Reguli de urmat după concediere și pentru reconversia profesională

Reguli de urmat după concediere și cum acționăm pentru reconversia profesională

După o concediere, deseori avem nevoie de un timp pentru a ne reechilibra, în special dacă nu a fost anticipată. Totodată, munca ne poate da sens, ea ocupând destul de mult timp în viața noastră. De nevoia de venituri nici nu vorbim. Dar cum ar fi dacă am lua în calcul reconversia profesională? Ce ar presupune acest lucru și cum ne pregătim corect pentru o astfel de schimbare?

O concediere creează stres tuturor celor implicați

Poate ați trecut deja printr-o concediere sau poate doar ați auzit povești de la prieteni și vă sperie gândul unei astfel de perspective. Concedierea este o acțiune nedorită, dificilă, solicitantă ca resurse mentale și emoționale, dar uneori este necesară în business. 

Conform legislației muncii, concedierea are următoarele caracteristici:

(1) reprezintă încetarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului.

(2) poate fi dispusă pentru motive care ţin de persoana salariatului sau pentru motive care nu ţin de persoana salariatului. (mai multe detalii găsiți aici). 

Concedierea nu este plăcută pentru nicio parte implicată în proces – nici pentru management, care prin concediere reduce personalul care a fost consolidat cu eforturi, nici pentru departamentul de resurse umane care trebuie să aplice o procedură complexă, nici pentru cei care urmează să fie concediați și nici pentru cei care rămân în companie. Emoțional, toată lumea este expusă. 

Unele companii evită concedierea, fie din cauza dificultății procedurii, fie datorită fricii de a nu gestiona eficient reacțiile angajaților.

Uneori concedierea se decide în situații delicate de business, iar această acțiune poate salva acea afacere de la colaps sau poate da o nouă șansă de dezvoltare unui business, adaptat cerințelor în schimbare a pieței. Deciziile se iau pe baza cifrelor și a unor strategii de business. Dacă asupra acestor detalii angajații nu pot avea control, hai să vedem cum poate acționa orice angajat pentru a evita concedierea sau cum poate acționa ulterior concedierii, pentru a fi bine.

(Ne)adaptarea la schimbare

Așa cum observăm, piața locală și globală este într-o continuă schimbare, iar fiecare afacere este obligată să se adapteze constant. Această adaptare se poate face prin echipamente, digitalizare, dar și prin dezvoltarea anumitor competențe ale angajaților (limbi străine, softuri, detalii tehnice ale postului pe care îl ocupă fiecare).

Prin urmare, ceea ce stă în puterea fiecărui angajat este de a fi constant informat legat de cerințele pieței în domeniul său, specializarea continuă, cunoașterea cât mai multor limbi străine (engleza fiind obligatorie), dezvoltare personală pentru o atitudine cât mai corectă și dezirabilă într-o companie. 

Orice companie se va lupta să păstreze intern angajații care au o atitudine potrivită legată de companie, legată de propriul job (aici fiind inclusă și dezvoltarea continuă), legată de colegi și legată de schimbarea constantă din jurul nostru. Pentru o companie contează mult eforturile angajaților de a răspunde prompt nevoilor de schimbare impuse de piață, să dezvolte competențe noi, să fie promotori ai schimbării și să păstreze o atmosferă pozitivă. 

Angajații care sabotează schimbarea, răspund greoi la cerințe și solicită multe discuții sau instigă și alți colegi la nemulțumire sau revoltă, din cauză că nu înțeleg nevoia de schimbare sau pur și simplu așa știu ei să reacționeze, creează o dificultate pe care angajatorul dorește să o înlăture. 

Găsești aici câteva resurse dacă ești interesat/ă de dezvoltarea ta personală: 10 cărți de dezvoltare personală recomandate de psihologi

O concediere nu trebuie să însemne și lipsă de empatie

Pentru a gestiona corect o concediere contează foarte mult abordarea managementului și a departamentului de HR, care trebuie să ajute angajații să înțeleagă decizia de business, pentru  a obține colaborarea angajaților și/ sau pentru a-i sprijini pe cei ce urmează să fie concediați să nu își piardă încrederea în sine.

O comunicare empatică, dar clară și trasparentă va ajuta foarte mult. În orice concediere sunt emoții multe și dacă fiecare parte gândește situația și din pantofii celeilalte părți, va acționa într-un mod empatic, iar evoluția situației va fi bazată pe respect reciproc.

De la concediere la reconversie profesională

Ulterior concedierii, o persoană poate să își caute loc de muncă tot în domeniul în care are deja competențe sau să valorifice momentul și să acționeze în direcția unei reconversii profesionale. Reconversia profesională reprezintă un proces de schimbare, la finalul căruia fie faci altceva în domeniul în care ai pregătire, fie te îndrepți spre un domeniu complet diferit.

Acest proces presupune pregătirea schimbării, atât din punct de vedere profesional, cât și financiar. Presupune dezvoltarea unor competențe noi prin participare la cursuri sau formări, iar în perioada de acumulare a experienței, salariul poate fi mai mic decât cel avut anterior. 

„Pentru mine, concedierea a fost imboldul de care aveam nevoie pentru a-mi schimba cariera. Lucram în marketing de 14 ani, dar în ultimii cinci ani m-am pregătit intensiv pentru grafică și design. Era un domeniu care m-a fascinat mereu, în care îmi doream să învăț mai multe și chiar speram ca într-o zi să pot să îmi câștig existența făcând acest lucru. Mi-a fost teamă însă să plec, după principiul „nu dai cioara din mână pe vrabia de pe gard”. Dar treptat, în acești cinci ani, am studiat, am început să iau proiecte mici și am reușit să îmi fac câteva relații în domeniu. Când compania la care lucram a decis să externalizeze serviciile de marketing, mi-am spus că este o șansă să fac schimbarea dorită. Pentru mine, concedierea a fost un eveniment fericit.” povestește Raul, 42 de ani, din București

Temeri legate de reconversia profesională

În ședințele de consiliere vocațională observ mereu frica de a demara un proces de reconversie profesională datorată dificultății de a deveni un angajat dezirabil într-un domeniu nou.

În aceste situații recomand mereu o analiză foarte bună a domeniului spre care persoana dorește să se îndrepte: ce competențe presupune, cât durează dezvoltarea lor și acumularea certificărilor necesare, care sunt cerințele în piață pentru posturi în domeniul respectiv și, neapărat, dezvoltarea din timp a unei rețele de contacte directe în acel domeniu. Schimbarea se face în pași mici, bine gândiți și acționând constant.

Cum planificăm corect reconversia profesională

Primul lucru pe care îl recomand în reconversie profesională este alegerea unui domeniu unde se întâlnesc talentele, pasiunile și valorile persoanei. Pe acest drum cu siguranță provocările vor părea mai interesante, munca depusă va avea sens și satisfacția va fi pe măsură. Este calea pe care dezvoltându-te vei obține performanță și o viață împlinită. 

Pentru a afla ce meserie ți se potrivește cel mai bine îți recomand să apelezi cu încredere la specialiștii care oferă consiliere vocațională. Totodată, există și chestionare de evaluare a personalității, abilităților și intereselor ocupaționale care pot oferi informații valoroase pentru a face o alegere bună pe termen lung. A face ceea ce ne place vine ca urmare a faptului că suntem conectați cu nevoile noastre, că ne cunoaștem cu adevărat și că ne urmăm chemarea.

Experiența în domeniul nou se poate obține și prin voluntariat sau internship, nu neapărat direct prin angajare. Contactele directe cu oameni din domeniu vă ajuta foarte mult atât pentru clarificarea unor cerințe, alegerea unor cursuri potrivite, dar și pentru a obține un internship sau angajare.

Resurse necesare 

Reconversia profesională cere timp, ceea ce înseamnă că e posibil să apară frustrări și pentru a ajunge cu bine la finalul procesului este foarte importantă gestionarea momentelor dificile. Este util să ai aproape un grup de susținere format din persoane realiste, dar pozitive, încrezătoare, empatice și conectate la piață.

Ai curaj și adresează întrebări, cere sprijin atunci când este necesar, fii curios/oasă și bucură-te de proces. Este util să păstrezi mintea la beneficiile pe care le vei avea la finalul procesului, să păstrezi o consecvență a acțiunilor, să cauți mereu să înțelegi feedback-urile primite și să sărbătorești fiecare reușită.

Ai și tu o poveste? Ne-o poți trimite aici

Îți recomandăm să te uiți și la acest video despre sănătatea mintală

Căutare