Afinele – un elixir de viață lungă. Ce boli pot preveni și ține sub control

    Afinele au atât de multe beneficii pentru organism încât ar trebui să le mâncăm zilnic. Sunt dulce-acrișoare și bune la gust, au puține calorii și foarte multe proprietăți nutriționale demonstrate. Sunt catalogate ca superfood pentru proprietățile lor dintre cele mai variate: scad tensiunea, colesterolul, glicemia, combat bolile cardio-vasculare, îmbunătățesc imunitatea și împiedică declinul cerebral. Calități ce se regăsesc nu doar în fructe, ci și în frunzele arbustului de afin.

    Afinele pot fi sălbatice – Vaccinium myrtillus, un arbust din flora spontană, de deal și munte, care produce fructe mai mici și mai concentrate ca gust și proprietăți. Afinele din flora spontană se mai numesc și afine europene, produse de un arbust mai greu de cultivat și cu randament mai mic.  Afinele de cultură sunt un soi de proveniență americană, Vaccinium cyanococcus. A nu se confunda afinele cu coacăzele negre, Ribes nigrum. Sunt relativ asemănătoare ca aspect și de dimensiuni similare; afinele sunt, însă, ceva mai opace ca aspect, în timp ce coacăzele par mai translucide.

    Afinele conțin foarte mulți antioxidanți

    Afinele au un potențial caloric scăzut, dat fiind conținutul limitat de glucide și practic 0 de grăsimi. În schimb, conțin o cantitate importantă de fibre, esențiale pentru o bună digestie; totodată, fibrele contribuie la eliminarea grăsimilor în exces. Dar conțin și considerabile cantități de antioxidanți, vitamine, oligoelemente, fiind practic un concentrat de micronutriențț.

    Astfel, 100 g de afine de cultură produc puține calorii, circa 57 kcal, și conțin:

    • 15 g glucide
    • 0,7 g proteine
    • 2,5 g fibre
    • 0,3 g grăsimi (ulei)
    • 85 g apă

    Afinele sunt o sursă foarte importantă de vitamina C și vitamina K, 100 de grame de afine crude asigurând o bună parte din necesarul zilnic. De asemenea, conțin cantități importante de magneziu și, în cantități ceva mai mici, cupru, potasiu, vitamina E și vitamina B6.

    Ultimele dar nu cele din urmă, o parte dintre antioxidanții cei mai benefici din  afine:

    • antocianinele, printre care mirtilina, substanța responsabilă de culoarea caracteristică – un flavonoid care protejează împotriva radicalilor liberi; împiedică, astfel, îmbătrânirea celulară și reduc riscul tumoral
    • quercetina, care ajută la creșterea imunității și contribuie, totodată, la scăderea riscului de afecțiuni cardio-vasculare
    • miricetina, care contribuie la reducerea glicemiei și a riscului tumoral

    De facto, afinele sunt unele dintre alimentele cele mai bogate în antioxidanți, motiv pentru care reprezintă prin excelență un aliment antiîmbătrânire.

    În timp ce creșterea nivelului antioxidanților în sânge în urma consumului de afine nu este doar presupusă, ci demonstrată de studii.

    Efecte antiîmbătrânire și efecte antitumorale importante

    Prezența antioxidanților în cantități importante conferă afinelor proprietăți antiîmbătrănire și antitumorale demonstrate.

    Oxidarea celulară generată de radicalii liberi poate afecta molecule vitale din organism, inclusiv molecule din structura ADN-ul. În acest din urmă caz, pot apărea formațiunile tumorale. Afinele sunt extrem de bogate în antioxidanți, neutralizând astfel o mare parte din radicalii liberi în circulație.

    Radicalii liberi sunt resturi celulare, ”gunoaie”, care se formează în interiorul celulelor sub influența factorilor externi: poluarea, alimentația nesănătoasă, stresul, fumul de țigară, razele ultraviolete etc. Cu cât mai mulți radicali liberi, cu atât mai accelerat procesul de îmbătrânire.

    Or tocmai aici intervin antioxidanții, într-un proces considerat fundamental pentru menținerea unei stări de sănătate bune: atacă radicalii liberi. Aceleași mecanisme au legătură și cu procesele tumorale din organism, știut fiind că o celulă tumorală nu este altceva decât o celulă modificată în mod anormal, sub influența radicalilor liberi.

    Proprietățile antitumorale ale afinelor au fost demonstrate de cercetări, fapt valabil atât pentru consumul sub formă de fructe, cât și de suc.

    Scad colesterolul și tensiunea, previn bolile cardio-vasculare

    Aceeași oxidare celulară este responsabilă și de oxidarea colesterolului rău. Care înseamnă în final inflamarea vaselor de sânge, depunerea plăcilor de colesterol pe artere și boli cardiovasculare. Foarte bogate în polifenoli, adică tot antioxidanți, afinele împiedică acest fenomen, având efecte demonstrate și în prevenirea bolilor cardio-circulatorii.

    O consecință imediată a acțiunii benefice asupra vaselor de sânge este faptul că afinele consumate regulat scad tensiunea arterială. Hipercolesterolemia și hipertensiunea arterială nu sunt considerate boli în sine ci factori de risc cardio-vascular. Pacienți obezi care au consumat timp de opt săptămâni circa 50 g de afine pe zi au prezentat o reducere a hipertensiunii arteriale cu 4-6%.

    Afinele au, așadar, efect protectiv la nivel circulator, dar cât reușesc în mod real să prevină un atac de cord? Un studiu de durată mai lungă efectuat pe aproape 100.000 de asistente medicale – persoane active de vârstă medie, a dat rezultate încurajatoare. Subiectii cu aportul cel  mai mari de antocianine, în cea mai mare parte provenit din afine, au avut în timp un risc diminuat cu un sfert comparativ cu celelalte. 

    Mențin creierul activ, memoria și vederea bună

    Încetinind stresul oxidativ și la nivelul neuronilor, afinele încetinesc procesul de îmbătrânire cerebrală și țin Alzheimer-ul la distanță. Au efect bun asupra memoriei, a vederii, a transmiterii semnalului electric la nivelul cortexului.

    Studii efectuate pe oameni și pe animale au dat rezultate similare. Într-unul efectuat pe persoane în vârstă , toți pacienții au înregistrat îmbunătățiri ale activității cerebrale după ce au băut suc de afine zi de zi timp de 12 săptămâni. Un alt studiu pe durata a șase ani a arătat o întârziere a declinului cerebral cu 2,5 ani în cazul consumatorilor de afine și căpșuni.

    Scad glicemia și previn diabetul

    Afinele pot fi consumate și de persoanele cu risc de diabet pentru că, în primul rând, nu conțin mari cantități de zahăr. În al doilea rând, pentru că ele ajută acțiunea insulinei. Rezistența la insulină declanșează diabetul; prin urmare creșterea sensibilității celulelor la insulină se traduce în final prin risc mai scăzut de diabet 2 și sindrom metabolic.

    Tot antocianinele conținute în afine sunt responsabile și de creșterea reactivității celulelor la insulină. Ele stimulează metabolismul glucidelor făcându-le să se transforme, și nu să se acumuleze în sânge.

    Efectele antidiabet au fost observate mai pregnant consumând suc și integratoare din afine. 32 de participanți la un studiu, cu probleme de rezistență la insulină, au prezentat îmbunătățiri în această direcție consumând zilnic două sucuri din afine trecute prin blender.

    Previn infecțiile și sporesc imunitatea

    În afară de aceste proprietăți legate de riscurile cele mai mari pe scara mortalității, afinele stimulează și imunitatea. Este dovedit efectul lor asupra aparatului urinar și respirator. Împreună cu murele, afinele împiedică unele bacterii, precum E. coli, să se fixeze pe pereții vezicii urinare. Un alt studiu a demonstrat rolul esențial al flavonoizilor în creșterea imunității și scăderea riscului de infecții ale aparatului respirator .

    Mai departe, un alt efect important al afinelor este în cazul oboselii musculare, accelerând recuperarea după efort. Consumul de afine pare să minimalizeze stresul oxidativ major la nivelul mușchilor obosiți. Este încă nevoie de cercetări în acest sens, dar un mic studiu pe 10 sportive de sex feminin a arătat că afinele au ajutat recuperarea musculară după efort intens.

    Printre alte efecte ale prezenței masive a antioxidanților în afine se numără: efectele benefice asupra pielii, inclusiv în caz de acnee, eczeme, răni, psoriazis. Pare că are o bună acțiune în stimularea producției de colagen – face parte din structura tuturor organelor, un alt efect antiîmbătrânire.

    Consumul de ceai din frunze de afine a demonstrat aceleași efecte.

    https://www.herbalteasonline.com/wp-content/uploads/2016/11/Blueberry-Leaf-Tea.jpg
    Ceaiul din amestec de afine deshidratate și frunze de afin are aceleași efecte benefice ca și consumul de fructe proaspete

    Afinele nu au efecte adverse și contraindicații majore

    Un consum de 150 de grame pe zi a indicat scăderea riscului de afecțiuni cardio-circulatorii cu 15% . Un bun procent, dacă îl subsumăm efectului celorlalte alimente sănătoase pe care le putem consuma. Se recomandă, în linii mari, să nu se consume mai mult de 250 g/ zi de fructe sau 150 g suc. Cantitățile mari consumate nu au de facto efecte adverse asupra persoanelor sănătoase. Pot da uneori dereglări digestive, care dispar întrerupând consumul. Foarte rare au fost cazurile de alergii la afine.

    Specialiștii recomandă o atenție mai mare în cazul diabeticilor și al persoanelor care iau medicamente anticoagulante, fiind recomandat a se consulta mediul specialist. Cu atât mai mult este recomandat controlul medical în caz de asociere a anticoagulantelor cu integratoare din afine.

    Afinele, foarte versatile în dietă

    Toate recomandările nutriționiștilor legate de fructe este de a fi consumate pe cât posibil crude. Iată cum le putem folosi:

    • mâncate ca porție de fructe din totalul recomandat pe zi, eventual ca gustare între mese
    • adăugate în salate, de fructe sau mixte
    • adăugate în iaurt alături de semințe și cereale, de exemplu, pentru un mic dejun complet
    • trecute prin blender, cu lapte, iaurt, înghețată – smoothie, sau pur și simplu doar cu apă – suc
    • amestecate în compoziția de muffin sau de tarte
    • cu clătite, pancakes sau waffles
    • sos de servit la friptură
    • dressing pentru salate
    • topping pentru desert
    • gem

    Supuse la temperaturi ridicate își pierd o parte din proprietăți, dar rămân oricum un aliment recomandat consumului.  Practic, cu cât sunt ținute mai mult pe foc, cu atât își pierd din calități.

    Pierd însă mai puțin din valoarea nutritivă prin congelarea rapidă; aceasta rămâne metoda de conservare ideală în cazul fructelor și legumelor.

    Producția de afine, în creștere exponențială pe tot globul

    Afinele încep să devină o cultură cu valențe economice notabile, date fiind calitățile lor nutriționale confirmate în ultimii ani. Producția de afine la nivel mondial a înregistrat în ultimele decenii creșteri impresionante. Campionii mondiali au producției de afine sunt Statele Unite, urmate de Canada. Vin din urmă puternic multe state din America de sud, precum Cile, Peru, Mexic, urmate de China, Spania, Argentina, Polonia.

    Pentru comparație, Statele Unite au o producție anuală în jurul a 700.000 de tone de afine, în timp ce Spania, primul producător în Europa, tinde spre 30.000 de tone. România are o producție peste 3.000 de tone, situându-se oricum printre primii zece producători din Europa. Estimările aparțin unei mari societăți de consultanță în domeniul comerțului cu fructe și legume proaspete, fresh4cast.com, și au fost preluate prin intermediul celui mai mare portal italian de consultanță în domeniu, italianberry.it

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook