Ce să faci când ai colesterol mare. 5 soluții pentru o inimă sănătoasă

Ce trebuie să faci când ai colesterolul mare: 5 modalități de a-ți păstra inima sănătoasă

    Colesterolul este o substanță cerată care se găsește în sânge. Corpul tău are nevoie de colesterol pentru a crea celule sănătoase, dar nivelurile ridicate pot crește riscul bolilor de inimă. Poți însă să găsești un echilibru și chiar să scazi un colesterol mare dacă faci câteva schimbări în stilul tău de viață.

    De colesterol avem nevoie cu toții pentru a ne menține sănătoși, dar în doza potrivită. Colesterolul este o substanță grasă (lipidică) cu roluri foarte importante în organism. El este o componentă importantă a membranelor celulare, contribuie la secreția hormonilor, sinteza bilei și formarea sinapselor nervoase, face posibil metabolismul vitaminelor liposolubile (A, D, K, E), reglează vâscozitatea sângelui și este implicat în mecanismele imunitare.

    Colesterolul este sintetizat aproape în totalitate în organism și doar o mică parte provine din alimentație. Grăsimile provenite din alimente sunt absorbite la nivel intestinal și transportate apoi în ficat, care le transformă în colesterol. Odată eliberat în circulația sangvină, colesterolul circulă legat de niște particule de proteine și grăsime numite lipoproteine.

    Care sunt tipurile de colesterol

    Există 5 categorii de lipoproteine, iar două dintre ele sunt foarte importante:

    • lipoproteinele cu densitate joasă (LDL – Low Density Lipoproteins), particule transportă colesterolul prin artere către țesuturi și organe, acolo unde este necesar. Când în sânge circulă o cantitate prea mare de colesterol LDL, el se depune în interiorul arterelor și le poate înfunda. Din acest motiv, LDL-colesterolul mai este cunoscut și sub denumirea de colesterol „rău”;
    • lipoproteinele cu densitate mare (HDL – High Density Lipoproteins), particule care absorb excesul de colesterol LDL și îl transportă către ficat, de unde va fi eliminat. Pentru că previne depunerea colesterolului în artere, HDL-colesterolul este numit și colesterol „bun”.

    Un alt tip important de lipoproteine, sintetizate de ficat, este VLDL (Very Low Density Lipoproteins). Acestea au dimensiuni mari și transportă în principal trigliceride, un alt tip de grăsimi. La fel ca în cazul LDL-colesterolului, o cantitate prea mare de VLDL atrage după sine complicații, motiv pentru care este considerat tot un colesterol „rău”.

    Ce înseamnă colesterol mare

    Au fost stabilite valori considerate optime pentru adulți atât ale fracțiilor colesterolului (LDL-colesterolul, și HDL-colesterolul), cât și ale colesterolului total, ce reprezintă cantitatea totală de colesterol din sânge și include LDL și HDL.

    Colesterol total – sub 200mg/dL (miligrame pe decilitru);

    LDL-colesterol – sub 100mg/dL;

    HDL-colesterol – peste 60mg/dL.

    Colesterolul crescut nu produce niciun disconfort, astfel că nu ne putem aștepta să-l resimțim prin stări de amețeală, dureri de cap sau alte simptome. Cel mult, el poate avea manifestări cutanate, sub forma unor puncte de grăsime în jurul ochilor și/sau pe pleoape numite xantelasme.

    Cei mai mulți oameni află că au un nivel crescut al colesterolului abia atunci când produce complicații grave cardiovasculare. De aceea, un test de sânge numit profil lipidic este recomandat periodic pentru a verifica nivelul colesterolului și a interveni prompt pentru reducerea riscului cardiovascular.

    Află din acest articol ce analize de sânge ar trebui să faci în fiecare an și cum le obții gratuit.

    Din ce cauze putem avea colesterol mare

    În cele mai multe situații, un colesterol mare este consecința alegerilor nesănătoase pe care le facem. Factori de risc importanți pentru colesterolul crescut sunt:

    • consumul în exces de grăsimi saturate;
    • fumatul;
    • consumul de alcool în exces;
    • sedentarismul;
    • obezitatea;
    • grăsimea abdominală;
    • stresul. Mecanismul nu este direct, ci prin influența negativă pe care o are asupra stilului de viață.

    Dacă stilul de viață poate fi modificat astfel încât să ne reducem riscul de hipercolesterolemie, cum este denumit medical nivelul crescut de colesterol, există și câțiva factori de risc asupra cărora nu putem interveni:

    Ereditatea

    Hipercolesterolemia poate avea o cauză genetică, însă aceste situații sunt rare. Boala ereditară se numește hipercolesterolemie familială, apare chiar de la naștere și se caracterizează prin niveluri extrem de ridicate ale colesterolului LDL. Chiar dacă duc o viață echilibrată, persoanele care au această tulburare genetică se confruntă cu probleme cardiovasculare de la vârste tinere și pot suferi un infarct la vârsta de 40-50 de ani.

    Înaintarea în vârstă

    Nivelul colesterolului și cel al trigliceridelor crește fiziologic odată cu vârsta și ajunge la un nivel maxim la vârsta de 60-70 de ani. Mecanismele nu sunt pe deplin înțelese, dar se crede că poate avea legătură cu creșterea în greutate și cu reducerea nivelului de activitate fizică.

    Sexul masculin

    Bărbații se confruntă mai frecvent decât femeile cu dezechilibre ale profilului lipidic, metabolismul grăsimilor fiind diferit la aceștia.

    Menopauza

    Scăderea nivelului hormonilor feminini de la menopauză poate produce o creștere a colesterolului total și un dezechilibru între colesterolul LDL și cel LDL.

    Creșterea nivelului de colesterol poate apărea și pe fondul câtorva afecțiuni, cum sunt diabetul, hipotiroidismul, boala cronică de rinichi, sindromul nefrotic și unele boli hepatice.

    Citește aici tot ce trebuie să știi despre afecțiunile tiroidei.

    Care sunt consecințele unui colesterol mare

    Când nivelul colesterolului este ridicat, acesta începe să se acumuleze în interiorul vaselor de sânge sub forma unor depuneri numite de plăci de ateron. Acestea îngreunează circulația sângelui și îngustează arterele. Uneori, o plăcuță se poate deschide și se poate forma un cheag de sânge la locul leziunii. Dacă cheagul de sânge se depune într-o arteră coronariană din mușchiul inimii, poate bloca fluxul sangvin și poate provoca un atac de cord.

    Citește aici ce simți când faci infarct și ce ai de făcut.

    Un cheag de sânge poate călători și la un vas de sânge din creier. Dacă întrerupe fluxul sangvin, el poate provoca un accident vascular cerebral.

    Citește aici ce simți când ai un atac cerebral și cine este mai predispus.

    O treime din bolile cardiace ischemice din întreaga lume sunt cauzate de colesterolul mărit, potrivit statisticilor Organizației Mondiale a Sănătății.

    Ce trebuie să faci când ai colesterolul mare

    Prima abordare pentru scăderea colesterolului este modificarea stilului de viață: dieta, exercițiul fizic și alte măsuri care țin de stilul de viață, potrivit specialiștilor de la Harvard Medical School. Iată cum scapi de colesterol vrei să îți menții arterele sănătoase:

    1. Adoptă o dietă sănătoasă

    Alimentația corectă este o parte importantă a scăderii colesterolului LDL și a creșterii colesterolului HDL. Evită grăsimile saturate, deoarece cresc colesterolul de tip LDL. Acestea se găsesc în carnea roșie, în mezeluri, în produsele lactate grase (alimente precum înghețata, brânza topită și laptele integral). De evitat sunt și mâncărurile prăjite, alimentele de tip fast-food, produsele coapte ambalate (biscuiți, prăjituri etc.).

    Surse de grăsimi sănătoase, mononesaturate și polinesaturate, sunt:

    • somonul, tonul, păstrăvul, heringul și sardinele;
    • măslinele și uleiul de măsline;
    • uleiul de floarea-soarelui;
    • uleiul din semințe de struguri;
    • avocado;
    • nucile;
    • semințele;
    • boabele de soia.

    Citește aici mai multe despre grăsimile periculoase și alternativele sănătoase.

    Deși aceste grăsimi sunt bune pentru organism, consumă-le în cantități limitate. Limitează, de asemenea, consumul de unt, brânză, homar, gălbenușuri de ouă și organe animale, care au un nivel ridicat de colesterol, potrivit recomandărilor American Heart Association.

    O altă recomandare a medicilor este să reduci pe cât posibil cantitatea de zahăr rafinat și de făină consumată. Alege făina integrală, orezul brun și fulgii de ovăz. Cerealele integrale sunt, de asemenea, bogate în fibre care ajută la eliminarea excesului de colesterol. Dieta contra unui colesterol mare include fructe, legume și proteine ​​slabe cum ar fi carnea de pui fără piele, fasolea și tofu.

    Citește aici despre motivele pentru care zahărul este chiar mai periculos decât sarea și grăsimile.

    2. Asigură-te că ai o viață activă

    Activitatea fizică este esențială pentru sănătatea și bunăstarea întregului organism, dar poate ajuta și la creșterea colesterolului HDL. Încearcă să dedici sportului cel puțin 30-60 minute de exerciții aerobice de cel puțin trei ori pe săptămână. Dacă timpul nu este de partea ta, mergi pe jos cât de des poți în loc să mergi cu mașina sau cu mijloacele de transport în comun. Recomandate sunt și antrenamentul cu greutăți, sesiunile pe banda de alergat și exercițiile care testează rezistența fizică.

    3. Ține-ți greutatea sub control

    Mâncarea de calitate, sănătoasă, și menținerea unui stil de viață activ te va ajuta, cu siguranță, să scapi de kilogramele în plus, un alt factor de risc pentru colesterol mare.

    4. Renunță la fumat

    Fumatul crește riscul de cancer și a bolilor pulmonare, iar substanțele chimice din fumul de țigară distrug vasele de sânge și accelerează acumularea plăcilor din interiorul arterelor.

    Renunțarea la fumat poate fi foarte dificilă, dar există multe resurse puse la dispoziție de Centrul Național pentru Renunțare la Fumat. Discută cu medicul despre posibile grupuri sau programe de asistență cărora te poți alătura sau apelează la plasturi cu nicotină. Primul pas este însă să înlocuiești obiceiul nociv cu unul sănătos- poate sportul!

    5. Discută cu medicul tău despre medicamente care scad colesterolul

    Sunt situații în care nivelul colesterolului este atât de mare, încât impune încă de la început instituirea unui tratament medicamentos. Un colesterol de peste 300 mg/dL necesită mai mult decât modificarea stilului de viață. De asemenea, există persoane care au mai mulți factori de risc cardiovascular asociați, precum hipertensiunea arterială, diabetul zaharat sau istoricul familial de boli cardiovasculare ischemice la vârste tinere. Și într-o astfel de situație, se impune administrarea imediată de medicamente pentru scăderea colesterolului.

    De tratament medicamentos poți avea nevoie și dacă modificările stilului de viață nu te ajută, iar analizele îți arată, în continuare, că ai un nivel de colesterol mare. Discută cu medicul tău despre medicamentele care te pot ajuta.

    Medicmentele recomandate cel mai frecvent pentru colesterol mărit sunt statinele, o clasă de medicamente ce reglează sinteza colesterolului. Substanța activă a acestor medicamente poate fi atorvastatina (cu denumirile comerciale Lipitor și Torvast), fluvastatina (Lescol, Lescol XL), simvastatina (Zocor, Lipex), rosuvastatina (Crestor) și altele.

    Reducerea LDL-colesterolului este principalul obiectiv al tratamentului pentru pacienții cu risc cardiovascular foarte ridicat, potrivit unui studiu publicat în PubMed în 2014. La acești pacienți, obiectivul terapeutic este de a atinge un LDL-colesterol mai mic de 70 mg / dL, așa cum recomandă ghidurile pentru prevenirea bolilor cardiovasculare.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare