. Dacă au apărut emoții de genul: tristețe, frustrare, furie, rușine, vinovăție înseamnă că e cazul să analizezi ce nu funcționează pentru tine și care ar putea fi soluțiile.
Rolul criticului interior
Atenție la criticul interior care ar putea transmite mesaje de genul „nu sunt suficient de bun”, „nu merit ceea ce îmi doresc” întrucât și această relație cu propria persoană poate genera sau întreține situații neplăcute la muncă. Formulează la persoana a II-a ceea ce îți spui ție și vezi dacă ai spune ușor acel mesaj altcuiva.
Apoi reformulează cu o voce a compasiunii mesajul către tine. În loc de „nu ești suficient de bun”, ai putea spune: „mă străduiesc să fac tot ce pot la muncă, însă simt mereu presiune. Aș vrea sa găsesc soluțiile potrivite să am un program mai echilibrat”.
Un loc de muncă în acord cu nevoile tale
Ca să descoperi ce îți dorești sau cum funcționează o organizație cu o cultură sănătoasă, te pot ajuta următoarele abordări:
Fii curios! Citește despre experiențele altor angajați, postări pe LinkedIn sau articole despre ce înseamnă un mediu de lucru sănătos.
Fii deschis! Ieși cu persoane care lucrează în diverse medii, pune întrebări, află despre ce se întâmplă în alte organizații (atenție la filtre: dacă am convingerea că ”peste tot este rău”, voi căuta să selectez argumentele care îmi întăresc această convingere!).
Când mergi la interviu, adresează întrebări legate de aspectele care te interesează: „Cum arată o zi de muncă?”, „Care este numărul de ore suplimentare pe lună?”, „Există o politică de compensații și beneficii?”, „Există o politică de managementul carierei?” etc.
Înainte să mergi la un interviu, verifică pe LinkedIn dacă știi pe cineva care lucrează la acea companie și vezi ce îi place în cadrul companiei, ce nu îi place, dacă i-ar recomanda unui prieten să se angajeze.
Ai răbdare! Nu te grăbi să tragi concluzii, uneori poate dura până identifici o companie care răspunde nevoilor tale.
Alte tipuri de situații neplăcute la muncă pot fi: discriminare (de sex, rasă etc. – legată de salariu, de promovare etc.), observații sau feedback negativ de față cu alți colegi, lipsa aprecierii, conflicte frecvente, recompensă inechitabilă etc. În viața de zi cu zi, aceste situații apar, însă este alegerea noastră cum acționăm pentru a ieși din astfel de situații toxice.
Indiferent de sursa de disconfort, este important să fii atent la ceea ce simți legat de locul de muncă, să identifici corect sursele de disconfort și să ai mereu în minte soluțiile care stau în controlul tău. Valorifică resursele tale interioare (cunoștințe, abilități etc.) si cele exterioare (prieteni, networking) și acționează spre binele tău.