Ce avem de făcut pentru a evita depresia de sărbători

Sărbătorile sunt evenimente încărcate cu semnificație și deseori activează răni, evocă așteptările noastre, pun presiune pe noi și pot atrage stres și nemulțumiri. Ajungem ca în loc să ne bucurăm de astfel de zile să ne confruntăm cu depresia de sărbători, evaluându-ne incorect viața la acel moment, comparându-ne cu alții, făcând loc dezamăgirilor. De aceea este important ca sărbătorile să fie momente în care suntem mai blânzi, mai plini de compasiune, mai atenți cu noi.

Sărbători cu scenariu

Perioada sărbătorilor este, în primul rând, intens mediatizată. Din acest motiv, ni se livrează diferite scenarii despre cum ar trebui să arate și despre ce este vorba în petrecerea sărbătorilor. Dar oare câți dintre noi chiar se regăsesc în acele scenarii?

Din păcate, tot mai mulți am vrea să trăim în ele, să trăim fanteziile de sărbători așa cum ni le imaginăm noi și ne sunt livrate din exterior.

Este ca și cum există doar o cale de a trăi sărbătorile și, dacă nu ne conformăm, dacă nu o putem pune în fapt, trăim eșecul și dezamăgirile aferente.

Da, este frumos și de dorit să stăm la masă cu familia de sărbători. Dar ce ne facem dacă membrii familiei noastre nu se comportă ca aceia din reclamă? Cum împăcăm realitatea cu fantezia fără să ne confruntăm cu depresia de sărbători?

Sărbătorile pot lua forma potrivită ție și momentului prezent, fără presiuni nenecesare, fără proiecții injuste. Poate vei lua masa singur/ă, dar important este ca tu pentru tine să faci acel moment semnificativ. Un moment în care îți spui o dată în plus „contez și merit să îmi ofer atenție”. Iar atenția poate nu stă în sarmale și cozonac, ci într-un take away asiatic pentru că de asta ai poftă și un film de acțiune pentru că asta preferi.

Renunță la pachetele idilice livrate din exterior cât timp acestea te încarcă negativ. Fiecare are dreptul de a-și defini propriile sărbători și nu este nicidecum o competiție a dispoziției festive.

Singurătatea, resimțită mai acut de sărbători

Prezența familiei și a apropiaților de sărbători este o tradiție atent cultivată în cultura noastră. Dar poate nu avem familie în apropiere, poate relațiile cu membrii familiei sunt extrem de tensionate, iar petrecerea timpului împreună, forțat, accentuează depresia de sărbători.

Putem alege între ceea ce se așteaptă alții să facem (să ne conformăm tradiției) și ceea ce ne dorim noi să facem. Iar rezultatele pot varia între a refuza masa într-o familie toxică, a o vizita pentru un scurt timp sau a alege o excursie în zilele de sărbătoare. Sănătatea noastră emoțională este mai importantă decât așteptările celorlalți.

Celor care sunt singuri și se simt deconectați de ceilalți, perioada sărbătorilor le poate accentua nemulțumirile legate de propria viață, de alegerile făcute, iar singurătatea se simte mai apăsătoare. De aici până la depresia de sărbători nu este decât un pas.

Sărbătorile nu sunt cel mai indicat moment de a ne reevalua viața și a ne „trage la răspundere” fiind destul de încărcați emoțional și condiționați de ce vedem în jur.

Chiar dacă suntem singuri, putem alege să petrecem sărbătorile așa cum ne dorim. Putem alege toate acele lucruri pe care ni le dorim pentru noi, care sunt importante sau semnificative, și să le punem în fapt așa cum am face-o pentru „cei dragi”.

De sărbători ne putem arăta nouă compasiune, atenție, grijă, putem fi mai buni cu noi înșine. Este o alegere sănătoasă. Este o renunțare la „ce aș fi vrut și nu am” și „cum mă pot bucura de ce am”.  Iar în prezent, ne avem pe noi înșine și ne putem valoriza corespunzător, așa cum ne dorim să o facă și alții. Până la urmă, pentru a ajunge la relații sănătoase, trebuie să ne placă întâi nouă propria companie.

