Italia a fost prima țară din Europa lovită de coronavirus și multe state se inspiră pentru gestionarea propriei crize din experiența italiană. Dar nu doar din felul în care au acționat autoritatea guvernamentală și cele regionale ar fi de învățat, ci și din felul în care fiecare locuitor, de la mare la mic, încearcă să contribuie cu ce poate la nevoile imense care pun la grea încercare întreg sistemul sanitar sau la nevoile celor din imediata apropiere.
Niciodată în istoria posbelică a Italiei valurile de solidaritate în urma unei nenorociri nu au avut formele și dimensiunile pe care le îmbracă acum solidaritatea generală. De la tinerii din asociații care duc mâncare și medicamente oamenilor în vârstă, la donațiile cu multe zerouri venite de la firme și de la oameni de afaceri. E drept că asistăm și la cea mai grea situație de după război, dar emoționează pe toată lumea entuziasmul și viteza cu care se adună donațiile.
La fel de adevărat este că Italia este una dintre țările în care acţiunile de caritate, voluntariatul și asociațiile cetățenești sau profesionale fac parte din ADN-ul național și participarea la nevoile comunității este unul din pilonii vieții publice. Nivelul de participare a depășit acum orice așteptări, iar în patrimoniul general de generozitate intra orice gest făcut pentru celălalt, nu doar contribuţiile financiare.
Nu poți, pur și simplu, să nu rămâi impresionat chiar şi de felul în care se mulțumește pentru ajutor în fiecare dintre punctele fierbinți. Șefii spitalelor mulțumesc firmelor care ajută cu mână de lucru, materiale, mâncare sau know how. Medicii mulțumesc voluntarilor care lucrează pe ambulanțe și riscă enorm pentru a transporta contra cronometru bolnavii în stare critică.
Familiile celor internați mulțumesc asistentelor pentru implicarea umană, nu doar profesională, de care dau dovadă în îngrijirea pacienților – îi ajută să sune acasă înainte de a fi intubati sau se apleacă la urechea lor să asculte vreun mesaj pe care să îl transmită mai departe sau să afle ce îi nemulțumește sau să le asculte nevoile sau pur și simplu să îi încurajeze.
Administrația spitalelor mulțumește personajelor publice care s-au expus pentru a dona dând un bun exemplu și a lansa nenumărate campanii de strângere de fonduri. Cei care se ocupă să adune fonduri mulțumesc donatorilor care ţin să contribuie chiar și cu puțin, la efortul general, pentru că multe picături la un loc fac un ocean.
250 milioane euro adunaţi până acum
Practic, la o lună și un pic de când a explodat epidemia, e imposibil de făcut o estimare exactă a donațiilor directe adunate până în prezent, dar e sigur că sumele sunt de ordinul sutelor de milioane de euro. Cotidianul La Repubblica estima un total de 246 de milioane, dar sumele cresc în continuare, dat fiind că multe campanii sunt încă în derulare. Peste 200 de inițiative de acest fel au fost lansate de la începutul crizei, la sfârșitul lui februarie.
Cea mai mare parte a banilor sunt destinați construirii contra cronomentru a unor spații ospedaliere fie în structuri preexistente, modificate şi adaptate în context, dar vor rămâne și după ce va trece criza actuală, fie în structuri gen spitale de campanie destinate să funcționeze doar cât timp va fi nevoie.
Un corp de terapie intensivă din donații gata în zece zile
Primul corp nou de spital construit contra cronometru a devenit deja operativ la începutul acestei săptămâni (22 martie). Face parte din grupul ospedalier San Raffaele, din Milano. În incinta marelui complex exista, printre altele, o sală de baschet pentru studenți (spitalul, privat, este totodată și importantă clinică universitară), s-a decis imediat să se renunțe la ea pentru a fi reconvertită în secție de terapie intensivă. În doar zece zile, 8 pentru partea de construcție și 2 pentru amenajare, dotări, montat aparatură, s-a născut o secție nouă de terapie intensivă supertehnologizată. Însă managerii vor mai mult, s-a renunțat și la terenul de fotbal indoor din complex și se amenajează în prezent și acolo un al doilea spațiu destinat tot pentru terapie intensivă, despre care se speră să fie gata și el în circa o săptămână. În total, cele două structuri vor adăposti 60 de locuri. Muncitorii au lucrat non stop, având montate paturi de campanie și când unii dormeau ceilalți lucrau ca să se câștige timp.
După cum a declarat profesorul Antonio Zangrillo, șeful secției de terapie intensivă, autorul inițiativei, totul a fost posibil mulţumită celor peste 4 milioane de euro adunați pe gofundme, la care au contribuit cu donații peste 200.000 de persoane.
Campania de strângere de fonduri a fost lansată de două personaje mondene foarte populare, soț și soție, Chiara Ferragnez & Fedez. Ea, bloggeriță&fashionistă& influencer, el, artist hiphop devenit între timp producător în industria discografică.
Împreună au donat 100.000 de euro, iar la această contribuție trebuie adăugat și faptul că participarea lor a generat imediat un lanț de alte donații.
Imediat după ei a urmat donaţia din partea unei figuri simbol pentru Milano, designerul Giorgio Armani. El a donat 1, 250 milioane de euro, împărțiți între San Raffaele și alte spitale. „Eu și familia mea am ales cândva Milano nu doar ca loc unde să trăim, ci și pentru felul său de a fi. Pentru energia acestui oraș, pentru forța, pentru voința de a o lua în fiecare dimineață de la capăt”, a spus designerul într-o declarație emoționantă de dragoste pentru propriul oraș, amintind de anii extrem de dificili de după război și convins că acest moment greu este momentul când trebuie unite toate forțele.
Silvio Berlusconi, fam. Agnelli, Lavazza, Ferrero și alții, câte 10 milioane
Printre primii care au dorit să contribuie la imensul efort general a fost și fostul premier Silvio Berlusconi, care a donat 10 milioane de euro către administraţia locală din Lombardia. O mare parte din bani sunt destinați unui alt proiect pentru care consiliul regional se luptă să pună la un loc cât mai repede toate resursele posibile. Este vorba de spitalul care se construiește în aceste zile în zona Fiera, un spațiu destinat actualmente târgurilor comerciale. Ca şi la San Raffaele, structura de bază există, însă trebuie amenajată, compartimentată și dotată cu ce e necesar. Se estimează că într-un interval de ordinul săptămânilor să fie și acest spațiu dat în folosință, pentru că nevoie de el ca de aer.
Donații de ordinul zecilor de milioane s-au făcut și pentru sistemul sanitar din Piemonte, spitalele din Torino fiind și ele destul de mult sub presiune, deși nu la nivelul celor din Lombardia. Firme piemonteze de tradiție precum Lavazza, Ferrero, clubul de fotbal Juventus împreună cu familia Agnelli și fundațiile pe care această le prezidează au oferit și ele donații către administrația regională de ordinul zecilor de milioane de euro fiecare.
Tot din donații a fost posibil ca în timp record să fie ridicate structuri tip spital de campanie, precum cel din Bergamo și cel din Cremona, două din zonele cele mai lovite, unde spitalele sunt mult depășite de situație. La Cremona a fost organizată și este deja operativă o structura tip cort cu 68 de paturi din care 8 de terapie intensivă, între timp deja ocupate toate. Totul a fost posibil grație ajutorului unei organizații a bisericii evanghelice din Statele Unite, dar și cu o mare contribuție a Aeronauticii Militare din Italia. Spitalul de campanie va fi gestionat de un grup de medici și asistenți din Cuba, veniți să ajute tot ca voluntari. La Bergamo, tot într-o structură dedicată targurilor comerciale, este în lucru un alt spital de campanie, cu 172 de paturi în total, dintre care 24 de terapie intensivă și 70 subintensivă. În el va opera personal medical de toate nivelurile aparținând Emergency, o organizație medicală umanitară italiană activă în teatrele de război sau în gestionarea epidemiilor sau dezastrelor naturale.
Lumea modei s-a mobilizat imediat
Pe lângă decanul de vârstă al modei milanese, Giorgio Armani, și alte case cunoscute din industria de fashion au contribuit imediat, fără să stea pe gânduri. Casa Bulgari a dotat Institutul Național pentru Boli infecțioase din Roma cu un microscop de ultimă generație, graţie căruia a fost posibilă izolarea virusului de către trei tinere cercetătoare.
Etro a făcut o importantă donație către fundația Fattebenefratelli și Spitalul de boli infecțioase Sacco, din Milano. În plus, și-a activat toată rețeaua de colaboratori convingându-i să contribuie fiecare. Dolce&Gabbana a făcut o donație către grupul ospedalier Humanitas, grupul finanțând, totodată, și un proiect de cercetare legat de COVID-19. Firma Gucci a contribuit și ea cu 2 milioane pentru sistemul sanitar regional din Lombardia, iar CEO-ul societății a donat în plus în nume personal 100.000 de euro. Donatella și Allegra Versace au donat în nume personal 200.000 de euro tot către San Raffaele. Fundația Prada a donat câte două paturi de terapie intensivă cu toată dotarea complementară la trei spitale din Milano. Firma Moncler a făcut și ea o donație însemnată, 10 milioane de euro.
Alte nume sonore care au contribuit cu sume importante sunt Benetton, Campari, McDonald’s Italia, familia Caprotti, proprietara lanțului de distribuție Esselunga, fundația Angellini din industria farmaceutică, fundația Enel, nume importante din zona de bănci și asigurări, printre care Intesa San Paolo, Carige, Generali, Unipol.
De asemenea, și nume sonore din Serie A au donat și s-au implicat direct pentru strângerea de fonduri, printre care Francesco Totti, Simone Zaza, Lorenzo Insigne, Zlatan Ibrahimovic, la fel și clubul Inter Milano, pe lângă Juventus.
În zona culturală, fundația Andrea Bocelli a lansat și ea o campanie de strângere de fonduri destinate unui spital din regiunea Marche, mai puțin expusă mediatic, dar care este și ea nevoită să gestioneze o situație de mare criză, în care numărul de pacienți depășește cu mult capacitățile sistemului sanitar.
Formele de participare sunt dintre cele mai variate: societăți informatice care pun la dispoziție aplicații și alte soluții de monitorizare a pacienților, societăți de distribuție din zona comercială care au activat rețele de transport gratis la domiciliu a produselor de primă necesitate pentru persoanele care nu pot ieși din casă, firme din sectorul alimentar care își pun structurile la dispoziție pentru a furniza mâncare în spitale, o mare platformă de delivery donează 50 de cenți din fiecare comandă de mâncare, cei din telefonie oferă trafic de date gratis nelimitat, unii patroni au decis să trimită angajații în șomaj dar să-i plătească în continuare și chiar să le mărească salariile, căile ferate oferă bilete gratis medicilor care se deplasează unde e nevoie, producătorii pun la dispoziție spitalelor dezinfectanți și detergenți gratis, firme din lumea modei s-au reconvertit și produc și oferă gratis măști și halate, altele din industria biomedicala și farmaceutică oferă aparatură și medicamente,
Pe lângă contribuțiile materiale, până acum au răspuns apelul regiunii Lombardia circa 8.000 de medici voluntari, specializati sau generaliști, chemați să dea fiecare, după puteri, o contribuție în spitale, acolo unde mulți medici și asistenți au fost infectați sau au ajuns la epuizare. Rămâne de văzut cât va dura criza şi ce cote va atinge în continuare solidaritatea.