Putem face sport cu mască? Ce spune legea, ce spun medicii

Putem face sport cu mască? Ce spune legea, ce spun medicii

Putem face sport cu mască? Mulți ar susține fără doar și poate că da, se poate face sport cu mască și trebuie să procedăm astfel, pentru a ne proteja pe noi și pe cei din jurul nostru. Însă unii ar numi sportul cu mască exces de zel, în vreme ce alții nici nu concep o astfel de ipostază, catalogând-o drept nesănătoasă. Să vedem în ce parte înclină balanța.

Purtarea măștii în spațiile deschise este un fel de sperietoare pentru sportivi în general și alergători în special. Și nu pentru că ar fi ei o categorie aparte de oameni încăpățânați, inconștienți sau nepăsători în fața pericolului COVID-19, ci pentru că le creează un disconfort atât de mare, încât le-ar zădărnici orice antrenament. De altfel, nici măcar Organizația Mondială a Sănătății nu recomandă purtarea măștii în timp ce faci sport, tocmai pentru că reduce capacitatea de a respira confortabil: „Transpirația poate face masca să se ude mai repede, ceea ce îngreunează respirația și favorizează dezvoltarea microorganismelor.  Măsura de prevenție care trebuie luată în timpul exercițiului fizic este să menții distanța de cel puțin un metru față de ceilalți.“

Alergarea și masca, un cuplu incompatibil

Cât este de important să poți respira bine știm cu toții. Fără această funcție vitală (și instinctivă, de altfel) a corpului uman, n-am putea trăi. Ea este cu atât mai de preț în timpul efortului intens, când plămânii sunt puși la treabă serioasă pentru a putea ține ritmul în mod onorabil.

Când alergi, mai ales dacă ești începător, dar și dacă ești avansat și vrei să faci un antrenament serios, inevitabil gâfâi și te lupți pentru fiecare gură de aer, care, orice ai face, parcă tot nu-ți ajunge. Cu cât crește pulsul, cu atât respirația devine mai dificilă și sacadată.

În aceste condiții, să poți mască înseamnă să te privezi de oxigenul necesar efortului pe care îl depui. Un neajuns la care se adaugă și disconfortul provenit de la umezeala care se formează în interiorul măștii și pe care n-ai cum s-o combați decât dacă, poate, ai alerga cu un set de măști în buzunar sau borsetă, pe care să le schimbi  la fiecare 10 minute de alergare.

Prin urmare, nu-i nicio mirare: din perspectiva de alergător, alergatul cu mască nu mai este plăcere, ci frustrare și chin. Iar dacă ai avea un ceas performant care să-ți indice VO2 max (nivelul cel mai ridicat al consumului de oxigen atins în efort maximal), cel mai probabil acesta ar scădea simțitor, odată cu eficiența antrenamentului.

MIT demontat: „N-ai putea alerga dacă ai avea COVID“

Atunci când cineva aduce în discuție obligativitatea de a purta mască pentru sportivi, aceștia susțin cu tărie că nu pun în pericol pe nimeni, chiar dacă fac sport fără mască. Argumentul pare justificat: ca să alergi sau să faci orice antrenament cardio, să poți respira bine este o condiție esențială. Iar COVID-19 este o boală care afectează înainte de toate respirația, așadar, dacă ai avea COVID, n-ai fi capabil de efort intens, nu-i așa? Numai că există excepții, persoane complet lipsite de simptome care sunt totuși depistate pozitiv cu SARS-CoV-2. Acestea sunt cele care pot face sport la același nivel ca înainte, răspândind virusul fără ca măcar să știe.

Alergatul cu mască. Ce spune legea

Și aici lucrurile sunt discutabile în privința sportului cu mască. Este permisă abaterea de la regula purtării măștii „pentru desfășurarea activităților sportive individuale sau a altor asemenea activități, doar dacă persoanele sunt în afara zonelor de trafic pietonal și la minimum 2 metri de alte persoane.“

Pot spune din experiență că, de la instituirea obligativității măștii în spațiile publice, am alergat în parc (ce-i drept, pe pista de atletism din incinta lui), fără să port mască și, deși am întâlnit mai mulți jandarmi și polițiști, niciunul nu m-a atenționat în vreun fel. Știu, însă, și alergători care au plecat acasă cu amenda în buzunar, pentru că au alergat fără mască în zone aglomerate, prin urmare, cu trafic pietonal.

Bun de plată sau nu? Părerea avocatului

Cristina M. aleargă constant și aleargă bine. În plus, ea este avocat, așa că ne-a putut ajuta cu o opinie avizată în privința situațiilor în care ești pasibil de amendă pentru nepurtarea măștii:

„Alergatul cu sau fără mască a fost subiect de controversă încă de la primul moment când s-a introdus obligația purtării măștii în aer liber. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să cercetez cum e în alte state și ce recomandă OMS. Răspunsul era destul de clar, nu e indicat sportul cu mască. Cu această informație clară în brațe, m-am uitat puțin la riscul efectiv existent. Eu alerg, de regulă, dimineața devreme, într-un parc foarte gol. Interacțiunea cu alte persoane este minimă și distanța este mult peste cei 2 metri recomandați. Prin urmare, alerg cu respectarea ultimelor reguli impuse, respectiv în zone neaglomerate, păstrând distanța, dar fără mască. Am mereu o mască sigilată la mine, pentru orice eventualitate (trec printr-o intersecție după antrenament, vreau să opresc la magazin, ies din parc pe un trotuar aglomerat etc.), dar în rest, încerc să păstrez măcar o urmă de normalitate în antrenamente”.

„Dacă primim o amendă alergând singuri prin pădure, este destul de clar că nu exista niciun pericol social care să justifice săvârșirea contravenției. Dacă însă alergăm într-o aglomerație urbană evidentă, unde păstrarea unei minime distanțe față de alți trecători nu este posibilă, legea pare să fie de partea agentului care consideră că am săvârșit contravenția. Există anumite reguli ce trebuie urmate, dar restul este circumstanțial și se apreciază de la caz la caz (faptul că ai alergat fără mască nu este contravenție în sine, ci doar dacă se dovedesc și celelalte elemente, în special pericolul social).“

Cristina M, avocat

Opinia medicului infecționist

Pentru că părerile sunt atât de multe și diverse, am întrebat-o pe dr. Elena Nedu, medic din linia întâi, specialist în boli infecțioase la Spitalul „Victor Babeș“ din București, despre riscul de a transmite noul coronavirus în timpul alergării fără mască într-o zonă aglomerată.

Am aflat că, din punct de vedere medical, lucrurile sunt foarte clare, pericolul există și e de luat în seamă, mai ales că mulți purtători de virus sunt asimptomatici sau au simptome ușoare, pe care le pot neglija: „În timpul unui efort fizic intens, cum este alergarea, avem și respirație nazală, și orală, prin urmare, în cazul în care suntem infectați, eliminăm în aer o cantitate mult mai mare de virus. Dacă alergăm în mijlocul unui parc aglomerat, riscăm să îmbolnăvim un întreg culoar corespunzător traseului nostru de alergare.“

Să se protejeze ceilalți!?

Și aceasta este o soluție propusă de unii dintre cei care au încredere în imunitatea lor și nu vor să renunțe la dreptul de a face sport în public.

Pare justificat: dacă toți cei prezenți în parc ar purta mască, nimeni n-ar mai fi în pericol să inhaleze particulele de aer expirate de vreun alergător aflat în trecere. Păstrând distanța regulamentară de 2 metri, riscurile de a contamina pe cineva care poartă mască sunt minime. Și totuși…

Disciplina este răspunsul corect

Să riști să-i îmbolnăvești pe cei din jur nu ar fi de dorit, chiar dacă n-ai simptome de boală și ți se pare imposibilă ipoteza asta.

Prin urmare, este necesar un compromis în privința alergării cu mască. Iar sportivii, în general, nu au o problemă în a fi organizați și disciplinați, așa că, iată ce poți face ca să fii cu inima împăcată și să scapi de acuzațiile celor din jur.

Mai jos, găsiți câteva recomadări pentru a reduce riscul de răspândire a virusului când faceți mișcare:

Folosește o bandană de alergare. Se potrivește mai bine cu echipamentul sportiv, te protejează de frig pe timp de iarnă dacă o porți în jurul gâtului și poți să-ți acoperi cu ea gura și nasul doar la nevoie, adică atunci când ajungi într-o zonă aglomerată sau treci pe lângă cineva.

Ieși la alergat dimineața devreme sau seara târziu, la ore la care să nu fie multă lume prin preajmă.

Alege, pe cât posibil, zone puțin circulate sau pistele de atletism dedicate sportivilor.

Aleargă pe bandă la sală. Nu se compară cu alergatul în aer liber, dar cel puțin în sălile de fitness știi din start că nu este necesară purtarea măștii în timpul antrenamentului și nu te poate amenda sau arăta cu degetul nimeni.

Îți recomandăm și

SPUNE-ȚI POVESTEA »
"]
Căutare