Tehnicile mindfulness în anxietate, la fel de bune ca medicamentele

STUDIU: Tehnicile de mindfulness în anxietate, la fel de bune ca medicamentele

Un nou studiu a demonstrat că anumite tehnici de mindfulness pot avea efecte similare medicamentelor asupra simptomelor de anxietate. Medicamentele anxiolitice sunt recomandate în anumite situații, însă nu toți pacienții le acceptă, din cauza efectelor secundare, sau au acces la ele.

276 de adulți cu tulburări de anxietate au luat parte la un studiu comparativ care a durat 8 săptămâni. O parte dintre aceștia au fost învățați să practice tehnici de mindfulness pentru reducerea anxietății. Ceilalți au primit în continuare tratament zilnic cu escitalopram, un medicament generic pentru depresie și anxietate.

Studiul a testat un program de mindfulness utilizat pe scară largă. Acesta include ședințe de două ore și jumătate în fiecare săptămână și 45 de minute de practică zilnică acasă. După două luni, manifestările de anxietate severă ale participanților la studiu au fost atenuate cu aproximativ 30% în ambele grupuri și a continuat să scadă în următoarele patru luni.

Rezultatele studiului, publicate luna aceasta (noiembrie, 2022) în revista JAMA Psychiatry, vin să aducă o rază de speranță în cifrele sumbre ale rapoartelor despre anxietate la adulți. Conform acestora, ratele globale de anxietate au crescut semificativ în ultimii ani.

Tulburările de anxietate includ anxietatea socială, anxietatea generalizată și atacurile de panică. Persoanele afectate sunt tulburate de griji persistente care le dau peste cap viața și relațiile sociale. În SUA, tulburările de anxietate afectează 40% din femei la un moment dat în viață și cel puțin 1 din 4 bărbați, conform datelor experților americani în prevenție.

Panica neîncetată și gândurile obsesive fac parte dintre simptomele tulburării de anxietate generalizată. Citește aici povestea Danei, o tânără de 34 de ani care a primit acest diagnostic.

Ce este mindfulness și cum ajută?

„Mindfulness poate fi înțeles ca o disciplinare a propriei minți și, totodată, ca un răgaz pe care ni-l oferim de la tumultul vieții cotidiene, nu de alta dar, între atâtea sarcini de îndeplinit, mai avem nevoie să și respirăm“, explică psihologul Iulia Barca în acest articol amplu despre utilitatea tehnicilor de mindfulness.

Mindfulness este, de fapt, o tehnică de meditație care pune accentul pe respingerea gândurilor negative. Sesiunile de mindfulness încep adesea cu tehnici de respirație.

O altă tehnică mindfulness este „scanarea corpului“ – conștientizarea la nivel mental a fiecărei părți din corpul nostru și înlăturarea tensiunilor resimțite. Participanții la studiu au fost învățați ca, atunci când apar gânduri tulburătoare, negative, să le recunoască și apoi să le respingă. În loc să te tot macini, gândindu-te la ceea ce te tulbură, spui: „am această grijă, dar acum o ignor“.

„Prin meditație, oamenii sunt învățați să schimbe relația cu gândurile care le-ar putea provoca stări de anxietate“, a arătat autoarea studiului, Elizabeth Hoge, director al Programului de Cercetare a Tulburărilor de anxietate de la Universitatea din Georgetown.

Primul studiu comparativ – tehnici mindfulness versus medicament psihiatric

Numeroase studii anterioare au arătat că tehnicile de mindfulness dau rezultate și în cazul în care nu există niciun alt tratament. Ori că funcționează cel puțin la fel de bine ca terapia comportamentală în reducerea anxietății, depresiei sau a altor tulburări mintale.

„Însă acest studiu este primul care compară rezultatele tehnicilor mindfulness cu ale unui medicament psihiatric, iar rezultatele ar putea determina asigurătorii să acopere și costurile acestei terapii, care în SUA variază între 300 și 500 de dolari pentru o sesiune de 8 săptămâni.“

Elizabeth Hoge, autoarea studiului

Pentru a evalua nivelul de anxietate al participanților, cercetătorii au folosit o scală psihiatrică de la 1 la 7, 7 reprezentând anxietatea severă.

În primele 2 luni, anxietatea severă a participanților la studiu a scăzut cu aproximativ 30% în ambele grupuri și a continuat să scadă în următoarele patru luni. Hoge spune că schimbarea a fost semnificativă din punct de vedere clinic, arătând o reducere vizibilă a simptomelor.

Cu toate acestea, 10 pacienți din grupul celor care au primit medicamentul au renunțat la tratament din cauza efectelor secundare – insomnie, greață, stări de oboseală. Pe de altă parte, niciun pacient din grupul de mindfulness nu a abandonat experimentul, deși 13 dintre aceștia au raportat o creștere a anxietății.

Ce spun specialiștii în tulburări mintale

Deși nu a participat la acest studiu, Sheehan Fisher, psiholog, conferențiar universitar la Facultatea de Medicină Feinberg din cadrul Universității Nortwestern, spune, pentru Associated Press, că „studiul confirmă cât de utilă este meditația mindfulness când este practicată eficient“.

Dr. Scott Krakover, psihiatru la Spitalul Zucker Hillside din New York, este de părere că tratamentele mindfulness funcționează cel mai bine în cazul pacienților cu anxietate ușoară. El recunoaște că pacienților cu anxietate severă le prescrie medicamente. După părerea lui, oamenii nu au timp pentru meditația mindfulness, mai ales când vine vorba să o practice acasă.

Găsește aici alte recomandări ale psihologului ca să treci mai ușor peste anxietate.

„Am învățat să-mi schimb starea de spirit“

Olga Cannistraro, scriitoare liber-profesionistă din Keene, New Hampshire, susține că s-a vindecat de anxietate cu ajutorul tehnicilor mindfulness. Ea a participat la un alt studiu condus de Hoge. „M-a învățat să-mi schimb propria stare de spirit prin tehnici de mindfulness“.

În vârstă de 52 de ani, Cannistraro suferea de tulburare de anxietate, afecțiune pentru care nu a luat niciodată pastile. Era mamă singură, lucra în vânzări și viața ei era extrem de stresantă. Scriitoarea recunoaște că tehnicile mindfulness, pe care încă le practică, au ajutat-o să localizeze tensiunea din corp și să scape de ea. În prezent e căsătorită și are un alt loc de muncă.

Îți recomandăm și

SPUNE-ȚI POVESTEA »
"]
Căutare