Anxietatea de sărbători

De sărbători este mai pronunțată și anxietatea. De la cadourile pe care (crezi că) le ai de cumpărat, care s-ar putea să nu fie în acord cu bugetul tău, la invitațiile cărora (crezi că) trebuie să le răspunzi, presiunea crește și de multe ori deciziile tale nu țin cont de resursele tale, ci de ceea ce crezi că ar trebui să faci. Astfel, îți încurajezi propria anxietate, cazi pradă gândurilor negative și te forțezi să faci față „festiv” așteptărilor celorlalți. De la anxietate la depresia de sărbători este doar un pas.

Pentru a combate anxietatea, pentru a nu ajunge să resimțim depresia de sărbători, este o decizie matură să ne ținem departe de acei stimuli externi care par să catalizeze emoțiile noastre negative.

Putem face alegeri în funcție de noi și nevoile noastre, iar asta este dovada unui egoism sănătos, în care ne protejăm, avem grijă de noi înșine.

Toată lumea pare fericită

De sărbători, unii sunt atât de prinși de euforie încât par să fie încarnări ale spiritului festiv, în total contrast cu dispoziția noastră. O dată în plus, suntem înclinați să credem că toată lumea este fericită și numai pentru noi nu funcționează lucrurile așa cum ne-am dori.

Pentru a nu cădea în capcana gândurilor toxice care încep cu „mie niciodată…”, să ne reamintim că deseori există discrepanțe între ceea ce simțim și ceea ce arătăm. Da, poate unii sunt energizați de sărbători, dar asta nu vine drept rezultat al unei vieți perfecte, ci al unei alegeri. Aceea de a trăi momentul așa cum îți dorești.

Evită să te compari cu ceilalți și nici nu lua drept afront personal fericirea altora. Găsește-ți propriile motive pentru a te bucura de sărbători. Este o perioadă bună pentru acțiuni de voluntariat, pentru a fi alături de cei singuri și neputincioși, pentru a-ți reaminti să fii recunoscător pentru ceea ce ai și a-ți reaminti de lucrurile pe care ai puterea să le faci.

Recunoștința este utilă în această perioadă în care suntem mai înclinați să vedem neajunsurile. Ea ne schimbă perspectiva și ne poate scoate din depresia de sărbători. Voluntariatul ne dă un scop și ne ajută să intrăm în contact cu abilitățile noastre, cu ceea ce avem de oferit, cu altruismul și abilitatea de a oferi ajutor. Iar în urma acestora există numeroase beneficii și pentru noi și dispoziția noastră.

Tu decizi cum vrei să arate sărbătorile tale

Poate de sărbători nu ai toate lucrurile pe care ți le dorești, dar și acestea nu sunt altceva decât zile din viața ta, nu toată viața ta. Sărbătorile nu sunt un dead-line și nici nu trebuie privite ca atare. Pentru a combate depresia de sărbători, fii tu persoana importantă căreia vrei să îi arăți prețuirea ta, atenție și grijă.

Nu renunța la lucrurile care tu crezi că fac aceste zile mai frumoase. Oferă-ți cadoul dorit, decorează-ți spațiul așa cum simți, prepară-ți mâncarea preferată sau fă acele lucruri pe care simți tu nevoia să le faci pentru tine, chiar dacă nu fac parte din reclamele pe care le întâlnești la tot pasul.

Important este să nu renunți tu la tine de sărbători. Poți în schimb să renunți la presiunea pe care o aplici asupra ta, la comparațiile nesănătoase, la așteptările nejustificate. De sărbători, o dată în plus, poți fi mai bun. Cu tine.

SPUNE-ȚI POVESTEA »
Căutare
Urmărește-ne și pe Facebook