Endorfine sau morfină naturală: cum crești nivelul hormonului antidurere

Medic: „Endorfinele reduc durerea“. Activitățile care cresc nivelul „morfinei“ naturale

    Un nivel optim de endorfine crește rezistența la durere și la stres, dar mai ales, îți asigură starea de bine atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional. Totuși, nivelul de endorfine din corpul uman variază de la o persoană la alta. Cei care au niveluri mai scăzute sunt mai predispuși, de exemplu, la depresie.

    Endorfinele funcționează asemenea opioidelor, o clasă de medicamente care atenuează durerea și pot produce o senzație de euforie. De exemplu, creierul eliberează în corp cantități mari de endorfine în timpul unor experiențe dureroase, cum ar fi atunci când îți luxezi o încheietură, pentru a atenua durerea și disconfortul pe termen scurt. De asemenea, un flux de endorfine este eliberat în corp în momentele de plăcere, cum sunt: atunci când mănânci un desert bun, când faci sex sau când faci mișcare.

    Găsește aici cinci motive să faci sport.


    „Endorfinele sunt opioide endogene produse de controlate de hipotalamus și de glanda hipofiză. Au o structură peptidică și unul dintre rolurile lor este de analgezic. Deci endorfinele acționează ca morfina, reduc durerea.“

    Dr. Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog

    Ce este endorfina: morfină endogenă

    Endorfinele sunt eliberate și controlate de glanda hipofiză și de hipotalamus FOTO: Shutterstock
    Formula chimică a endorfinelor FOTO: Shutterstock

    În anii 1980, oamenii de știință au studiat cum și de ce funcționează opioidele. Ei au descoperit că organismul uman are receptori speciali care se conectează cu opioidele pentru a bloca semnalele durerii.

    Cercetătorii și-au dat seama apoi că unele substanțe chimice produse, în mod natural, de organism acționează similar cu medicamentele opioide, legându-se de acești receptori. Aceste substanțe chimice erau endorfinele.

    De altfel, numele acestor „hormoni“ provine de la cuvintele „endogen”, care înseamnă „produs de organism”, și „morfină”, care este un opioid puternic folosit pentru calmarea durerii intense.

    Unele dintre cele mai comune medicamente opioide includ:

    • oxicodona,
    • hidrocodona,
    • codeina,
    • morfina,
    • fentanilul.

    Unele droguri ilegale, cum ar fi heroina, sunt, de asemenea, opioide. Atât medicamentele opioide legale, cât și cele ilegale au un risc mare de a provoca dependență, supradozaj și deces.

    Endorfinele, serotonina și dopamina – hormonii fericirii

    Endorfinele sunt neurotransmițători (mesageri chimici, adică molecule folosite de sistemul nervos pentru a transmite mesaje între neuroni sau de la neuroni la mușchi, de exemplu). De multe ori, lumea medicală consideră endorfinele hormoni, la fel ca în cazul dopaminei, serotoninei și oxitocinei.

    Există aproximativ 20 de tipuri diferite de endorfine. Cel mai bine studiat dintre acestea este beta-endorfina, asociată cu euforia alergătorului. De asemenea, eliberăm endorfine atunci când râdem, când ne îndrăgostim, facem sex și chiar când mâncăm o ceva delicios.

    „Endorfinele sunt considerate hormonii fericirii, alături de dopamină, serotonină și oxitocină. Contribuie la reducerea anxietății și la crearea unei stări de bine, atât fizic, cât și emoțional. Se secretă după activitate fizică, sex, mângâieri, îmbrățișări, după consumarea unor alimente plăcute – gen ciocolată – după expunerea la soare.“

    Dr. Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog

    Deși nu sunt pe deplin înțelese, se crede că endofinele sunt implicate în modul în care percepem durerea și plăcerea.

    Endorfinele și dopamina: care este diferența

    Adeseori, endorfinele și dopamina se confundă, pentru că acționează într-un mod similar.

    Dopamina este hormonul plăcerii, fiind eliberat de centrul recompensei din creier în timpul unor activități plăcute: în timpul sexului, atunci când mănânci ceva bun, când te uiți la un film bun la televizor.

    Deși ambii neurotransmițători fac parte din sistemul de recompensă din creier, endorfinele sunt eliberate rapid în timpul unei activități specifice, cum este sportul, pentru a controla nivelul de stres și de durere. În schimb, dopamina este eliberată treptat și este responsabilă pentru starea de bine de după mișcare.

    Citește aici cum poți obține natural dopamina.

    Endorfine antidurere, antistres și antidepresie

    Chiar dacă este un domeniu încă studiat, există cercetări care subliniază cele mai importante beneficii ale endorfinelor:

    • reduc durerea și disconfortul,
    • cresc plăcerea,
    • reduc stresul, depresia și anxietatea,
    • atenuează inflamația,
    • îmbunătățesc starea de spirit,
    • sporesc stima de sine,
    • îmbunătățesc imunitatea,
    • pot susține memoria și funcția cognitivă.

    Află de aici ce avem de făcut pentru o imunitate puternică.

    Ce se întâmplă când ai un nivel scăzut de endorfine

    „Când endorfinele sunt prea scăzute, suntem anxioși, depresivi, apatici, nu putem să învățăm, nu putem să dormim bine, nu putem să ne concentrăm.“

    Dr. Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog

    Unele studii au arătat o posibilă legătură între nivelul scăzut de endorfine și anumite probleme de sănătate.

    Depresie

    Când o persoană are un nivel scăzut de endorfine, e mai predispusă să se confrunte cu depresia. Un articol publicat în Jurnalul American de Psihiatrie pune în discuție utilizarea pe termen lung a tratamentelor cu opioide pentru depresie, în special în cazurile în care alte tratamente nu funcționează.

    Un alt articol sugerează că nivelurile mai ridicate de endorfine au un efect benefic asupra simptomelor depresiei.

    Citește aici o poveste despre depresia „invizibilă“: „Depresia e o suferință ascunsă, o durere surdă, e un dușman foarte perfid, pentru că nu știi că e acolo. Cinci ani, eu nu am știut că e acolo. Depresia e departe de a fi o glumă, te doare și fizic și te doare și psihic faptul că nu ești suficient pentru ceilalți, că nu însemni nimic, că nu ești capabil de nimic. Exact astea erau gândurile din depresie: că nu valorez, că, și cu mine, și fără mine, e același lucru, că sunt incapabilă să fac lucruri pentru viața mea.“

    Fibromialgie

    Simptomele comune ale fibromialgiei includ:

    • durere pe termen lung în tot corpul,
    • zone sensibile care devin dureroase la atingere,
    • rigiditate musculară,
    • oboseală și nivel scăzut de energie,
    • probleme de somn.

    Un studiu a dezvăluit că o creștere a nivelului de endorfine din organism a fost corelată cu atenuarea durerii la persoanele cu fibromialgie.

    Cei afectați de fibromialgie pot fi sfătuiți să facă anumite activități pentru a stimula producerea de endorfine, cum ar fi exercițiile fizice, socializarea, dar și activități de reducere a stresului, cum ar fi yoga. De asemenea, li se pot prescrie medicamente pentru atenuarea simptomelor.

    Găsește aici 8 exerciții de yoga pentru începători, cu efect antistres imediat.

    Dureri de cap cronice

    O posibilă cauză a durerilor de cap este un dezechilibru al endorfinelor. Unele cercetări sugerează că același dezechilibru de endorfine care contribuie la depresie este prezent și la persoanele care au dureri de cap cronice.

    Citește aici 10 lucruri despre durerile de cap explicate de neurolog.

    Metode naturale care cresc nivelul de endorfine: sport, sex și dulciuri

    Activitatea fizică

    Exercițiile fizice sunt bine cunoscute pentru efectele lor de stimulare a stării de bine și pentru rolul lor în atenuarea simptomelor de depresie și anxietate.

    Exercițiile aerobice de intensitate moderată până la intensă și antrenamentele de forță pot duce la o creștere a nivelului de endorfine, împreună cu alte substanțe chimice care te ajută să te simți bine, cum ar fi endocanabinoizii (substanțe eliberate natural în organism, similare cu canabinoizii, cum este THC), dopamina și serotonina.

    Mișcarea moderată include activități precum plimbările într-un ritm alert, ieșirile cu bicicleta, dar și grădinăritul. Exercițiile de intensitate crescută includ activități precum fotbal, alergare sau schi. Vestea bună e că sunt suficiente 20-30 de minute de mișcare pe zi ca să eliberezi în organism un nivel suficient de hormoni ai fericirii.

    Râsul

    Nu degeaba se spune că râsul este cel mai bun medicament. Râsul eliberează endorfine și alți hormoni ai stării de bine (de exemplu, dopamină și serotonină) și suprimă hormonii stresului (de exemplu, cortizolul). Efectul imediat este că îmbunătățește starea de spirit, reduce intensitatea durerii și stresul, iar pe termen lung, contribuie l scăderea tensiunii arteriale și la stimularea sistemului imunitar.

    Găsește aici răspunsul la întrebarea: de ce râd femeile mai mult decât bărbații?

    Muzica

    Numeroase studii au scos la iveală că muzica poate avea efecte de reducere a durerii prin eliberarea de endorfine. Mai mult decât atât, terapia prin muzică devine din ce în ce mai populară în anumite clinici din străinătate.

    Interesant este că muzica te poate ajuta, de asemenea, să te antrenezi mai mult timp, atenuând disconfortul și durerea induse de efort.

    Nivelul de endorfine crește și mai mult atunci când cânți fie cu vocea, fie la un instrument, potrivit Harvard Health.

    Acupunctura

    Deși face parte din medicina tradițională chineză de secole, acupunctura a intrat serios și în atenția medicinei occidentale, ca tratament eficient antidurere, în primul rând.

    Chiar dacă mecanismele sale de acțiune nu sunt pe deplin înțelese, acupunctura implică introducerea unor ace mici în piele pentru a stimula sistemul nervos central. Acest lucru duce la eliberarea în organism a mai multor substanțe chimice, inclusiv endorfine.

    Numeroase studii au arătat că acupunctura este un tratament eficient pentru durere. Cu toate acestea, este posibil să nu fie o terapie potrivită pentru toată lumea, mai ales dacă vorbim de persoane care se tem de ace.

    Consumul de dulciuri, în special de ciocolată neagră

    Există unele dovezi că ciocolata neagră poate stimula producția de endorfine și de alte substanțe chimice care te ajută să te simți bine, cum ar fi dopamina. Ciocolata neagră este bogată în polifenoli, cum ar fi flavonoidele, care declanșează eliberarea endorfinelor. Este, de asemenea, o sursă moderată de cafeină, care crește și nivelul de energie.

    Ideal ar fi să alegi ciocolata neagră care conține cel puțin 70% cacao și să nu depășești câteva pătrățele per porție.

    Sexul

    Sexul stimulează eliberarea de endorfine, dopamină, serotonină și oxitocină, un hormon și un neurotransmițător al conexiunii și al încrederii.

    Află de aici ce ți se poate întâmpla dacă faci sex foarte rar sau deloc.

    Dansul

    Dansul este o formă de mișcare cardio care crește ritmul cardiac și stimulează eliberarea de endorfine. În plus, dansul în cadrul unui grup poate crește conexiunea socială și poate reduce nivelul de stres.

    Meditația

    S-a dovedit că meditația susține sănătatea organismului prin activarea sistemului nervos parasimpatic. De asemenea, reduce sistemul de răspuns la stres al organismului, cunoscut sub numele de axa hipotalamo-hipofizo-suprarenală.  

    În plus, se crede că meditația poate promova eliberarea de endorfine, deoarece s-a dovedit că persoanele care o practică frecvent au un prag mai crescut de rezistență la durere. Totuși, legătura exactă nu este pe deplin înțeleasă.

    Găsește aici ce trebuie să știi despre tehnicile corecte de meditație. Profesoară de yoga: „Fiecare tip de meditație are reguli. Dacă nu sunt respectate, devine o practică periculoasă”.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare