Dezechilibrul florei intestinale scade imunitatea și ne predispune la diabet

    Dezechilibrul florei intestinale poate afecta întreg organismul și poate duce chiar la apariția Bolii Chron sau a diabetului. Pentru a menține echilbrul, e necesar să consumăm alimente care conțin probiotice și prebiotice. Acestea vor aduce și alte beneficii, printre care prevenirea cancerului de colon.

    Dr. Gerorgiana Mănăilă explică rolurile importante ale florei intestinale pentru întreg organismul

    Dr. Gerorgiana Mănăilă, medic gastroenterolog, ne-a explicat importanța florei intestinale și cum putem trata sau preveni eventuale dezechilibre.

    Smartliving: Ce este, mai exact, flora intestinală și ce importanță are pentru bunul mers al organismului?

    Dr. Georgiana Mănăilă: Flora intestinală este un ansamblu de microorganisme vii care trăiesc în simbioză cu organismul uman și care sunt practic non-patogene (în condiții normale nu produc boli, ci dimpotriva, contribuie la buna funcționare a organismului uman).

    Ele cantaresc aproximativ 1 kg din greutatea totală a organisumului uman și sunt de 10 ori mai numeroase decât numărul total de celule ale omului. Sunt formate din multe specii de microorganisme care înglobează practic nu doar bacterii dar și virusuri, levuri, protozoare, însă 95% din totalul bacteriilor sunt reprezentate doar de cinci tulpini bacteriene (firmicutes, bacteroidetes, actinobacteria, proteobacteria, verrucomicrobia).

    Dezechilibrul florei intestinale poate afecta imunitatea

    La momentul actual, sunt multe studii în curs și rolul acestei flore intestinale este încă un domeniu cu multe necunoscute. Deși, este localizată la nivelul tractului gastro-intestinal și aparent are rol în digestie, există numeroase studii ce dovedesc faptul că dezechilibrele apărute la acest nivel pot influența nu doar bunul mers al digestiei, dar și al altor niveluri.

    Sistemul imunitar este unul dintre acestea. Flora bacteriană avand rol de barieră împotriva infecțiilor cu germeni patogeni, rol în secretia unor vitamine necesare organismului uman precum vitamina k sau vitamina B12 și B8 și rolul său nu se oprește aici.

    Un exemplu ar fi un studiu efectuat pe șoricei care a dovedit că, în momentul inversării florei intestinale între doi șoricei cu personalități diferite, aceștia au făcut schimb practic de personalitate.

    Smartliving: Cum apare dezechilibrul florei intestinale și care ar fi cauzele?

    Dr. Georgiana Mănăilă: Dat fiind faptul că intestinul nostru este populat de floră intestinală în mod diferit, în cadrul diverselor niveluri ale sale, fiecare intervenție asupra tractului gastrointestinal poate influența flora intestinală.

    Tratamentele care reduc aciditatea stomacului pot duce la dezechilibrul florei intestinale

    În primul rând, trebuie mențional faptul că speciile bacteriene de la nivelul florei intestinale sunt într-un echilibru perfect numeric și calitativ. Din punct de vedere numeric, acestea sunt mult mai numeorase la nivelul colonului în comparație cu numărul de bacterii de la nivelul stomacului, unde există un mediu acid care nu permite dezvoltarea acestora.

    Dacă vorbim despre intervenții chirurgicale care afectează stomacul sau anumite tratamente ce urmează acestor intervenții chirurgicale, care au ca scop reducerea acidității locale (precum sunt faimoasele inhibitoare de pompă de protoni care se dau pe scară largă), prin creșterea ph-ului local din stomac, datorită lipsei secreției normale de acid, acest fapt permite dezvoltarea locală a bacteriilor care, în mod normal, nu s-ar fi găsit la acel nivel.

    De asemenea, dacă vorbim despre intervenții chirurgicale ce afectează intestinul și care au ca finalitate scoaterea unei anșe intestinale din circuitul normal, la acel nivel al bontului anșei intestinale, unde alimentele nu mai trec fiziologic, ci pot stagna, e posibil să apară dezechilibre ale florei intestinale.

    Tot un dezchilibru al florei poate apărea în condițiile unui tratament antibiotic care desigur că acționează la nivelul diverselor infecții, însă va afecta și speciile de bacterii existente la nivel intestinal.

    Dezechilibrul florei intestinale poate provoca boala Chron

    Practic, orice intervenție care poate favoriza dezvoltarea excesivă, la un anumit nivel al bacteriilor, sau care poate afecta anumite tulpini de bacterii prin tratamente antibiotic, poate duce la o disbioza intestinală. 

    Smartliving: Cine e mai predispus să se confrunte cu o astfel de problemă?

    Dr. Georgiana Mănăilă: Pe lângă situațiile de mai sus, predispuși la dezechilibrul florei intestinale sunt pacienții care au diverse boli intestinale de fond, care afecteaza tractul gastro-intestinal.

    De exemplu, cei cu boli inflamatorii intestinale (boala Crohn si Rectocolită ulcero-hemoragică). Există însă studii care ar dovedi nu doar faptul că ei sunt poredispuși la a dezvolta dezechilibre dar și faptul ca este posibil ca apariția acestor boli să fie tocmai consecința unor dezechilibre.

    Altă categorie la risc sunt cei cu  cancere la nivelul colonului, pacienți care sunt predispuși și la complicații.

    Diabetul, o consecință a dezechilibrului florei intestinale

    Altă categorie de pacienți predispuși la dezechilibrul florei intestinale sunt diabeticii. Și în cazul lor, dezechilibrul florei intestinale poate fi cauza sau consecința declanșării diabetului prin aparitia insulinorezistenței.

    Ulterior, după apariția diabetului, prin complicațiile acestuia, apare predispoziția la dezvoltarea unor dezechilibre ale florei. Practic, aici vorbim despre un cerc vicios prin care dezechilibrul florei intestinale se auto-întreține.

    Să nu uitam să remenționăm pacienții care consumă antibiotice și pe cei care au suferite diverse intervenții chirurgicale menționate mai sus.

    Exista, de asmenea, studii care arată că un dezechilibru al florei intestinale poate duce la apariția obezității printr-o modificare a raportului în diverse categorii de bacterii (în aces caz creșterea tulpinilor de Firmicutes și scăderea celor de Bacteroidetes).

    Smartliving: Ce simptome apar în cazul unui dezechilibru al florei intestinale?

    Dr. Georgiana Mănăilă: Simptomele cele mai frecvente la nivel gastro-intestinal sunt:

    • dureri abdominale,
    • balonare,
    • greață,
    • probleme de tranzit intestinal (diaree sau constipație),
    • scădere ponderală – dacă vorbim despre probleme de maldigestie apărute secundar unui dezechilibru al florei si care duc la diaree sau creștere în greutate prin modificarea raporturilor între diverse tulpini.

    De asemenea, dacă vorbim despre celelalte roluri ale florei intestinale, pot aparea diverse deficite de vitamine care, la rândul lor, prezintă simptome specifice și probabil lista nu se oprește aici având în vedere  rolurile încă nediagnosticate ale florei intestinale.

    Smartliving: Cât de gravă e o astfel de problemă?

    Dr. Georgiana Mănăilă: Având în vedere lucrurile enumerate mai sus, o disbioză intestinala nu este ceva de dorit pentru nimeni. Nefiind încă total înțeles rolul florei intestinale, este destul de greu de evaluat cât este de gravă.

    Cert este că poate duce, pe de o parte la scăderea calității vieții, dacă vorbim despre simptomele gastro-intestinale, dar prin celelalte roluri poate duce la diverse dezechilibre sau predispoziție pentru anumite infectii.

    Smartliving: Ce tratamente funcționează?Cât de eficiente sunt suplimentele de probiotice și prebiotice?Ce regim alimentar e recomandat pentru a restabili echilibrul florei intestinale?

    Dr. Georgiana Mănăilă: Tratamentul pentru dezechilibrul florei intestinale vizează readucerea echilibrului între diversele specii de bacterii. Iar acest lucru ne aduce către discuția despre probiotice si prebiotice. Este important să înțelegem care este diferența dintre ele. 

    Diferența dintre probiotice și prebiotice

    Probioticele sunt specii de bacterii și levuri vii care au aport important în bunul mers al organismului (practice, sunt bacterii care vin să completeze speciile deficitare și care readuc echilibrul florei pierdut).

    Cele mai cunoscute sunt:

    • Lactobacillus casei (defensis), 
    • L. acidophilus, 
    • L. plantarum, 
    • L. rhamnosus, 
    • B. lactis regularis, 
    • Bifidobactérium bifidum (Bifidus), 
    • B. longum, 
    • B. animalis, 
    • Streptococcus thermophiles.

    Le găsim în suplimentele alimentare de pe piață sau în alimente precum iaurt, kefir, murături.

    Având în vedere importanța unei flore bacteriene echilibrate putem concluziona ușor de ce sunt atât de importante aceste probiotice.

    Prebioticele sunt fibre vegetale pe care le gasim în alimentația noastră de zi cu zi și care, pe lângă destinația bine cunoscută de a fluidifica tranzitul intestinal, ele reprezintă o hrană pentru flora intestinală.

    Cele mai importante prebiotice se găsesc în fructe și legume

    Ingerând aceste prebiotice, dăm posibilitatea florei normale de a se dezvolta, de a se hrăni.

    Cele mai importante prebiotice alimentare sunt „zaharurile” complexe (care sunt fundamental diferite de cele simple, rafinate cu consecințe negative pentru sănătate și care sunt absorbite complet de sistemul digestiv).

    Zaharurile complexe sunt cele care sunt digerate mai jos la nivelul tractului digestiv (respectiv intestin subțire și colon drept) și care în loc să fie absorbite complet și să ajungă în circulația sistemică, raman local și „hrănesc” flora intestinala.

    Dintre ele menționăm fructo-oligozaharidele, pectinele, inulina. De asemenea sunt incadrate, mai nou, printre prebiotice si polifenolii. 

    Găsim aceste prebiotice în alimente precum:

    • fructele și legumele consumate proaspete sau cât mai puțin gătite pentru a putea beneficia de prebioticele conținute de acestea și nu în ultimul rând, trebuiesc consumate cu coajă pentru că în coajă se găsesc pectine;
    • cerealele integrale;
    • cicoarea (poate una din cele mai importante surse de inulina).
    • Dintre alimentele ce contin poolifenoli enumerăm ceaiul verde, ceaiul negru, cacao, măsline, cafea. 

    Prebioticele și probioticele cresc imunitatea și previn cancerul de colon

    Regimul alimentar trebuie să fie bogat în alimentele mai sus menționate (fructe, legume, cereale integrale pentru aportul de prebiotice dar și alimente fermentate precum lactate sau murături pentru aportul de probiotice).

    De asemenea, pentru a sublinia importanța unui regim alimentar bogat în prebiotice, dintre efectele pozitive ale acestora mai enumerăm și:

    • echilibrarea valorilor trigliceridelor serice (care automat își va pune amprenta pe scăderea riscului cardiovascular),
    • stimularea imunității prin susținerea florei bacteriene,
    • ameliorarea constipației prin fluidificarea scaunului,
    • prevenirea cancerului colonic prin formarea de acizi grași cu lanț scurt care ajută la reînnoirea celulelor colonice locale și previne degradarea și evoluția către celule maligne.

    Este, de asemenea, important de menționat că aceste alimente stimulează masticația prin consistența lor, ducând astfel la evitarea mâncatului pe fugă și înghițitului nemestecat, ceea ce duce la conștientizarea momentului apariției senzației de plenitudide și apariția mai devreme a acestia. Deci la consumul unor cantități mai mici de alimente.

    Previn astfel obezitatea și încetinesc absorbția zaharurilor în sânge, astfel că glicemia crește mai lent și sunt evitate salturile bruște ale acesteia.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook