Ce sunt aminoacizii și de ce sunt vitali pentru sănătate

    Ce sunt aminoacizii? Amionoacizii sunt substanțe care stau la baza formării proteinelor și îndeplinesc și alte funcții importante în organism!

    Corpul uman are nevoie de 20 de aminoacizi diferiți pentru a funcționa ca la carte. Pe nouă dintre ei trebuie să-i obținem din alimentele consumate, iar pe restul de 11 îi prepară organismul de unul singur, din cei esențiali. Aminoacizii sunt compuși care se combină pentru da naștere proteinelor, iar dacă ei lipsesc, sinteza proteinelor este afectată și chiar asimilarea altor nutrienți importanți din alimente ar poate fi deficitară.

    Dacă 9 aminoacizi sunt luați din alimente (cei numiți esențiali), ceilalți 11 sunt „fabricați” de propriul corp, deci aceștia nu au de obicei nevoie să intre în organism prin dietă.

    Ce sunt aminoacizii și care e rolul lor esențial?

    Aminoacizii construiesc mușchii, provoacă reacții chimice în organism, transportă nutrienți, previn îmbolnăvirea și îndeplinesc și multe alte funcții. 

    Deficitul de aminoacizi poate duce la scăderea imunității, la apariția problemelor digestive, a depresiei, problemelor de fertilitate, absența concentrării, dezvoltarea lentă a copiilor și a altor probleme de sănătate.

    Fiecare dintre aminoacizii esențiali joacă un rol diferit în organism, iar simptomele deficienței variază de la caz la caz. În plus, aminoacizii sunt necesari pentru producerea enzimelor, a hormonilor și chiar a unor neurotransmițători.

    Datorită multiplelor roluri îndeplinite, aminoacizii sunt considerați cei mai importanți nutrienți ai corpului uman, fiind supranumiți și „carămizile vieții”. Introducând în dieta ta alimente care conțin acești nutrienți îi oferi corpului tău „materialul” necesar pentru protejarea mușchilor, a organelor și a unor țesuturi.

    Ce sunt aminoacizii esențiali

    • Lizina – joacă un rol esențial în construirea mușchilor, menținerea rezistenței osoase, ajută în recuperarea corpului după un accident sau după o intervenție chirurgicală. De asemenea lizina are un rol important în reglarea hormonilor, anticorpilor și enzimelor. Poate avea chiar și efecte antivirale! Potrivit www.medicalnewstoday.com un studiu pe șobolani a arătat că deficitul de lizină poate duce la atacuri de panică și anxietate prelungită.
    • Histidina – facilitează creșterea, ajută la crearea vaselor sanguine și contribuie la repararea țesuturilor. Histidina susține mielina, stratul de protecție al celulelor nervoase. Ceretătorii susțin că histidina este metabolizată de organism în histamină, crucială pentru imunitatea organismului în general, dar are rol în susținerea digestiei și a aparatului reproductiv. Deficitul acestui nutrient poate provoca anemie, artrită ori boli renale.
    • Treonina – este nutrientul responsabil cu sănătatea pielii și a dinților, deoarece intră în componența smalțului, a colagenului și elastinei. Treonina ajută și la metabolizarea grăsimilor, putând fi de ajutor persoanelor care suferă de indigestie, anxietate și depresie ușoară. Conform www.medicalnewstoday.com, un studiu din 2018 a arătat că deficitul de treonină, în cazul peștilor, a dus la scăderea rezistenței la boli a acestei specii.

    Izoleucina, aminoacidul esențial pentru imunitate

    • Metionina – esențială în sănătatea și flexibilitatea pielii, părului și a unghiilor. Metionina ajută a absorbția optimă a seleniului și a zincului din alimente, precum și la eliminarea metalelor grele precum plumbul și mercurul.
    • Valina – este importantă pentru coordonarea musculară, menținerea echilibrului emoțional și pentru creșterea capacității de concentrare. De multe ori se recomandă suplimente cu valină pentru creșterea și susținerea sănătății mușchilor, repararea țesuturilor bolnave ori prentru obținerea unui plus de energie. Deficiența de valină poate provoca insomnie și, în cazuri mai grave, poate duce chiar la reducerea funcțiilor cognitive.
    • Izoleucina – ajută la vindecarea rănilor, crește imunitatea, reglează nivelul zahărului din sânge și susține producerea de hormoni în organism. În plus susține sistemul muscular și reglează nivelul general de energie din organism. De aceea, studiile au arătat că seniorii sunt mai predispuși la deficiență de izoleucină decât tinerii.
    • Leucina – contribuie la reglarea nivelului de zahăr din sânge precum și la creșterea și repararea mușchilor și oaselor. Leucina are un rol esențial în vindecarea rănilor și în producerea hormonului de creștere. Deficitul de leucină poate duce la apariția erupțiilor cutanate, la pierderea părului și la senzația de oboseală.

    Îndulcitorii artificiali, de evitat

    • Fenilalanina – stimulează organismul să folosească alți aminoacizi, proteine și enzime. Corpul transformă fenilalanina în tirozină care este necesară pentru funcțiile specifice ale creierului. Deficiența de fenilalanină, deși rară, poate duce la scăderea în greutate a bebelușilor. De asemenea, poate cauza eczeme, oboseală și probleme de memorie la adulți.

    ATENȚIE! Potrivit www.medicalnewstoday.com fenilalanina se găsește în aspartam – un îndulcitor artificial, pe care producătorii îl folosesc pentru a prepara sucurile cu acid dietetice (celebrele „0 zahăr”). Dozele mari de aspartam pot crește nivelul fenilalaninei din creier și pot provoca anxietate, stări de amețeală și pot afecta calitatea somnului. Există persoane cu o tulburare genetică rară numită „fenilcetonurie” care nu pot să metabolizeze fenilalanina. Ca urmare, acestea ar trebui să evite consumul de alimente care conțin niveluri ridicate ale acestui aminoacid.

    • Triptofanul – contribuie la creșterea în parametrii normali a sugarilor. Triptofanul este și precursorul serotoninei și a melatoninei. Serotonina este un neurotransmițător care reglează apetitul, somnul, starea de spirit și durerea; melatonina reglează, la rându-i- somnul. Un studiu prezentat pe www.medicalnewstoday.com indică faptul că aportul optim de triptofan ajută la menținerea unui echilibru emoțional, a unei stări generale de optimism, de bine. Deficitul de triptofan poate provoca o afecțiune numită „pelagra” care poate duce la erupții cutanate și probleme digestive și-n unele cazuri chiar demență.

    Bine de știut!

    • Multe studii arată că un nivel scăzut de proteine ​​și aminoacizi esențiali afectează masa musculară și rezistența organismului la efort.
    • Potrivit unui studiu efectuat în anul 2014 și publicat pe www.medicalnewstoday.com , aportul insuficient de aminoacizi esențiali poate provoca scăderea masei musculare la adulții de peste 50 de ani.
    • Nu este necesar să mânânci aminoacizi esențiali la fiecare masă! Poți obține cantități sănătoase consumând alimente care le conțin pe parcursul zilei.

    Ce sunt aminoacizii? Și excesul e dăunător

    • Alimentele provenite de la animale, cum ar fi carnea, laptele, peștele și ouăle furnizează aminoacizi esențiali necesari unei bune funcționări a organismului.
    • Mulți experți consideră că persoanelor cu un stil de alimentație de tip vegetarian le este mult mai greu să obțină aportul ideal de aminoacizi esențiali. Soluția o reprezintă consumul de 5-6 porții de cereale integrale, soia și alte fructe și legume care le conțin pentru a preveni apariția carențelor.
    • Aminoacizii nesențiali sunt produși în mod natural de corpul tău și nu au nicio legătură cu alimentele pe care le consumi. Printre cei mai importanți se numără: alanina, asparagina, acid aspartic și acid glutamic.
    • Excesul de aminoacizi poate avea următoarele efecte: balonare, durere abdominală, diaree, scăderea tensiunii arteriale, suprasolicitarea rinichilor ori creșterea riscului de gută.
    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook