Ceaiul verde – beneficii și cum trebuie să îl consumăm ca să ne ajute

Ceaiul verde – beneficii și cum trebuie să îl consumăm ca să ne ajute

    Ceaiul verde are beneficii multe și variate pentru sănătate: proprietăți antitumorale și anti îmbătrânire, efect protector asupra vaselor de sânge și o mână de ajutor la slăbit. Grație acestora a devenit una dintre cele mai consumate băuturi din lume, iar trendul este în continuă creștere. Este de preferat ceaiul verde japonez, mai bogat în proprietăți. Pot fi consumate ca simplă infuzie în apă, cald sau răcit.

    Ceaiul verde are beneficiile sale incontestabile, dacă e să luăm în considerare medicina tradițională chinezească. Aceasta consideră de mii de ani frunzele de Camellia sinensis un adevărat elixir pentru sănătate. Cercetările moderne legate de proprietățile sale confirmă în linii mari efectele benefice ale ceaiului verde, însă sunt abia la început de drum. Totuși, este consumat pe scară extrem de largă dat fiind conținutul său cert: este extrem de bogat în antioxidanți – principala armă de luptă a organismului împotriva îmbătrâniri și bolilor.

    Ceaiul verde este cultivat cu precădere în Asia, în special Japonia, China și Taiwan dar mai nou și în alte zone.

    Ce beneficii are ceaiul verde

    Ceaiul verde este bogat în polifenoli și mulți dintre ei ajung în apa în care ceaiul este infuzat, fiind solubili în apa caldă. Polifenolii în general sunt responsabili de reducerea proceselor inflamatorii la nivelul organelor și de combaterea riscului tumoral.

    Printre ele, cel mai important este EGCG, un antioxidant extrem de puternic împotriva oxidării celulare generată de radicalii liberi – proces care aduce cu el îmbătrânirea și riscurile tumorale. În plus, radicalii liberi împiedică și declanșarea unor forme de diabet. Beneficiile ceaiului verde se datorează în principal acestui antioxidant. Dar, pe lângă el există și alte componente benefice, cum ar fi teina și cofeina.

    RECOMANDĂM ȘI: Cele mai bune ceaiuri pentru somn liniștit. Atenție când le bei!

    Antioxidanții ceaiului verde pot scădea riscul unor forme de cancer

    Antioxidanții amintiți anterior reușesc să țină sub control proliferarea unor tumori, prin scăderea nivelului de inflamație. Un studiu statistic a evidențiat că femeile care au consumat mai mult ceai verde prezentau un risc cu 20-30% mai mic legat de cancerul mamar. Respectiv, un risc mai scăzut de cancer de prostată și de colon, în cazul bărbaților.

    În cazul cancerului de colon, riscul scade chiar foarte mult, cu aproape jumătate (42%). Unele studii indică faptul că laptele adăugat în ceai îi reduce din beneficii. De unde recomandarea de a-l consuma fără adaosuri.

    Ceaiul verde stimulează funcția cerebrală și împiedică degenerarea neuronală

    Acest efect este dat de cofeina pe care o conține ceaiul verde – mai puțină decât cafeaua dar suficient cât să aibă efect stimulant. Dar în paralel și de teină, cu efect anti anxietate, de stimulare a dopaminei și a scăderii frecvenței cerebrale, deci relaxant. Mai mult, cafeina și teina au împreună un efect sinergic, se stimulează reciproc, potențând fiecare efectul celeilalte.

    Vechi consumatori de cafea care au trecut pe ceai verde spun că efectul neuro stimulator este diferit, că energia pe care o dă ceaiul este mai de durată, mai stabilă. Nu doar că stimulează creierul, dar ceaiul verde are printre beneficii și faptul că îl împiedică să îmbătrânească. O serie de studii pe subiect au arătat că ceaiul verde poate fi considerat un neuro protector împotriva sindromului Alzheimer și a bolii Parkinson. Sunt așteptate alte studii care să analizeze mai în detaliu modul său de acțiune.

    Protejează împotriva diabetului și a bolilor cardiovasculare

    Mai multe studii au arătat că ceaiul verde poate scădea rezistența la insulină și reduce glicemia. Este știut că un procent mare din cazurile de diabet sunt cauzate de rezistența la insulină sau de incapacitatea corpului de a o produce. Un alt studiu japonez a evidențiat că populația care bea mult ceai verde are cu peste 40% mai mic riscul de a face diabet de tip 2. O altă cercetare însumând mai multe studii pe un total de aproape 300.000 de oameni a relevat un risc de 18% mai scăzut de a dezvolta diabet 2.

    În ce privește bolile cardiovasculare, unele cercetări au arătat că ceaiul verde poate reduce din factorii de risc îmbunătățind nivelul colesterolului total în sânge și a LDL, colesterolul ”rău”. De asemenea, antioxidanții pe care îi conține previn oxidarea LDL, o condiție a declanșării bolilor de inimă. Persoanele care consumă ceai verde au un risc cu circa un sfert mai scăzut de a muri din cauza problemelor cardiovasculare.

    CITEȘTE ȘI: Metabolismul lent îți dă greutatea peste cap? Cum îl îmbunătățești

    Ceaiul verde ajută uneori la slăbit

    Se pare că ceaiul verde ajută în general la slăbit dar nu e prea clar cum. Dealtfel, mulți integratori creați pentru a ajuta la slăbit conțin și ceai verde, datorită, se crede, efectului său de stimulare a metabolismului. Un studiu de mică amploare a arătat o creștere cu 4% a caloriilor consumate în contextul consumului de extract de ceai verde. Un altul similar a indicat un consum al grăsimilor cu 17% în plus. Alte studii însă nu au arătat diferențe de metabolism în legătură de consumul de ceai verde.

    Totuși, un alt studiu a arătat că în urma consumului de ceai verde aceștia au scăzut în greutate, au dat jos din grăsime, în special abdominală. Este neclar încă în ce condiții ceaiul verde poate avea acest tip de efect, dat fiind că cercetările produc rezultate care se contrazic.

    Ceaiul verde prelungește viața

    Ca un efect cumulat al tuturor acestor proprietăți, ceaiul verde prelungește viața. O cercetare extinsă timp de 11 ani pe mai bine de 40.000 de japonezi a evidențiat că un consum de cinci sau mai multe căni de ceai verde pe zi reduc riscul de moarte, în special legată de infarct sau accident vascular.

    Ceaiul verde – contraindicații. În ce condiții trebuie evitat sau limitat

    Contraindicațiile legat de consumul de ceai verde sunt legate de componentele amintite anterior. Înainte de toate, cofeina, care este un produs psihoactiv și excitant, și care în exces poate da: greață, insomnie, anxietate, probleme gastrice, tensiune arterială crescută. Prin urmare, atenție sporită în cazul persoanelor hipertensive. Foarte rar, ceaiul verde în exces poate afecta ficatul.

    O altă categorie de contraindicații sunt legate de influența pe care o are cofeina asupra absorbției fierului în sânge. Aceasta poate reduce până la 40% absorbția fierului, prin urmare, este indicat ca persoanele care suferă de anemie să nu consume ceaiul imediat după masă. De asemenea, este recomandat să limiteze consumul femeile însărcinate.

    Cât ceai verde putem bea într-o zi

    Nu există indicații clare legate de un consum optim zilnic. Efecte benefice s-au înregistrat începând cu o ceașcă de ceai pe zi (ceașcă de ceai/cup, echivalentul a160 g de lichid).

    Alte studii indică un consum optimal de 3-5 cești/cups pe zi, recomandat, firește, persoanelor fără probleme și restricții specifice. Momentul ideal pentru consum este dimineața și în general în prima parte a zilei.

    În afară de modalitatea clasică de folosire, ca băutură, mai nou ceaiul verde sub formă de pulbere se folosește și în alte preparate: extracte vegetale, dressinguri, deserturi, chiar supe, salate și sosuri.

    Ceaiul verde – beneficii în funcție de tipologie

    Dacă e cât de cât clar că ceaiul verde are efecte benefice, cum îl putem consuma în mod corect? Care dintre multele sale variante este preferabil?

    Metodele diferite de prelucrare fac ca ceaiul verde japonez să fie superior celui chinezesc. După recoltare, metoda chinezească presupune un proces de prelucrare a frunzelor în stare foarte proaspătă, asemănător cafelei. Ceea ce presupune o temperatură de prelucrare foarte ridicată, care îi distruge o parte din micro nutrienți.

    În schimb, metoda japoneză presupune fierberea frunzelor, tot abia culese, la vapori. Frunze care sunt apoi uscate, deshidratate. Ambele metode au ca scop să împiedice fermentarea. Din acest motiv, ceaiul verde mai este denumit și ceai nefermentat. Spre deosebire de ceaiul negru, pentru care frunzele se lasă întâi să fermenteze în aer liber și apoi se prelucrează pentru a bloca respectivul proces.

    Dată fiind diferența de temperatură la prelucrare, ceaiul verde își păstrează mai mult din proprietățile benefice, este mai sănătos.

    Tipuri de ceai verde japonez

    Există mai multe tipologii de ceai verde japonez, mai jos cele principale; în afară de ele mai există câteva intermediare, mai puțin consumate.

    Ceai verde matcha

    Cel mai renumit ceai japonez este ceaiul matcha. Se prezintă sub formă de pulbere și se consumă infuzat în apă caldă astfel: se toarnă apa fierbinte peste praful de matcha și se amestecă cu un instrument specific. Va rezulta o băutură densă și cu aromă intensă. Se bea imediat ce temperatura scade suficient.

    Ceai verde sencha

    Este cel mai consumat ceai în Japonia. Este bogat în cafeină dar mai puțin decât matcha. Conține, totodată, puțină teină, ceea ce îl face potrivit pentru a fi consumat și peste zi.

    Se prepară folosind câte 3 g de persoană. Se lasă la infuzat cel puțin 1,5 minute într-un ceainic cu apa la 70°C. Apa prea caldă îi alterează proprietățile.

    Ceai verde bancha

    Este calitatea cea puțin de valoroasă, fiind obținut din frunzele eliminate din producția celor două dinainte. În plus, se prelucrează fermentându-l parțial, ca și ceaiul negru; ceea ce îi reduce din efectele benefice. Totuși, acest tip de prelucrare îi conferă proprietăți digestive și diuretice. Totodată, conține foarte puțină teină, deci este bun de consumat peste zi, nu doar dimineața.

    Dincolo de superioritatea în sine a ceaiului verde japonez, este important de ținut cont de calitatea sa și de sursa de proveniență, pe cât posibil, atunci când alegem un ceai verde pentru consum. Ceaiul verde care se vinde în mod obișnuit este de regulă chinezesc.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare