Dieta pentru menopauză: Ce ar trebui să mănânci și ce nu

Dieta care atenuează simptomele menopauzei

Bufeurile și alte simptome neplăcute ale femeilor la menopauză s-ar putea atenua cu aproape 90% dacă urmează dieta potrivită, arată un studiu recent.

O alimentație bazată în principal pe produse de origine vegetală, categorie în care intră dietele vegetariene și vegane, ar putea avea același efect asupra simptomelor date de menopauză ca terapia hormonală. Este concluzia unui studiu recent, numit Studiul Femeilor pentru Atenuarea Simptomelor Vasomotorii.

Ce a presupus studiul

Cercetarea a durat 12 săptămâni și a implicat 1.662 de femei cu vârste între 40 și 65 de ani la menopauză și în perioada postmenopauză. La finalul studiului, pentru colectarea datelor finale, au mai rămas doar 71 de participante.

O parte dintre participante au urmat o dietă vegană, săracă în grăsimi și au mâncat zilnic 87,5 grame de boabe de soia nemodificată genetic fierte sau gătite în alt mod. A existat și un grup de control în cadrul căruia femeile nu au adus nicio modificare dietei.

Ambele grupuri de participante au primit zilnic un supliment cu vitamina B12 și au primit indicația să nu mai ia alte suplimente, să nu-și modifice medicația și nici nivelul de activitate fizică, pentru a nu influența rezultatele.

Cu ajutorul unei aplicații pe telefonull mobil au monitorizat simptomele vasomotorii ale menopauzei.  

Modificările de alimentație pot duce la un deficit de vitamina B12. Citește aici care sunt semnalele de alarmă ale unei carențe de B12 și ce soluții oferă nutriționistul.

Participantele au completat, de asemenea, chestionarul Calității Vieții la Menopauză, pentru a-și raporta simtomele vasomotorii, fizice, psiho-sociale și legate de viața sexuală.

Concluziile: cum trebuie să arate dieta pentru menopauză

Concluzia a fost că dieta potrivită, care presupune reducerea sau chiar evitarea alimentelor de origine animală și creșterea consumului de legume și fructe, atenuează cu 88% bufeurile moderate și severe, unul dintre principalele simptome asociate cu menopauza. Potrivit unor studii anterioare, terapia hormonală le atenuează cu 70%-90%.

În plus, la finalul cercetării, femeile care au urmat această dietă pentru menopauză au slăbit cu aproximativ 3 kilograme și jumătate în intervalul de 12 săptămâni.

„Nu înțelegem încă pe deplin de ce funcționează această combinație, dar se pare că aceste trei elemente sunt esențiale – evitarea produselor alimentare de origine animală, mai puține grăsimi și adăugarea produselor din soia în alimentație. De fapt, cercetarea noastră a reflectat dietele din anumite părți ale lumii, cum sunt Japonia pre-occidentală și Peninsula Yucatán modernă. Acolo, domină dieta săracă în grăsimi și bazată pe vegetale, în care un rol special îl au boabele de soia, iar simptomele asociate cu menopauza sunt de intensitate mai redusă și mai puține“, explică dr. Neal Barnard, președintele Comitetului Medicilor pentru Medicină Responsabilă, investigatorul principal al studiului.

Ce sunt simptomele vasomotorii

Potrivit studiului, dieta investigată este eficientă mai ales asupra simptomelor vasomotorii provocate de menopauză. Acestea includ:

  • bufeuri,
  • transpirații nocturne,
  • fluctuații alte tensiunii arteriale.

Nu se cunoaşte exact cauza apariţiei bufeurilor, dar studiile arată că ar fi vorba despre o resetare a hipotalamusului, considerat „termostatul creierului”, fiindcă el este responsabil de controlul temperaturii corpului, după cum se explică în Manualul medical Merck. Ca urmare, o creştere mică a temperaturii corpului poate face ca femeia să resimtă aceste stări de fierbinţeală.

Simptomul este pus şi pe seama fluctuaţiei nivelurilor hormonale. Un bufeu poate să dureze între 30 de secunde şi 5 minute, fiind adesea urmat de apariţia unei transpiraţii reci, după cum explicăm în acest articol amplu despre menopauză.

Despre reducerea aportului de grăsimi „sănătoase“

Dieta cercetată a fost inspirată dintr-o dietă japoneză tradițională bazată pe legume, fructe, cu precădere pe soia și cu cantități mici de uleiuri.

„Uleiurile și grăsimile modifică activitatea estrogenului. În timpul studiului, am observat că femeile care au limitat cu atenție aportul de grăsimi și uleiuri au avut beneficii mai rapide. În cercetările noastre limităm consumul de grăsimi, fie ele «bune» sau «rele», pentru că, în plus, pot afecta scăderea în greutate, iar acesta pare să fie un factor important de reducere a simptomelor menopauzei“, a declarat investigatorul principal al studiului pentru Medical News Today.

Limitările studiului

„O dietă sănătoasă e clar că este de ajutor în menopauză, pentru că, de fapt, te face să te simți bine în general“, a spus dr. Thomas Ruiz, medic ginecolog, citat de Medical News Today.

În plus, acesta nu este un studiu dublu orb (în care participanții la studiu nu știu detalii despre cercetare decât după finalizarea ei), ceea ce reprezintă un dezavantaj. Efectul placebo ar putea fi uriaș în acest caz, potrivit specialistului.

Îți recomandăm și

SPUNE-ȚI POVESTEA »
"]
Căutare