Starea de bine la muncă: cum o obții

„Secretele“ companiilor cu angajați care au rezultate foarte bune și pleacă zâmbind la finalul programului

Deși de 15 ani lucrez cu oameni și organizații, mereu mi-am dorit să cunosc o organizație unde oamenii să fie realmente în cea mai bună formă a lor. Prin intermediul diagnozelor organizaționale desfășurate în companii, reușesc să cunosc profund o companie și am avut recent ocazia să înțeleg de ce este importantă starea de bine la locul de muncă pentru progresul unei companii.

Ce înseamnă ca un angajat să fie în cea mai bună formă? 

Când vorbim despre persoane care sunt pasionate de ceea ce fac, se simt apreciate pentru contribuția lor, munca lor e cu sens, se simt bine cu echipa în care lucrează, înțelegem de ce este importantă starea de bine la locul de muncă.

În general, diagnozele organizaționale reflectă atât aspecte pozitive, cât și aspecte negative. O organizație sănătoasă este o organizație unde aspectele pozitive sunt mult mai multe decât cele negative și acest lucru reflectă în mod special faptul că nevoile angajaților sunt cunoscute, respectate și angajații realmente sunt valorificați la adevăratul potențial în business, fiecare având un rol clar, așteptări bine definite și recompensă pe măsură.

Cum spuneam, întâlnind o astfel de companie unde oamenii sunt în cea mai bună formă, au rezultate foarte bune, vin cu 100% energie la muncă și pleacă zâmbind la finalul programului, de cele mai multe ori, eram foarte curioasă care este miracolul? În realitate, nu e nicio baghetă magică, ci sunt oamenii potriviți la locul potrivit, conduși de un lider care le-a sădit încredere în abordarea foarte responsabilă legată de business și de angajați, în transparență legată de decizii importante pentru business și pentru angajați, în feedback individual manifestat la toate nivelurile, apreciere manifestată individual și public. Rolul persoanei în poziție de conducere este extrem de important și poate contribui la starea de bine la locul de muncă. 

Totodată, este important ca fiecare angajat să înțeleagă care sunt drepturile și obligațiile lui, să le respecte și să știe că acestea vor fi respectate la rândul lor de echipa de management. Ne referim la un mediu de încredere pentru angajați, care le permite să își concentreze toată energia spre performanță, nu au nevoie să consume timp pentru a se asigura că totul e în regulă în jurul lor, că munca lor e apreciată etc. Chiar dacă salariile nu sunt cele mai mari din piață, echitatea și transparența modului în care sunt oferite bonusurile (acolo unde există acest sistem) îi pot mulțumi pe angajați.

Citește și: „Munca trebuie făcută cu capul plecat“ și alte mituri demontate de un psiholog și un expert HR. De ce ai nevoie ca să fii cu adevărat fericit la job

Flexibilitatea și starea de bine la locul de muncă

Camelia Tătărău, psiholog și consultant resurse umane, enumeră „secretele“ organizațiilor care funcționează productiv și au și angajați fericiți. Acestea sunt (încă) o raritate, dar există, spune specialista FOTO: Hashera.ro

Mai este un detaliu extrem de important de menționat și cred ca acesta contribuie mult la starea de bine a angajaților: flexibilitatea.

Starea de bine la locul de muncă este susținută de faptul că angajații au flexibilitate când e vorba de modul de organizare a programului, iar marele lor câștig este timpul câștigat pentru a fi dedicat aspectelor personale. Ei nu exagerează cu munca peste program, ci se organizează foarte bine, cer ajutorul la nevoie și timpul dedicat familiei și proiectelor personale este real, sub controlul lor și le aduce satisfacție.

Starea de bine la locul de muncă și eficiența organizației

Acele organizații fericite despre care scriu specialiștii în resurse umane există, sunt funcționale și au un profit foarte bun. Fiecare angajat are realmente o contribuție, are încredere și colaborează cu ceilalți membri pentru un bine comun, al lor și al organizației.

Există un mix între competiție și colaborare, ambele în doze eficiente, ținând cont de respectul reciproc și de feedback. Chiar dacă există dificultăți în piața căreia se adresează, în proiectele derulate sau în relațiile cu colaboratorii, pentru acestea există și colaborare, soluții găsite în echipă, susținere din partea colegilor și a superiorilor, nu sunt văzute ca un eșec al persoanei, iar acest fapt contribuie la starea de bine la locul de muncă.

Sentimentul lor de încredere este construit și menținut zilnic prin discuții, transparență și feedback la toate nivelurile, în toate direcțiile. Angajații sunt încrezători să ofere feedback și să transmită idei, sugestii, ceea ce crește constant diversificarea soluțiilor abordate de echipă.

Totodată, importantă este și încrederea pe care un angajat o câștigă încă din primele luni de colaborare, prin promptitudinea și rigoarea cu care sunt implementate promisiunile de la interviul de angajare. Nevoia angajatului devine atunci cea de a se integra cât mai repede și de a fi productiv pentru a răsplăti seriozitatea angajatorului.

Citește și: Angajat sau antreprenor: cine se stresează mai mult? STUDIU

Modelul liderului și atmosfera contagioasă

Prin urmare, nu e vorba doar despre salarii mari, beneficii inedite și un brand cât mai cunoscut, ci este despre relații bazate pe încredere, implicare la toate nivelurile, apreciere și recunoaștere a reușitelor, satisfacție profesională obținută prin autonomie, asumare și competență. Toate conlucrează la starea de bine la locul de muncă având beneficii nu doar pentru angajați, ci și pentru compania pe care o reprezintă.

Ar fi ideal ca acest model să fie replicat în mod consistent și cred că se pot lua măsuri care să optimizeze vizibil starea de bine a angajaților, în orice companie. Nu trebuie să fie doar politica unei companii, ci fiecare manager poate contribui la definirea unui mod de lucru prietenos, făcând tot ce ține de el pentru a-i fi bine lui, dar și celor din jur. Nu e imposibil, este o decizie, în primul rând a liderului, care este modelul pentru modul în care se desfășoară lucrurile în echipa lui. Dacă el manifestă încredere și oferă sprijin, promovează principii atractive de funcționare și reacționează atunci când apar nedreptăți, ușor-ușor în echipă se vor manifesta mai relaxați cei care rezonează cu abordarea managerului, iar atmosfera poate deveni contagioasă.

În companiile mai mari observ că sunt departamente unde angajații sunt mai fericiți și îi aud pe angajații din alte departamente cum tânjesc după o atmosferă similară. Toți membrii echipei au responsabilitate în a crea un mediu sănătos, atractiv, propice productivității, însă liderul are cel mai important rol în a institui, a menține și a modela o atmosferă plăcută, de încredere.

Recunosc, după atâția ani în acest domeniu, că un astfel de mediu este (încă) o raritate, însă există și ne poate inspira pe toți, fiecare din rolul lui, pentru a ajunge la starea de bine la locul de muncă și nu la sursa stresului nostru major. Când lucrezi cu oameni care sunt în cea mi bună formă a lor, se schimbă percepția legată de muncă, autoritate, performanță, echipă, iar de aici, numai beneficii.

Ai și tu o poveste? Ne-o poți trimite aici

Îți recomandăm să te uiți și la acest video despre sănătatea mintală

Căutare