De ce e bine să începi fiecare masă cu jumătate de grapefruit

    Fructul de grapefruit, pe care îl găsim în supermarketuri tot timpul anului, este în topul citricelor cu cele mai multe beneficii maxime în curele de slăbire. Conține nutrienți, antioxidanți și fibre și stimulează pierderea kilogramelor în plus prin mai multe mecanisme.

    Cu toate acestea, persoanele care urmează tratamente medicamentoase ar trebui să consulte medicul cu privire la eventualele interacțiuni între grapefruit și medicamentele respective.

    „Grapefruitul este un bun detoxifiant hepatic. Un ficat sănătos ajută la funcționarea corectă a metabolizării carbohidraților, grăsimilor și proteinelor. Slăbim mai ușor dacă ficatul funcționează optim.“

    Dr. Iren Alexoi, medic nutriționist

    Grapefruitul este bogat în nutrienți și sărac în calorii

    Fructul de grapefruit are un număr foarte mic de calorii, dar conține o cantitate decentă de fibre, antioxidanți și peste 15 vitamine și minerale.

    Iată câteva dintre substanțele nutritive esențiale din jumătate de grapefruit de dimensiuni medii:

    • Calorii: 52
    • Carbohidrați: 13 grame
    • Proteine: 1 gram
    • Fibre: 2 grame
    • Vitamina C: 64% din doza zilnică recomandată (DZR)
    • Vitamina A: 28% din DZR
    • Potasiu: 5% din DZR
    • Tiamină (vitamina B1): 4% din DZR
    • Folat (vitamina B9): 4% din DZR
    • Magneziu: 3% din DZR

    Fructul proaspăt ajută la slăbit mai mult decât sucul și capsulele

    Grapefruitul este un aliment prietenos cu silueta. Are mai multe proprietăți care stimulează pierderea în greutate, în special conținutul de fibre.

    În plus, grapefruitul conține puține calorii și multă apă, două condiții necesare pentru ca alimentele să ajute la slăbit.

    Un studiu din 2006 a scos la iveală beneficii aproape imediate ale consumului de grapefruit pentru slăbit. Cercetarea, efectuată pe 91 de subiecți obezi, a demonstrat că jumătate de grapefruit proaspăt de trei ori pe zi, înainte de fiecare masă, conduce la o pierdere importantă în greutate comparativ cu alte metode, cum ar fi capsulele de grapefruit, sucul de grapefruit și sucul de mere.

    Mai exact, cei din grupul care a consumat grapefruit proaspăt au pierdut cel mai mult în greutate. În medie, au slăbit cu 1,6 kilograme în decurs de 12 săptămâni. În același timp, participanții din grupul cu suc de mere au dat jos, în medie, mai puțin de 1 kilogram (0,3 kg). Cei care au băut suc de grapefruit au pierdut 1,5 kilograme, iar cei care au luat capsule – 1,1 kilograme.

    Suc de grapefruit, beneficii pentru siluetă și pentru colesterolul „bun“

    „Grapefruitul ajută în procesarea grăsimilor prin mobilizarea bilei. Conține o enzimă care ajută în procesul de ardere a grăsimilor, în special, din zona abdomenului. În curele de slăbire se recomandă un pahar de suc grapefruit sau o jumătate de grapefruit cu 30 de minute înainte de fiecare masă.“

    Dr. Iren alexoi, medic nutriționist

    Alte cercetări au arătat efecte similare de reducere a greutății. De exemplu, un studiu a scos la iveală că participanții obezi și-au redus dimensiunea taliei atunci când au consumat 127 de grame de grapefruit sau 127 ml de suc de grapefruit zilnic înainte de masă. Efectele asupra siluetei au fost, totuși, statistic similare cu ale unui consum de 127 ml de apă înainte de masă.

    Diferența dintre cele trei metode s-a observat la nivelul de colesterol „bun“. Mai precis, participanții care au băut suc de grapefruit înainte de fiecare masă timp de 12 săptămâni au avut o creștere cu 8,2% a HDL-colesterolului. Cei care au mâncat grapefruit proaspăt au avut un plus de 6,2%, iar cei care au băut apă – minus 3,7%.

    Asta nu înseamnă totuși că grapefruitul este o „pastilă“-minune care te scapă de kilogramele în plus fără să faci nicio schimbare. De fapt, în cadrul studiului de mai sus, participanții tocmai trecuseră printr-o etapă de restricții calorice. Integrarea fructului sau a sucului de grapefruit într-o dietă sănătoasă poate fi, însă, de un real ajutor.

    Scade pofta de mâncare

    Grapefruitul conține o cantitate decentă de fibre: 2 grame la o jumătate dintr-un fruct de dimensiuni medii. Acest lucru îl cataloghează drept un fruct care induce și menține senzația de sațietate timp îndelungat. Fibrele încetinesc viteza cu care se golește stomacul, crescând timpul de digestie. Astfel, consumând cantități adecvate de fibre, vei mânca mai puține calorii pe parcursul zilei.

    Grapefruitul poate ajuta la prevenirea rezistenței la insulină și a diabetului

    „Grapefruitul are indice glicemic scăzut, nu crește glicemia și reglează secreția de insulină“, explică medicul nutriționist.

    Consumul regulat de grapefruit poate preveni rezistența la insulină și diabetul zaharat. Rezistența la insulină apare atunci când celulele nu mai reacționează la insulină așa cum ar fi normal. Insulina este un hormon care reglează multe procese din corpul uman. De exemplu, este implicată în multe aspecte ale metabolismului, dar cel mai important rol este acela de a controla glicemia.

    Rezistența la insulină duce, în cele din urmă, la niveluri crescute atât de insulină, cât și de glicemie, doi factori de risc primari pentru diabetul de tip 2.

    Consumul de grapefruit poate ajuta la controlul nivelului de insulină și, prin urmare, are capacitatea de a reduce riscul instalării rezistenței la insulină.

    În cadrul studiului din 2006 cu 91 de participanți obezi, subiecții care au consumat o jumătate de grapefruit proaspăt înainte de masă au experimentat o reducere semnificativă atât a nivelului de insulină, cât și a rezistenței la insulină, comparativ cu grupurile care nu au consumat grapefruit.

    Grapefruit, beneficii pentru ficat

    Grapefruitul conține doi antioxidanți principali: naringina și naringenina. Aceștia pot proteja ficatul prin reducerea inflamației.

    Un studiu din 2019 sugerează că naringina poate proteja împotriva steatozei hepatice induse de alcool prin reducerea stresului oxidativ.

    Fructul de grapefruit roșu, beneficii datorită pigmenților

    Grapefruitul roșu este bogat în licopen și betacaroten, doi pigmenți care dau culoarea portocalie-roșiatică, cu puternice proprietăți antioxidante.

    Licopenul este un carotenoid care face parte din grupa non-provitamină A (nu se transformă în vitamina A în organism), iar betacarotenul este un antioxidant care se transformă, odată ajuns în organism, în vitamina A.

    O jumătate de grapefruit roșu mediu conține 1.745 de micrograme de licopen și 844 micrograme de betacaroten.

    Licopenul este cunoscut pentru capacitatea sa de a preveni dezvoltarea anumitor tipuri de cancer, în special a cancerului de prostată. Poate ajuta, de asemenea, la încetinirea creșterii tumorilor și la scăderea efectelor secundare ale tratamentelor obișnuite împotriva cancerului.

    Betacarotenul ajută la reducerea riscului unor afecțiuni cronice, inclusiv boli de inimă, cancer și probleme de vedere, cum ar fi degenerescența maculară.

    Beneficii ale fructului de grapefruit pentru inimă

    Consumul regulat de grapefruit îmbunătățește sănătatea inimii prin reducerea factorilor de risc cardiovascular, cum ar fi hipertensiunea arterială și colesterolul.

    Într-un studiu, participanții care au consumat grapefruit de trei ori pe zi, timp de șase săptămâni, au experimentat reduceri semnificative ale tensiunii arteriale. Au raportat, de asemenea, scăderea colesterolului total și a nivelului de colesterol LDL („rău”).

    Aceste efecte se datorează probabil substanțelor nutritive importante pe care le conține grapefruitul, care joacă un rol important în menținerea funcționării corecte a inimii.

    În primul rând, grapefruitul este bogat în potasiu, un mineral responsabil pentru multe aspecte ale sănătății inimii. O jumătate de grapefruit asigură aproximativ 5% din necesarul zilnic de potasiu. Aportul adecvat de potasiu este asociat cu un risc redus de hipertensiune arterială. În plus, s-a demonstrat că reduce riscul de deces cauzat de afecțiuni cardiovasculare.

    În al doilea rând, un aport ridicat de fibre, care se găsesc în cantitate suficientă în grapefruit, este asociat cu scăderea tensiunii arteriale și a nivelului de colesterol.

    În general, cercetătorii susțin că includerea fructelor bogate în fibre și antioxidanți, cum ar fi grapefruitul, ca parte a unei diete sănătoase, ajută la protejarea împotriva afecțiunilor precum bolile de inimă și accidentul vascular cerebral.

    Poate scădea efectul unor medicamente

    Mai multe medicamente care sunt metabolizate în ficat pot interacționa cu grapefruitul. Astfel, persoanele care urmează un tratament medicamentos ar trebui să se adreseze unui medic înainte de a adăuga grapefruit sau suc de grapefruit în dieta lor.

    „ATENȚIE! Grapefruitul conține narginină și se recomandă ca persoanele sub tratament medicamentos să consume grapefruit cu două ore înainte sau după ce au luat medicamentele. Grapefruitul blochează utilizarea unor medicamente de către organism.”

    Dr. Iren Alexoi, medic nutriționist
    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook