Zincul are roluri vitale pentru imunitate. În ce alimente se găsește și ce doze se recomandă

    Zincul este un nutrient esențial care are multe roluri vitale în organism, fiind implicat în sinteza ADN-ului, în imunitate și în creștere. De asemenea, poate reduce inflamația și riscul apariției unor boli asociate îmbătrânirii.

    Cum corpul nu produce, în mod natural, zinc, este important să obții doza necesară, fie din alimente, fie din suplimente, la indicația medicului.  

    Majoritatea dintre noi reușim să obținem doza zilnică necesară din alimente, dar adulții în vârstă și persoanele cu boli care inhibă absorbția zincului ar putea avea nevoie de suplimente.

    De cât zinc avem nevoie zilnic:

    • 11 mg pentru bărbați;
    • 8 mg pentru femei.

    Atenție! Suplimentele care conțin doze mari de zinc pot cauza efecte secundare periculoase. Așa că este important să respectați recomandările medicului și să luați suplimente numai atunci când este necesar.

    „Doza zilnică de zinc depinde de vârstă, astfel încât copiii până la 3 ani au un necesar mediu zilnic de 3 mg, adolescenții și adulții înte 8 și 11 mg.”

    Dr. Zarojanu Magda , medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice

    Rolurile zincului în organism

    Zincul este necesar pentru numeroase procese în organism, inclusiv:

    • expresia genelor,
    • reacții enzimatice,
    • funcție imunitară,
    • sinteza proteinelor,
    • sinteza ADN-ului,
    • vindecarea rănilor,
    • creștere și dezvoltare.

    Beneficiile zincului

    De-a lungul timpului, cercetătorii au studiat efectul zincului asupra sistemului imunitar și posibile legături între zinc și diverse patologii. Este cunoscut riscul mai crescut de pneumonie sau alte infecții in cazul persoanelor vârstnice care au un sistem imun deficitar și doze scăzute de zinc în organism, potrivit medicului nutriționist.

    „Un nivel optim de zinc contribuie la integritatea pielii și la vindecarea zonelor ulcerate ale acesteia. În unele țări în care aportul de zinc din alimentație nu este suficient, suplimentele ce conțin acest oligoelement sunt recomandate copiilor în perioadele cu diaree, studiile arătând o scurtare a perioadei de manifestare a acestei patologii.”

    Dr. Zarojanu Magda medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice

    Medicul mai precizează că, în cazul degenerescenței maculare legate de vârstă, zincul alături de alte oligoelemente s-a dovedit a încetini progresia acesteia.

    Vitamina C cu zinc, beneficii pentru imunitate

    Suplimentele de zinc stimulează anumite celule imune și reduc stresul oxidativ. O analiză a șapte studii a demonstrat că 80-92 mg pe zi de zinc pot reduce durata răcelii obișnuite cu până la 33%.

    În plus, suplimentele cu zinc reduc semnificativ riscul de infecții și promovează răspunsul imun la adulții mai în vârstă, potrivit cercetărilor.

    Combinația de vitamina C cu zinc este foarte populară în tratarea răcelilor sau a altor infecții respiratorii. „Ambii nutrienți joacă un rol important în funcționarea sistemului imunitar și în modularea răspunsului organismului în cazul contactului cu agenți infecțioși, reducând severitatea și durata bolii,” mai explică dr. Zarojanu Magda.

    Există un număr mare de studii care demonstrează că aporturile adecvate de vitamina C și zinc – până la 1 g de vitamina C și 10 mg de zinc –  ameliorează simptomele și scurtează durata infecțiilor tractului respirator, inclusiv a răcelilor. Mai mult decât atât, vitamina C și zincul reduc incidența și îmbunătățesc rezultatul infecțiilor cu pneumonie, malarie și diaree, în special la copiii din țările în curs de dezvoltare.

    Zincul accelerează vindecarea rănilor

    Zinc, beneficii pentru piele. Zincul este utilizat în mod obișnuit în spitale ca tratament pentru arsuri, ulcerații și alte leziuni ale pielii.

    Cum acest mineral joacă roluri esențiale în sinteza colagenului, funcția imunitară și răspunsul inflamator, este necesar pentru o vindecare cât mai rapidă.

    Pielea conține o cantitate relativ ridicată – aproximativ 5% – din conținutul de zinc al întregului organism. Așa că, deficitul de zinc poate încetini vindecarea rănilor. Pe când, suplimentarea cu acest nutrient, accelerează recuperarea persoanelor care au răni sau arsuri.

    Într-un studiu de 12 săptămâni efectuat pe 60 de persoane cu ulcer al piciorului diabetic, cei tratați cu 200 mg de zinc pe zi au prezentat reduceri semnificative ale dimensiunii ulcerului, în comparație cu un grup placebo.

    Poate reduce riscul anumitor boli asociate îmbătrânirii

    Zincul poate reduce semnificativ riscul apariției bolilor asociate îmbătrânirii, cum ar fi pneumonia, infecțiile și degenerescența maculară legată de vârstă.

    Zincul poate ameliora stresul oxidativ și poate îmbunătăți răspunsul imun prin stimularea activității celulelor T care protejează corpul împotriva infecțiilor.  

