Cum alegi banda de alergat perfectă pentru tine. Reguli de la medic

    Cum alegi banda de alergat când plănuiești să-ți cumperi una pentru acasă? E o decizie excelentă și un prim pas către o viață sănătoasă. Însă, înainte să dai fuga în primul magazin cu echipamente sportive, trebuie să iei în considerare câteva aspecte importante: ce buget ai, ce tip de exerciții vrei să practici și spațiul unde vrei să o amplasezi.

    „Banda de alergat este unul dintre cele mai folosite dispozitive de fitness, la nivel mondial. Indiferent de scopul folosirii – menținerea sau îmbunătățirea condiției fizice, program de slăbire, îmbunătățirea stării generale de sănătate etc. – , banda de alergare este o opțiune excelentă pentru antrenamentul în interiorul propriului cămin pentru orice persoană care nu poate ajunge la o sală de forță sau nu poate ieși să alerge în aer liber,” ne-a explicat dr. Radu Paraschiv, medic specialist ortopedie-traumatologie.

    Dr. Radu Paraschiv, medic specialist ortopedie-traumatologie

    Cum alegi banda de alergat care să ți se potrivească? Fără îndoială că e o investiție excelentă, însă nu este un echipament sportiv ieftin. De aceea, este extrem de important să te documentezi bine înainte de a-ți cumpăra una, ca să fii sigură că o vei folosi cu plăcere și nu se va transforma în suport pentru haine. Alegerea nu e una simplă, mai ales că există pe piață o ofertă diversificată.

    Cum alergi banda de alergat în funcție de obiectivele tale

    În primul rând, trebuie să te gândești cum vrei să folosești banda: vrei să alergi, vrei să mergi sau vrei să pierzi în greutate. În funcție de obiectivul tău, iată ce să iei în considerare:

    1. Pentru alergare

    „Daca folosiți banda doar pentru alergare, veți avea nevoie de o suprafață de rulare cât mai mare. Mai trebuie să tineți cont de viteza maximă, înclinație, stabilitate și greutatea maximă permisă,” ne-a explicat dr. Radu Paraschiv.

    • Alege o bandă care poate atinge o viteză de peste 16 km pe oră dacă ai intenții serioase în ceea ce privește alergatul.
    • Alege o bandă de alergat a cărei înclinație să fie ajustabilă la un unghi de peste 12 grade pentru a simula alergarea la deal sau la vale. Unele benzi au ajustare a înclinației electronică, prin apăsarea unui buton, în timpul antrenamentului, altele au ajustare manuală, ceea ce înseamnă că trebuie să te dai jos de pe bandă și să setezi gradul de înclinație dorit.
    • Alege o bandă de alergat care are încorporată o consolă detaliată cu distanța parcursă, viteza de deplasare, ritmul de alergare și timpul scurs, de la începerea antrenamentului, ca să-ți poți monitoriza antrenamentele.
    • Alege o bandă de alergat cu un motor puternic care să poată atinge viteze mari. Asta înseamnă un motor de 3-4 cai putere.
    • Alege o bandă de alergat suficient de lungă și lată ca să eviți accidentările, atunci când alergi cu viteză mare. Lungimea benzii trebuie să fie mai mare de 1,5 metri și să aibă o lățime de cel puțin 50 de centimetri.
    • Alege o bandă de alergat care are sistem de atenuare a șocurilor, în acest fel nu îți suprasoliciți articulațiile. Acest sistem reduce și zgomotul, un criteriu important, mai ales dacă ai de gând să folosești banda într-un apartament, la bloc.

    2. Pentru mers

    • Dacă ai de gând să folosești banda de alergat pentru mers, mers rapid sau alergare ușoară, poți alege o bandă de alergat care atinge viteza maximă de 12 km pe oră.
    • Dacă ai probleme cu articulațiile, alege o bandă de alergat cu sistem de atenuare a șocurilor, în acest fel genunchii sau coloana nu vor avea de suferit dacă parcurgi distanțe lungi.
    • Poți opta pentru o bandă de alergat cu un motor de 1,5-2 cai putere, din moment ce nu plănuiești să o alergi cu viteză mare.
    • Lungimea benzii poate fi mai mică de 1,5 metri, iar lățimea în jur de 45 centimetri, un adevărat avantaj, dacă spațiul în care o vei plasa nu este unul foarte generos.
    • Alege o bandă care are spații în care să-ți pui telefonul sau tableta, ca să poți asculta muzică, vorbi la telefon sau vizualiza filmulețe, în timp ce te antrenezi.

    3. Pentru slăbit

    „Pentru a pierde în greutate este necesară menținerea unui deficit caloric zilnic – adică arzi mai multe decât mănânci. Acest lucru se poate face prin două metode: o dietă corectă și cât mai multă mișcare. Alergatul ajută la menținerea unui deficit caloric prin creșterea numărului de calorii arse.

    În cazul începatorilor, este recomandat să alerge de 3-4 ori pe săptămână, dar nu pe distanțe mari sau cu o intensitate crescută. Ședințele de alergat ar trebui să dureze 10-20 de minute, iar la începutul și sfârșitul alergării sunt recomandate 5 minute de încălzire, respectiv stretching. 

    Pentru a accelera arderea calorică se poate opta pentru antrenamentul de tip HIIT (high intensity interval training), care este considerat ca fiind cea mai eficientă metodă de slăbit. Antrenamentul HIIT presupune alternarea unor intervale scurte de exerciții intense cu o perioadă de recuperare de intensitate scăzută. Nu există, momentan, un consens legat de durata optimă a antrenamentului tip HIIT, dar în general acesta nu depășește 30 de minute,” a completat dr. Radu Parschiv.

    Ca să poți face antrenament de tip HIIT, ai nevoie de o bandă de alergat care să poată atinge viteze mari și care să aibă opțiunea ajustării gradului de înclinare.

    Banda de alergat potrivită pentru o persoană care vrea să slăbească trebuie să îndeplinească aceleași criterii ca cea pentru alergat, însă poate avea și alte extropțiuni: o consolă care să măsoare pulsul, caloriile arse, viteza, distanța parcursă.

    În plus, trebuie să ai grijă și care e greutatea maximă pe care o suportă banda de alergat.

    Cum alegi banda de alergat. Alte criterii

    Medicul orrtoped Radu Paraschiv a mai adăugat câteva criterii de luat în considerare la achiziționarea unei benzi de alergat:

    Prețul – în general, reprezintă criteriul cel mai important în alegere. O bandă de alergare trebuie să fie confortabilă, silențioasă și ușor de folosit, iar raportul calitate-preț trebuie să fie cât mai bun.

    Spațiul – în primul rând, trebuie verificat spațiul necesar recomandat de producător pentru o utilizare sigură. Cu toate că există și benzi pliabile și acestea ocupă o suprafață semnificativă.  

    Opțiuni suplimentare – sunt disponibile multiple opțiuni pentru banda de alergare. Monitorizarea cardiacă si a numărului de calorii consumate sunt importante pentru un antrenament cât mai sigur. Cele mai performante benzi de pe piață au integrate programe de instruire care îți permit să efectuezi antrenamente specifice pentru obiectivele personale.

    De reținut

    Deși nu ai nevoie de un echipament special atunci când folosești banda de alergat, e necesar să ai o pereche de încălțări potrivite pentru alergat, ca să previi accidentările și durerile articulare.

    „Sportul este recomandat oricărei persoane, în special celor care au probleme cu greutatea. Indiferent că aleargă pe bandă sau în aer liber, cel mai important este ca aceste persoane să facă mișcare. În cazul în care avem dureri la nivelul articulațiilor (șold, genunchi, gleznă) este important să consultăm un ortoped supraspecializat în traumatologia sportivă, pentru a evita apariția unor leziuni sau pentru diagnosticul și tratamentul unor leziuni existente,” ne mai sfătuiește dr. Radu Paraschiv, medic specialist ortopedie-traumatologie.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook