Spirulina, superalimentul recomandat de NASA. În ce doze are beneficii maxime

    Spirulina este un tip de algă cu valențe nutriționale deosebite și cu beneficii demonstrate de studii, dar și contraindicații. Poate îmbunătăți nivelul grăsimilor din sânge, poate reduce stresul oxidativ, contribuie la normalizarea tensiunii arteriale și scade glicemia.

    „Consumată de azteci, spirulina a devenit populară când NASA a introdus-o ca aliment al astronauților. Se poate consuma în doză zilnică de 1-3 g, dar doza poate crește până la 10 g.“

    Dr. Anca Hâncu, medic nutriționist

    Beneficiile spirulinei se datorează faptului că această albă albastră-verde se definește ca fiind alimentul cel mai dens în substanțe nutritive de pe glob. Valorile nutriționale pentru o lingură de spirulină pudră sunt:

    • Calorii: 20 kcal;
    • Proteine: 4 g, considerate de foarte bună calitate, asemănătoare cu cele din ou;
    • Carbohidrați: 1,7 g;
    • Grăsimi omega 6/omega 3 în raport 1,5/1: 1 g;
    • Vitamina B1: 11% din doza zilnică recomandată;
    • Vitamina B2: 15% din doza zilnică recomandată;
    • Vitamina B3: 4% din doza zilnică recomandată;
    • Cupru: 21% din doza zilnică recomandată;
    • Fier: 11% din doza zilnică recomandată.

    Mai conține, potrivit medicului nutriționist: vitaminele A, C, E și cantități mici de magneziu, mangan, vitamina K.

    „Componenta principală este ficocianina (phycocianin), cu puternice proprietăți antioxidante și antiinflamatorii. Studiile arată posibile efecte de scădere a LDL-colesterolului (n.r. – colesterolul „rău“) și a trigliceridelor la administrarea a 2-4 g de spirulină pe zi.“

    Dr. Anca Hâncu, medic nutriționist

    Beneficiile demonstrate ale spirulinei

    Antioxidanții din spirulină pot ajuta la prevenirea progresiei bolilor cardiovasculare și a dislipidemiilor.

    De asemenea, medicul nutriționist precizează că spirulina ar putea avea proprietăți antitumorale.

    Benefiiciile spirulinei în ceea ce privește scăderea tensiunii arteriale prin creșterea oxidului nitric, cu rol vasodilatator, apar la doza de 4-5 g/zi, conform medicului Anca Hâncu.

    Spirulina, prin efectul antiinflamator atenuează simptomatologia rinitei alergice. La sportivi, poate reduce oboseala musculară după efort fizic, crescând forța musculară și anduranța.

    „Spirulina are importante beneficii antimicrobiene, anticancerigene, metaloprotective (preventive în cazul toxicității date de plumb, cadmiu, fier), imunostimulatoare si antioxidante.“

    Dr. Oana-Raluca Steriade, medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice

    Spirulina pudră, beneficii

    Pierdere în greutate

    Când vine vorba de slăbit, rețeta simplă și sigură e să ingerezi mai puține calorii decât consumi. Spirulina este un aliment bogat în substanțe nutritive, cu un conținut scăzut de calorii, așa că e ideală în programele de slăbit.

    Rezultatele unui studiu din 2016 sugerează că spirulina poate ajuta la gestionarea greutății. În cadrul studiului, persoanele supraponderale care au consumat, în mod regulat, spirulină timp de 3 luni au înregistrat o scădere a indicelui de masă corporală.

    Menține echilibrul florei intestinale

    Spirulina poate fi digerată cu ușurință datorită structurii sale: celulele nu au pereți fibroși duri.

    Studiile pe animale indică faptul că spirulina poate sprijini sănătatea intestinală pe măsură ce înaintăm în vârstă. O cercetare din 2017 pe șoareci sugerează că spirulina poate păstra echilibrul florei intestinale în timpul procesului de îmbătrânire. Totuși, pentru a confirma aceste beneficii ale spirulinei și la oamei, este nevoie de studii suplimentare.

    Spirulina nu conține prea multe fibre, deci este esențial să incluzi în alimentație și alte alimente sănătoase bogate în fibre.

    Ajutor în gestionarea diabetului

    Un studiu din 2018 a scos la iveală că suplimentarea cu spirulină pudră scade semnificativ nivelul glicemiei à jeun (pe nemâncate). Glicemia à jeun crescută reprezintă o problemă frecventă la persoanele cu diabet zaharat de tip 1 și 2. Putem concluziona că suplimentele cu spirulină ar ajuta la controlul diabetul.

    Un alt studiu, realizat în 2017 pe șoareci, a demonstrat încă o dată beneficiile antidiabetice ale spirulinei. Șoarecii de laborator cu diabet de tip 1 au primit extract de spirulină pe cale orală. Rezultatele au indicat următoarele efecte:

    • scăderea nivelului de zahăr din sânge,
    • niveluri mai ridicate de insulină,
    • markeri enzimatici hepatici îmbunătățiți.

    Susține sănătatea mintală

    O cercetare din 2018 evidențiază rolul potențial pe care spirulina l-ar juca în tratarea tulburărilor de dispoziție.

    Spirulina este o sursă importantă de triptofan, mai demonstrează un studiu din 2020. Triptofanul este un aminoacid care susține producția de serotonină, iar serotonina joacă un rol important în sănătatea mintală.

    Persoanele cu anumite tulburări de sănătate mintală, cum ar fi depresia și anxietatea, pot avea niveluri reduse de serotonină. Așa că administrarea de suplimente cu triptofan, cum este spirulina, pentru a menține nivelurile sănătoase de serotonină poate juca un rol important în susținerea bunăstării psihice.

    Însă cercetătorii trebuie să efectueze mai multe studii clinice înainte de a cunoaște adevăratul rol al spirulinei în susținerea sănătății mintale.

    Sprijin pentru sistemul imunitar

    Spirulina este bogată într-o gamă largă de vitamine și minerale esențiale pentru menținerea unui sistem imunitar sănătos, cum ar fi vitaminele E, C și B6. Există studii conform cărora spirulina stimulează producția de leucocite și de anticorpi care luptă împotriva virusurilor și bacteriilor din organism.

    Studiile de laborator arată că spirulina poate combate herpesul, gripa și HIV – deși sunt necesare mult mai multe cercetări pentru a testa aceste efecte la oameni.

    Ce beneficii are spirulina pentru sănătatea ochilor și a gurii?

    Spirulina este o sursă bună de zeaxantină, un pigment vegetal care poate reduce riscul de cataractă și de pierdere a vederii cauzate de îmbătrânire.

    Proprietățile antibacteriene ale spirulinei pot contribui, de asemenea, la menținerea unei bune sănătăți orale. Un studiu a scos la iveală că apa de gură îmbogățită cu spirulină a redus placa bacteriană și riscul de gingivită al participanților. Un alt studiu a arătat că spirulina pudră a redus riscul de cancer oral la persoanele care mestecă tutun.

    Stimulează metabolismul

    6 g de spirulină sub formă de pulbere adăugată în smoothie-uri ar putea stimula metabolismul FOTO: Shutterstock

    Administrarea de spirulină pudră poate avea beneficii în ceea ce privește creșterea ratei metabolismului. O rată metabolică mai mare te poate face să te simți mai energic și crește numărul de calorii pe care le arzi în fiecare zi.

    Într-un studiu de mici dimensiuni, din 2014, persoanele care au luat 6 g de spirulină pe zi au prezentat efecte metabolice benefice, pierderea în greutate și o calitate a vieții mai bună.

    Persoanele incluse în acest studiu sufereau de ficat gras non-alcoolic și, prin urmare, sunt necesare mai multe cercetări pentru a vedea dacă spirulina poate stimula metabolismul și în cazul persoanelor sănătoase.

    Poate avea efecte anticancer

    Unele dovezi sugerează că spirulina are efecte anticancer. Cercetările pe animale indică faptul că poate reduce apariția cancerului și dimensiunea tumorii.

    Efectele spirulinei asupra cancerului oral – sau al gurii – au fost deosebit de bine studiate. Un studiu a examinat 87 de persoane din India cu leziuni precanceroase – numite fibroză submucoasă orală. Dintre cei care au luat 1 gram de spirulină pe zi timp de un an, 45% au observat că leziunile au dispărut – comparativ cu doar 7% din grupul de control. Când acești oameni au încetat să mai ia spirulină, aproape jumătate dintre ei au dezvoltat leziuni în anul următor.

    Într-un alt studiu efectuat pe 40 de indivizi cu leziuni precanceroase, 1 gram de spirulină pe zi a dus la o atenuare a simptomelor superioară comparativ cu medicamentul numit pentoxifilină.

    Ameliorează simptomele rinitei alergice

    Rinita alergică se caracterizează printr-o inflamație a căilor nazale. Este declanșată de alergeni de mediu, cum ar fi polen, ambrozie, păr de animale sau chiar praf.

    Spirulina este un tratament alternativ popular pentru simptomele rinitei alergice și există dovezi că poate fi eficientă.

    Într-un studiu efectuat pe 127 de persoane cu rinită alergică, 2 grame pe zi de spirulină au redus dramatic simptomele, cum ar fi secreția nazală, strănutul, congestia nazală și mâncărimea.

    Ajută în caz de anemie

    Există mai multe forme de anemie. Cea mai frecventă se caracterizează printr-o reducere a hemoglobinei sau a globulelor roșii din sânge. Anemia este destul de întâlnită la adulții în vârstă, ducând la stări prelungite de slăbiciune și oboseală.

    Într-un studiu efectuat pe 40 de persoane în vârstă cu antecedente de anemie, suplimentele cu spirulină au crescut nivelul de hemoglobină și au îmbunătățit funcția imunitară.

    Cum incluzi spirulina în dieta zilnică

    Spirulina poate fi găsită sub formă de pulbere sau de tablete. Spirulina pudră poate fi folosită astfel:

    • adăugată în smoothie-uri,
    • presărată pe salate sau în supe,
    • adăugată în sucurile de fructe sau de legume.

    Spirulina are și beneficii, dar și contraindicații 

    Chiar dacă are o multitudine de beneficii pentru sănătate, spirulina nu e întotdeauna bună pentru toată lumea, deoarece poate provoca reacții alergice.

    „Există și precauții de administrare pentru persoanele hipertensive sau pentru cele cu insuficiență cardiacă. Aceasta pentru că 7 g de spirulină pudră conțin 73 mg de sodiu. Este interzisă persoanelor cu fenilcetonurie, care nu pot metaboliza fenilalanina conținută în spirulină“, atrage atenția medicul nutriționist Anca Hâncu.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook