Mierea crudă scade glicemia și colesterolul

Studiu: Mierea crudă scade glicemia și colesterolul. Conține zaharuri rare, diferite față de alți îndulcitori naturali

Un nou studiu a scos la iveală că mierea de albine, în special cea crudă, spre deosebire de alți îndulcitori, poate fi benefică pentru metabolism și pentru sănătatea cardiacă.

Studiul, realizat la Universitatea din Toronto, arată că mierea – în special mierea crudă monofloră – ar trebui să înlocuiască total zahărul din alimentație.

Noua cercetare reprezintă o revizuire și o metaanaliză care a inclus 18 studii pe 1.105 indivizi predominant sănătoși. Concluzia cercetătorilor e că mierea scade glicemia à jeun (pe stomacul gol), nivelul colesterolului total și al colesterolului „rău” (LDL), precum și un marker al steatozei hepatice – boala ficatului gras.

Află de aici ce alimente recomandă medicul nutriționist pentru scăderea glicemiei.

În timp ce zaharurile de toate tipurile sunt asociate cu afecțiuni cardiometabolice – iar mierea este 80% zahăr – autorii studiului sugerează că mierea poate face parte dintr-o categorie diferită față de îndulcitorii obișnuiți și merită o atenție special, fiind un aliment sănătos.

Cercetătorii au descoperit că dintre toate tipurile, mierea crudă monofloră aduce cele mai multe beneficii, din punct de vedere al sănătății cardiometabolice.

Citește aici și despre diferențele dintre îndulcitorii naturali și cei artificiali.

De ce este mierea diferită de alți îndulcitori

Spre deosebire de majoritatea îndulcitorilor, puterea de îndulcire a mierii nu provine exclusiv din zaharurile obișnuite, cum ar fi fructoza și glucoza.

„Aproximativ 15% din mierea de albine este făcută din zeci de zaharuri rare – de exemplu, izomaltuloză, kojibioză, trehaloză, melezitoză etc. – care s-au dovedit a avea multe beneficii fiziologice și metabolice, inclusiv îmbunătățirea răspunsului la glucoză, reducerea rezistenței la insulină și dezvoltarea bacteriilor sănătoase din intestine.“

Dr. Tauseef Ahmad Khan, Unul dintre autorii studiului, cercetător asociat la Facultatea de Medicină Temerty, Universitatea din Toronto, Canada

Dr. Khan a mai precizat, potrivit Medical News Today (MNT), că mierea nu este constituită doar din zaharuri, ci include multe molecule bioactive, inclusiv polifenoli, flavonoide și acizi organici care au o serie de proprietăți farmacologice, inclusiv efect antibiotic, efect anticancerigen, efect anti-obezogen, protecție împotriva radicalilor liberi și reducerea inflamației.

Medicul endocrinolog Ana Maria Kausel, care nu a fost implicată în studiu, a declarat pentru MNT că ar prefera totuși ca accentul să rămână pe reducerea aportului de zahăr.

„Cred că accentul ar trebui să fie mai mult pe a reduce consumul de zahăr. Beneficiile au fost observate după ce au fost consumate, în medie, 40 de grame de miere pe zi, timp de 8 săptămâni. Această cantitate de zahăr este mai mare decât poate procesa organismul fără a implica ficatul. Putem avea beneficii similare în ceea ce privește riscul cardiovascular și metabolic fără aportul de zahăr, de exemplu, prin urmarea dietei mediteraneene.“

Dr. Ana Maria Kausel, medic endocrinolog

Află de aici cum ieșim din cercul vicios al dependenței de zahăr: cu cât mâncăm mai mult, cu atât pofta e mai mare.

De ce miere crudă monofloră?

Miere crudă se referă la un produs care nu a fost pasteurizat. Motivul pentru care este pasteurizată mierea de albine nu are legătură cu siguranța, ci cu comoditatea, deoarece procesarea previne zaharisirea naturală a mierii și o păstrează în forma lichidă, fiind mai ușor de manevrat.

Mierea crudă are o gamă variată de substanțe nutritive, inclusiv numeroși antioxidanți, al căror nivel scade odată cu pasteurizarea. Studiul a scos la iveală, însă, că mierea crudă a avut un efect pozitiv semnificativ asupra glicemiei à jeun.

Cea mai mare parte a mierii care se găsește pe piață este pasteurizată și polifloră, adică albinele care o produc colectează nectar de la orice plantă producătoare de nectar acoperind zone de până la 6 km în jurul stupului lor.

O miere monofloră este provenită exclusiv din nectarul cules de albine de la un singur tip de plantă, cum ar fi mierea de tei, mierea de salcâm, de floarea-soarelui, de rapiță, de trifoi (se găsește mult mai greu la noi în țară decât celelalte sortimente), mierea de lavandă franceză. Fiecare are o aromă distinctă.

Cercetătorii au descoperit că mierea monofloră de trifoi și cea de salcâm au scăzut colesterolul LDL și colesterolul total, precum și trigliceridele. De asemenea, mierea de trifoi a redus nivelul glicemiei à jeun.

Ce înseamnă creșterea markerilor inflamatori

Inflamația excesivă este asociată din ce în ce mai mult cu o varietate de boli și afecțiuni, așa că descoperirea făcută de cercetători în timpul studiului, și anume că mierea de albine a crescut markerii inflamatori IL-6 (interleukin 6) și TNF-alpha (factorul de necroză tumorală alfa) poate genera o anumită îngrijorare.

Cu toate acestea, dr. Khan a sugerat că o creștere a acestor markeri poate indica de fapt beneficii suplimentare.

„IL-6 poate juca un rol în menținerea unui control bun al glicemiei prin îmbunătățirea metabolismului întregului organism atât al glucozei, cât și al lipidelor. În mod similar, TNF-alfa este un indicator al răspunsului imun, așa că o creștere a acestuia poate indica o imunitate îmbunătățită.”

Dr. Tauseef Ahmad Khan, cercetător

Află, din acest articol, cum știi că ai o inflamație în corp și ce măsuri poți lua. Principalele semne de inflamație acută și cronică

Cum rămâne cu ceilalți îndulcitori naturali

Dr. Khan a subliniat că există o diferență majoră între mierea de albine și alți îndulcitori naturali, cum ar fi siropul de arțar și de agave.

„Siropurile, precum cel de arțar și agave, sunt obținute direct din plante, cu un anumit grad de prelucrare și sunt compuse, în principal, din zaharuri obișnuite precum fructoza, glucoza și zaharoza.“

Dr. Tauseef Ahmad Khan, cercetător

Dr. Kausel a adăugat că nivelurile crescute de fructoză sunt dăunătoare pentru ficat, indiferent de sursă. Chiar și sucurile naturale sunt dăunătoare pentru ficat, în ciuda tuturor vitaminelor și mineralelor pe care le-ar putea conține.

Totuși, felul în care albinele produc miere face zaharurile pe care le conține să fie diferite.

„Producerea mierii cuprinde o etapă suplimentară în care albinele prelucrează în mod extensiv nectarul [care este în principal zaharoză] din flori și din enzimele lor, având drept rezultat o mare varietate de zaharuri rare. Aceste zaharuri rare reprezintă cheia tuturor beneficiilor pe care le are mierea de albine, în special cea crudă, față de alte zaharuri naturale.“

Dr. Ana Maria Kausel, medic endocrinolog

Îți recomandăm și

SPUNE-ȚI POVESTEA »
Căutare