    Adulții mai în vârstă care iau suplimente de zinc, au un răspuns imun mai bun, după vaccinarea împotriva gripei, au un risc redus de pneumonie și o creștere a performanței mentale.

    În cadrul unui studiu amplu efectuat pe mai mult de 4.200 de persoane, care luau zilnic suplimente antioxidante – vitamina E, vitamina C și beta-caroten – plus 80 mg de zinc s-a observat o reducere semnificativă a riscului de degenerescență maculară avansată.

    Zincul e de folos în tratarea acneei

    Acneea este o boală frecventă a pielii care se estimează că afectează până la 9,4% din populația globului.

    Studiile sugerează că, atât tratamentele cu zinc topice, cât și cele orale pot trata, în mod eficient, acneea prin reducerea inflamației, inhibând creșterea bacteriilor și suprimând activitatea glandelor sebacee.

    Persoanele cu acnee au, de obicei, niveluri mai scăzute de zinc. Prin urmare, suplimentele pot ajuta la reducerea simptomelor.

    Scade inflamația

    Zincul scade stresul oxidativ și reduce nivelurile anumitor proteine ​​inflamatorii din organism. Stresul oxidativ duce la inflamația cronică, un factor care contribuie la apariția unei game largi de boli cronice, cum ar fi bolile de inimă, cancerul și declinul mental.

    Într-un studiu efectuat pe 40 de adulți în vârstă, cei care au luat 45 mg de zinc pe zi au prezentat reduceri mai mari ale markerilor inflamatori decât grupul placebo.

    Seleniu si zinc, beneficii pentru vârstnici

    Zincul și seleniul sunt oligoelemente esențiale care joacă un rol esențial în funcțiile imune și în apărarea antioxidantă și, în consecință, încetinesc declinul sistemului imunitar odată cu îmbătrânirea.

    Potrivit studiilor, deficitul de zinc și seleniu poate juca un rol semnificativ și în etiologia cancerului de prostată. Iar, suplimentarea de zinc și seleniu se aplică frecvent în prevenirea bolilor de prostată.

    Medicul nutritionist atrage atenția că suplimentele ar trebui administrate doar la recomandarea specialistului, în urma unui consult și a analizelor.

    Calciu, magneziu, zinc, beneficii pentru întreg organismul

    Suplimentele de calciu, magneziu, zinc conțin trei substanțe nutritive care pot sprijini sănătatea oaselor, pot îmbunătăți starea de spirit, pot crește imunitatea, controlul glicemiei și calitatea somnului.

    Dozele zilnice recomandate:

    • Calciu: 1.000 mg – 100% din DZR
    • Magneziu: 400-500 mg – 100-125% din DZR
    • Zinc: 15-50 mg – 136-455% din DZR

    În general, majoritatea oamenilor nu trebuie să ia suplimente de calciu-magneziu-zinc, pentru că obțin dozele necesare din alimentație.

    Aceste minerale se găsesc în cantități mari în următoarele alimente:

    • Calciu: lactate, legume cu frunze verzi, leguminoase și pește;
    • Zinc: legume cu frunze verzi, leguminoase, carne și ciocolată neagră;
    • Magneziu: ciocolată neagră, avocado, nuci, legume cu frunze verzi și leguminoase.

    Dacă bănuiești că ai un deficit, discută cu medicul și dacă e necesar, îți va recomanda suplimentarea.

    Deficitul de zinc

    „Deficitul de zinc apare în cazul consumului de alimente sarace în zinc cum e cazul vegetarienilor, în anumite patologii gastrointestinale care împiedică absorbția zincului din alimente în sânge (chirurgie bariatrică, colită ulcerativă, boala Chron).”

    Dr. Zarojanu Magda, medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice.

    Copiii peste 6 luni hrăniți exclusiv la sân pot avea deficit de zinc, deoarece laptele matern nu are cantitatea necesară peste această vârstă, conform medicului nutritionist.

    Alcoolicii sunt o categorie expusă riscului de a dezvolta deficit de zinc din cauza consumului redus de alimente.

    Lipsa de zinc, simptome

    Potrivit specialistului în nutriție, deficitul de zinc este relativ rar, însă poate cauza încetinirea creșterii la copii, întarzierea dezvoltării sexuale la adolescenți și disfuncție sexuală în cazul bărbaților.

    „De asemenea, duce la pierderea pilozității, diaree, leziuni la nivelului pielii și scăderea apetitului alimentar. Multe dintre aceste simptome pot fi însă semnele altor patologii și cauzalitatea o poate stabili doar medicul curant,” conchide dr. Zarojanu.

    Efectele periculoase ale intoxicației cu zinc

    Așa cum deficitul de zinc poate provoca neplăceri, aportul excesiv poate duce, de asemenea, la efecte secundare negative.

    Cea mai frecventă cauză a intoxicației cu zinc este administrarea unei cantități prea mari de suplimente, care poate provoca atât simptome acute, cât și cronice.

    Simptomele intoxicației includ:

    • greață și vărsături,
    • pierderea poftei de mâncare,
    • diaree,
    • crampe abdominale,
    • dureri de cap,
    • scăderea funcției imune,
    • scăderea nivelului de colesterol HDL „bun”.
    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook