Ce măsuri de protecție se iau la mall și de ce este sigur să mergi
Restaurantele, cafenelele și cinematografele din mall-uri s-au deschis de curând, dar cu măsuri stricte de protecție. Iată cât de mult s-au schimbat vizitele la mall și de ce putem face cumpărături în siguranță.
Centrele comerciale mari din România s-au redeschis pe 15 iunie, după aproape trei luni de pauză, spre bucuria celor care preferă cumpărăturile din magazin celor online. Pandemia de coronavirus a schimbat însă experiența cumpărăturilor la mall, așa cum o știam.
Noile reguli de protecție sanitară au făcut ca vizitele la mall să fie diferite de cele pe care le știam, dar și mai sigure decât erau la începutul pandemiei. Dacă aceste centre comerciale erau considerate inițial un mediu de răspândire a coronavirusului, măsurile de prevenție luate de la redeschidere încadrează mersul la mall în categoria activităților cu risc moderat de infectare, mai mic chiar decât mersul la sală sau la frizer.
Cum s-au schimbat cumpărăturile în mall-urile de la noi se explică detaliat într-un ordin al Ministerului Sănătății, publicat pe 16 iunie. Măsurile pe care magazinele din mall-uri sunt obligate să le aplice în această perioadă sunt menite să prevină răspândirea virusului SARS-CoV-2 și să protejeze astfel cumpărătorii, dar și vânzătorii.
Măsuri de protecție la mall. În ce condiții își primesc acum vizitatorii
Masca de protecție este obligatorie. Mall-urile nu fac excepție de la regula purtării măștii în spațiile închise. Vizitatorii trebuie să o poarte atât în interiorul centrului comercial, cât și în interiorul magazinelor din acesta. Ei pot opta pentru orice tip de mască de protecție, inclusiv din materiale textile;
Triaj la intrare. Angajații centrelor comerciale efectuează vizitatorilor un triaj observațional. Accesul clienților cu simptome de infecție respiratorie (temperatură care depășește 37,3 grade Celsius, măsurată cu termometru non-contact, tuse, strănut, rinoree) nu va fi permis;
Numărul de clienți, limitat în funcție de suprafață. Accesul vizitatorilor în mall se limitează astfel încât să se poată asigura distanţarea fizică. Astfel, numărul maxim de persoane este calculat în funcție de suprafaţa centrului comercial. Pentru o persoană, trebuie să se asigure o suprafață de 7 mp;
Intrarea și ieșirea sunt delimitate. Centrele comerciale care au avut această posibilitate au creat căi de acces diferite față de cele de ieșire. Unde nu a fost posibil, fluxurile de intrare și de ieșire au fost delimitate prin amplasarea de linii/bariere de separare;
Fluxuri de vizitare. Pentru a menține distanțarea fizică între vizitatori, centrele comerciale au stabilit anumite fluxuri de vizitare unidirecționale, marcate prin săgeți pe podea;
Panouri și indicatoare. Toate mall-urile au montat panouri de informare cu măsurile de protecție la mall, precum și indicatoare de restricționare a aglomerării.
Panouri separatoare. În toate zonele de informare din mall, la casele de marcat, la ghișee și la birourile de vânzare au fost instalate panouri separatoare;
Cosmeticele nu se mai testează. Pentru a preveni răspândirea noului coronavirus, a fost interzisă testarea pe piele a produselor cosmetice în centrele comerciale;
Cu mai puține produse în cabina de probă. Magazinele din mall au limitat la 3-4 numărul de obiecte vestimentare cu care pot intra clienții în cabinele de probă. Scopul este de a reduce timpul petrecut în cabină. Tot în ideea de a limita răspândirea virusului, ușile cabinelor se mențin deschise sau perdeaua ridicată când nu sunt folosite, pentru o mai bună ventilare;
Angajații infectați sunt izolați. În cazul în care angajații mall-urilor au simptome de infecție respiratorie, aceștia sunt izolați la domiciliu. Regula este valabilă și pentru angajații care au avut contact cu un caz confirmat de infecție COVID-19;
Suprafețele și toaletele sunt dezinfectate frecvent. Holurile principale ale mall-ului, lifturile, coridoarele, scările și toate spațiile comune din centrul comercial sunt curățate frecvent cu produse biocide autorizate. Toaletele sunt, de asemenea, igienizate periodic;
Se încurajează plata cu cardul. Casele de marcat și POS-urile sunt dezinfectate frecvent, dar operatorii comerciali recomandă plățile cu cardul, de preferat fără contact.
Dispensere cu dezinfectanți. În toate zonele de acces în mall și în cele comune au fost instalate dispensere cu produse biocide autorizate;
Se aerisește mai des. Centrele comerciale au renunțat la sistemele de perdele de aer la intrări pentru a preveni răspândirea virusului care provoacă infecția COVID-19. În schimb, ușile de acces sunt menținute în poziția deschis pentru aerisirea spațiului interior;
Filtrele de la sistemele de aer condiționat sunt curățate mai des. În contextul pandemiei, centrele comerciale acordă o atenție mai mare întreținerii echipamentelor de climatizare. Filtrele sistemelor centralizate de aer condiționat sunt curățate și schimbate mai des, la fel și filtrele de la sistemele de ventilație din lifturi.
De la 1 septembrie, câteva dintre măsurile care vizează mall-urile s-au modificat. Astfel, restaurantele și cafenelele din interiorul mall-urilor, iar clienții pot mânca acum la mesele din zona food court. Sistemul take away rămâne în continuare o opțiune pentru cei care vor să se bucure de preparate în confortul propriei case.
Cinematografele s-au deschis și ele, dar cu anumite condiții de acces: capacitatea sălilor a fost redusă la 50%, scaunele și toaletele se dezinfectează înaintea fiecărei proiecții și exista un scaun liber între spectatori. Copiii sub 12 ani pot sta pe scaunul de lângă adultul care-i însoțește. Un însoţitor adult poate sta lângă maximum doi minori fără a avea spaţii libere între ei. O altă regulă pentru cinematografe este ca ieșirea și intrarea spectatorilor să se facă pe circuite diferite. Nu se permite accesul în sală al persoanelor cu simptome de infecție respiratorie.
Locurile de joacă și sălile de jocuri din mall rămân închise în continuare, fiind considerate periculoase din perspectiva riscului de infectare cu noul coronavirus.
Regulile de la noi, similare celor din alte țări
Măsurile de protecție recomandate de autorități centrelor comerciale din România nu sunt cu mult diferite de cele aplicate în alte țări. Guvernatorul statului New York Andrew Cuomo a anunțat redeschiderea mall-urilor din data de 9 septembrie, dar la o capacitate de numai 50%, potrivit CNBC. În orașul New York, restaurantele rămân în continuare închise în interior, inclusiv cele din mall-uri.
Dincolo de regulile impuse de autorități la redeschiderea mall-urilor, magazinele din interiorul acestora au venit cu propriile măsuri de protecție pentru cumpărători. În mall-urile din Australia și Noua Zeelandă, de exemplu, există o politică „no touch” (trad. fără atingere), care obligă clienții să atingă doar lucrurile pe care intenționează să le cumpere.
Ca să limiteze contactul clienților cu produsele, câteva magazine au apelat la noile tehnologii pentru ca experiența cumpărăturilor să fie cât mai reală, dar riscul de infectare cu COVID-19, inexistent. Magazine precum Gucci sau ASOS folosesc aplicații de realitate augmentată. Cu ajutorul lor, clienții pot proba virtual articolele vestimentare sau le pot privi în format 3D. Unele magazine Zara și Lululemon au oglinzi interactive care îmbracă virtual clienții în hainele alese și chiar le indică măsurile potrivite.
Măsuri suplimentare și în mall-urile de la noi
Din dorința ca vizitatorii să se simtă în siguranță când fac cumpărături, și centrele comerciale din România au luat măsuri suplimentare de protecție. Pe lângă regulile impuse de Ministerul Sănătății, la Băneasa Shopping City există și alte măsuri menite să prevină răspândirea infecției COVID-19:
- La fiecare intrare în centrul comercial, au fost instalate porți de termoscanare care permit trierea vizitatorilor;
- Tot la intrările în mall există și covoare cu soluții virucide pentru dezinfectarea încălțămintei;
- Spațiile comune și zonele cu atingere frecventă (butoanele de lift, balustradele, clanțele ușilor, etc.) sunt dezinfectate o dată la două ore;
- La fiecare intrare în mall, vizitatorii găsesc automate de unde își pot lua o mască de protecție dacă au uitat-o acasă.
Iar dacă tot ajungi la mall și faci cumpărături, profită și de ofertele speciale. La Băneasa Shopping City la cumpărături de 500 de lei din magazinele partenere, dacă înscrii bonurile pe www.baneasa.ro, primești garantat unul dintre cele 250 de vouchere Diverta în valoare de 200 de lei. Mai mult, poti câștiga prin tragere la sorți una dintre cele 30 de tablete Huawei Matepad T8.
Mai multe detalii găsiți aici: https://www.baneasa.ro/backtostudy2020