Munca de acasă e dificilă mai ales pentru extrovertiți. 7 idei pentru a vă face viața mai ușoară

    Coronavirusul ne-a afectat viața în toate modurile, de la libertatea de mișcare până la modul în care lucrăm. Organizațiile au fost forțate să își schimbe pe scară largă structura tradițională de muncă la birou în muncă la distanță. Dar munca de acasă nu este întotdeauna atât de ușoară pe cât pare. Poate dezvolta sentimente de singurătate și izolare la angajați, în special la extrovertiți, care au un obicei de interacțiune continuă și învățare prin interacțiune.

    De ce resimțim diferit absența biroului

    La începutul pandemiei, cei mai mulți ne-am bucurat la gândul că vom avea mai mult timp liber prin eliminarea drumurilor spre și dinspre birou, iar pe măsură ce a trecut timpul am început să conștientizăm că există și o serie de dezavantaje.

    Bineînțeles, atât avantajele, cât și dezavantajele sunt percepute subiectiv de fiecare persoană, în funcție de structura sa de personalitate (ex: extrovert, introvert, nevoia de control).

    Diferențele sunt generate și de responsabilitățile profesionale, de setarea făcută de organizație pentru munca de acasă (cât de des și de transparent comunică cu angajații, cât de conectați sunt managerii cu angajații, cum sunt stimulate interacțiunile dintre colegi), de condițiile concrete în care trebuie să se organizeze fiecare (spațiu suficient, liniște, existența sau inexistența copiilor, mici sau mari, fiecare cu nevoi diferite, etc.).

    Ce avantaje are munca de acasă

    Într-un studiu realizat de Cushman & Wakefield Echinox, pe un eșantion de 200 de angajaţi, cu vârsta medie de 36 de ani, aflăm că 38% dintre respondenţi caracterizează perioada de activitate de acasă drept foarte bună sau excelentă, 34% consideră această experienţă ca fiind bună, în timp ce pentru 28% dintre aceştia perioada este nesatisfăcătoare sau chiar frustrantă.

    Deja avem toți o opinie despre aspectele pozitive si negative ale muncii de acasă, așa că le putem trece pe scurt în revistă:

    Un prim avantaj este adaptarea la o situație nouă, ceea ce a determinat identificarea unor resurse noi și o mai bună conectare cu noi. Este perioada în care multe persoane au spus că au făcut lucruri total noi și care le-au adus satisfacții, în ciuda eforturilor și dificultăților.

    Un alt avantaj a fost reprezentat de participarea la multe forme de dezvoltare și traininguri online.

    Evident, timpul liber câștigat din reducerea timpului petrecut în trafic (pe drum), este și el un avantaj. Acesta presupune mai mult timp pentru cei dragi, pentru odihnă, pentru pasiunile și hobby-urile noastre… dacă ne-am dus atenția spre ele.

    Multe persoane au valorificat această perioadă pentru a face lucruri amânate de mult timp, din lipsă de timp, ceea ce le-a adus satisfacții noi. Nu este de neglijat și reducerea cheltuielilor lunare.

    Dezavantaje ale lucrului de acasă

    Un dezavantaj puternic resimțit în munca de acasă este lipsa atmosferei din cadrul echipei: energia creată de echipă, momentele plăcute cu colegii (ex: cafeaua de dimineață, poveștile din timpul mesei de prânz).

    Perturbarea programului de muncă reprezintă o altă problemă. Cei mai mulți avem senzația că muncim mult mai mult de acasă, totodată unii sunt perturbați de nevoile sau programul copiilor, de anumite activități casnice, ceea ce afectează ritmul obișnuit de lucru.

    Ne confruntăm totodată cu anxietatea legată de incertitudine, atât în plan profesional, cât și personal, ceea ce determină și o scădere a motivației și a interesului, scăderea puterii de concentrare

    În munca de acasă apar și dificultăți în separarea timpului de muncă de cel personal. Fiind prezenți permanent în casă, dispare granița spațiului profesional și putem avea probleme în a gestiona timpul dedicat nouă și timpul dedicat familiei.

    Intensificarea micromanagementului, mai ales din partea managerilor care coordonează echipe pentru prima dată în situații dificile adaugă un plus de stres.

    Avem mult mai puține recompense venite prin factori externi, respectiv momente pozitive la birou create de organizație, recunoaștere publică, lipsa feedback-ului direct, etc.

    Foarte important în această perioadă este să dăm un sens celor ce se întâmplă astfel încât să găsim valoare în ceea ce facem, să ne definim un scop, un cadru care să ne aducă mulțumire.

    Viktor Frankl spunea “da, omul se poate adapta la orice”, iar Nietzsche spunea “acela care are un de ce, va suporta orice cum.”

    Resurse pentru a gestiona mai ușor munca de acasă

    Haideți să vedem împreună cum ar putea deveni această perioadă o oportunitate? Ne poate ajuta pe toți să ne schimbăm gândirea de la modul „provocare” la modul „oportunitate”.

    În cazul în care se va intensifica munca de acasă, avem avantajul de a fi muncit deja peste 7 luni de acasă sau printr-un program hibrid, ceea ce înseamnă că gradul de noutate s-a mai redus. Totuși, ține minte câteva sugestii:

    Definește un sens al acestei perioade!

    Caută conotațiile pozitive, lucrează cu gândurile și emoțiile tale negative și nu te lăsa prins în scenariile lor. Tu decizi ce prespectivă vrei să cultivi.  

    Fă zilnic ceva ce îți face plăcere, ce te bucură, beneficiază de avantajele muncii de acasă

    (De exemplu, bea o cafea bună, așa cum îți place, oferă-ți un prânz sănătos, poartă o haină care îți place mult, ascultă muzică, crează-ți un mediu plăcut, fă exerciții fizice oricât de simple, sună un prieten drag, chiar și eternul „privește cerul” poate fi un mod de relaxare, etc.)

    Fii bun cu tine

    Acordă-ți timpul de care ai tu nevoie pentru a te adapta, conștientizează-ți nevoile tale reale și acționează, evită comparațiile cu ceilalți care sunt diferiți de tine.

    Stabilește-ți o rutină

    Pentru că una din nevoile noastre mari în această perioadă este siguranța, ceea ce poți face tu pentru tine este să stabilești o rutină legată de începutul activității și pauze (sunt foarte importante!).

    Stabilește-ți termene limită pentru lucrurile pe care le începi

    Fiind acasă există riscul mai mare de a fi distras de activități casnice. Stabilindu-ți termene limită și finalizând ceea ce începi obții satisfacții.

    Propune-ți constant activități prin care să simți că ești util, că te dezvolți și valorifici timpul în avantajul tău.

    Redu timpul acordat știrilor pentru a nu te polua cu informație negativă.

    Alegerile conștiente pe care le facem în această perioadă pot crește numărul de avantaje sau numărul de dezavantaje legate de munca de acasă. Tu ce alegi să faci diferit?

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook