Regulile dietei Dukan: ce trebuie să mănânci în fiecare zi ca să slăbești

    Dieta Dukan promite o pierdere rapidă și permanentă în greutate, fără înfometare. Totuși, dacă nu respecți regulile cu strictețe, rezultatele nu vor fi cele scontate.

    Dieta Dukan elimină o mulțime de alimente sănătoase și poate provoca probleme de sănătate din cauza conținutului ridicat de proteine.

    „Planul de slăbire Dukan este conceput în așa fel încât să fie favorizat consumul proteinelor în detrimentul lipidelor și glucidelor. Este, așadar, vorba despre un regim de tip proteic, însă, în același timp, este și o dietă hipocalorică, pentru că reducerea numărului de lipide și glucide consumate conduce automat la un aport caloric mai mic.“

    Wasim Nazer, nutriționist

    O dietă în vogă în anii 2000

    Dieta Dukan este bogată în proteine, săracă în carbohidrați și este împărțită în patru faze. A fost creată de dr. Pierre Dukan, fost medic generalist francez, specializat în controlul greutății corporale.

    Dr. Dukan a creat planul alimentar în anii 1970. A fost inspirat de un pacient obez care a spus că ar putea renunța la consumul oricărui aliment pentru a slăbi, cu excepția cărnii.

    După ce a văzut că mulți dintre pacienții săi au avut rezultate impresionante cu dieta sa, dr. Dukan a scris o carte care descrie planul alimentar și a publicat-o în anul 2000.

    Totuși, în prezent, Pierre Dukan este un personaj controversat în lumea medicală. În 2012, Ordinul Medicilor din Franța l-a acuzat pe Dukan că a încălcat codul medical al organizației practicând medicina ca un business. În același an, i s-a ridicat calitatea de membru al acestui Ordin, chiar la solicitarea medicului. Mai târziu, în 2014, a fost înlăturat și din registrul medical pentru că și-a promovat dieta în scop comercial.

    Dukan, dieta care promite că poți slăbi fără înfometare

    Cartea despre dieta Dukan s-a bucurat de un succes extraordinar în 32 de țări. Promotorii dietei au susținut că a ajutat multe persoane să slăbească rapid, fără înfometare.

    „Întâi de toate, aș face o lămurire. Dieta Dukan este, în mare parte, asemănătoare cu ceea ce se numește, astăzi, dieta keto“, precizează nutriționistul Wasim Nazer.

    Prin reducerea absorbției de glucide și lipide, organismul va fi obligat, potrivit specialistului, să apeleze la propriile rezerve adipoase pentru ca mușchii să poată continua să funcționeze.

    Datorită acestui mod de alimentație, organismul va începe să producă o serie de substanțe numite corpi cetonici. Acestea trebuie să fie apoi filtrate de către rinichi. Acest fapt îi va solicita suplimentar, așa că se impune suplimentarea cantității de apă băută pe parcursul unei zile.

    Dieta Dukan, ce trebuie să mănânci în fiecare zi și riscul abaterii de la reguli

    În dieta Dukan, trebuie să mănânci în fiecare zi doar carne, grăsimi și salate/frunze verzi. În fazele mai avansate sunt permise și anumite legume.

    O problemă a dietei Dukan relevată de nutriționistul Nazer este că orice mică greșeală (dacă te abați și consumi puțin zahăr, de exemplu) oprește procesul de slăbire și pot apărea reacții adverse (cum este îngrășatul rapid).

    Adepții acestei diete consideră că o pot transforma într-un stil de viață sănătos. Totuși, nutriționistul Wasim Nazer atrage atenția că dietele bazate pe proteine nu pot fi considerate stil de viață sănătos din cauză că exclud consumul de fructe și legume, adică sursele de vitamine și minerale de care are nevoie organismul.

    „Pentru o viață echilibrată și sănătoasă, din punct de vedere nutrițional, trebuie să consumăm, în paralel, carne, fructe și legume.“

    Wasim Nazer, nutriționist

    Cum se ține dieta Dukan

    Dieta Dukan cuprinde patru faze și începe prin calcularea greutății pe care îți dorești să o atingi în funcție de vârstă, istoricul pierderii în greutate și alți factori.

    Cât timp rămâi în fiecare fază depinde de cât de multe kilograme trebuie să dai jos ca să ajungi la greutatea ideală.

    Acestea sunt cele patru faze ale dietei Dukan:

    • Faza de atac (1-7 zile): începe dieta consumând proteine ​​slabe în cantități nelimitate, plus 1,5 linguri de tărâțe de ovăz pe zi.
    • Faza de croazieră (1-12 luni): Programează-ți alimentația în așa fel încât să mănânci într-o zi doar proteine slabe, iar în alta proteine slabe împreună cu legume fără amidon plus 2 linguri de tărâțe de ovăz în fiecare zi.
    • Faza de consolidare (câte 5 zile pentru fiecare kilogram pierdut în fazele 1 și 2) – presupune o oarecare relaxare: poți consuma proteine ​​slabe și legume în cantități nelimitate, unele tipuri de carbohidrați și de grăsimi, o zi de proteine ​​slabe săptămânal, 2,5 linguri de tărâțe de ovăz zilnic.
    • Faza de stabilizare (nedefinită): urmează regulile din faza de consolidare, dar le poți încălca din când în când dacă observi că nu iei în greutate. Cantitatea de tărâțe de ovaz se mărește la 3 linguri pe zi.

    „În procesul de acomodare la dieta Dukan, în prima săptămână, se vor instala oboseala și moleșeala. Apoi, în următoarele săptămâni, corpul își începe, încet-încet, mecanismul de adaptare la stilul acesta de alimentație.“

    Wasim Nazer, nutriționist

    Dieta Dukan pe zile

    Dieta Dukan faza 1 – Faza de atac

    Faza de atac se bazează, în principal, pe alimente bogate în proteine, plus alte câteva alimente cu un număr minim de calorii:

    • carne de vită slabă,
    • carne de vânat,
    • carne de porc slabă,
    • carne de pasăre fără piele,
    • organe,
    • pește și crustacee (toate tipurile),
    • ouă,
    • produse lactate fără grăsimi (limitate la 1 kg pe zi), cum ar fi lapte, iaurt, brânză de vaci și ricotta,
    • tofu și tempeh,
    • seitan, un substitut de carne din gluten de grâu,
    • cel puțin 1,5 litri de apă pe zi (obligatoriu),
    • 1,5 linguri (9 grame) de tărâțe de ovăz zilnic (obligatoriu),
    • îndulcitori artificiali în cantități nelimitate,
    • tăieței shirataki,
    • gelatină dietetică,
    • cantități mici de suc de lămâie și murături,
    • 1 linguriță (5 ml) de ulei zilnic.

    Faza de croazieră

    Această fază alternează presupune alternarea proteinelor cu anumite legume. Mai precis, o zi se mănâncă doar alimente din faza 1, în ziua următoare – alimente din faza 1 plus următoarele legume:

    • spanac, varză, salată verde și alte legume cu frunze verzi,
    • broccoli, conopidă, varză de Bruxelles,
    • ardei gras,
    • sparanghel,
    • anghinare,
    • vânătă
    • castraveți,
    • țelină,
    • roșii,
    • ciuperci,
    • fasole verde,
    • ceapă, praz,
    • dovleac,
    • napi,
    • 1 porție de morcovi sau sfeclă zilnic,
    • 2 linguri (12 grame) de tărâțe de ovăz zilnic (obligatoriu).

    Nu sunt permise alte legume sau fructe în afară de cele enumerate. Singurul tip de grăsime acceptată: 1 linguriță (5 ml) de ulei în salată sau pentru ungerea vaselor de gătit.

    Faza de consolidare

    În această fază, persoanele care țin dieta Dukan sunt încurajate să asocieze oricare dintre alimentele din fazele de atac și de croazieră, împreună cu următoarele:

    • Fructe: o porție de fructe pe zi, cum ar fi 1 ceașcă (100 grame) de fructe de pădure sau pepene galben, un măr de mărime medie, o portocală, o pară, o piersică, o nectarină, două fructe de kiwi, două prune sau două caise.
    • Pâine: două felii de pâine integrală pe zi, cu o cantitate mică de unt cu conținut redus de grăsimi.
    • Brânză: o porție de brânză (40 de grame) pe zi.
    • Amidonoase: 1-2 porții de amidonoase pe săptămână, cum ar fi 225 g de paste și alte cereale, porumb, leguminoase (linte, mazăre, fasole etc.), orez sau cartofi.
    • Carne: friptură de miel, porc sau șuncă de 1-2 ori pe săptămână.
    • Mese „de sărbătoare“: două „mese de sărbătoare” pe săptămână, inclusiv un aperitiv, un fel principal, un desert și un pahar de vin.
    • Masă cu proteine: o zi cu „proteine ​​pure” pe săptămână, unde sunt permise numai alimentele din faza de atac.
    • Tărâțe de ovăz: 2,5 linguri (15 grame) de tărâțe de ovăz zilnic (obligatoriu).

    Faza de stabilizare

    Faza de stabilizare este faza finală a dietei Dukan. Scopul ei este menținerea greutății obținute în fazele anterioare.

    Niciun aliment nu este strict limitat, dar există câteva principii de urmat:

    • Folosește faza de consolidare ca bază pentru planificarea meselor.
    • Continuă să consumi câte o masă de „proteine ​​pure” în fiecare săptămână.
    • Tărâțele de ovăz nu trebuie să îți lipsească. Mănâncă 3 linguri (17,5 grame) în fiecare zi.

    Cât slăbești cu dieta Dukan

    În timpul fazei de atac, te poți aștepta la o pierdere în greutate de la 1,5 la 2,5 kg. Unii oameni pierd 8 kg sau chiar până la 10 kg (astfel de efecte au fost observate la pacienții cu obezitate gravă și /sau extraordinar de activi).

    Cât slăbești cu dieta Dukan în 10 zile: te poți aștepta la o pierdere în greutate de cel puțin 5 kilograme în prima parte a planului alimentar.

    Dieta Dukan forum. Mai multe informații despre kilogramele pierdute și despre experiențele celor care au urmat dieta poți afla de pe forumul softpedia.

    „Un aspect nu tocmai plăcut este că, în toată perioada de dietă, vei avea o respirație neplăcută. Asta înseamnă că începe procesul de ardere a celulelor grase pentru a se transforma în energie, iar organismul va începe să topească din grăsimile acumulate – începe procesul de slăbire.“

    Wasim Nazer, nutriționist

    Un dezavantaj al dietei Dukan, spune nutriționistul, este că stomacul își mărește volumul, iar odată oprită dieta, se poate ajunge la îngrășare rapidă, indiferent ce mănânci.

    Ce efecte secundare poate avea

    Potrivit experților în sănătate din Marea Britanie, dieta Dukan „nu este echilibrată din punct de vedere nutrițional” și „există pericolul ca acest tip de dietă să crească riscul de probleme de sănătate pe termen lung“.

    Un studiu din 2014 a relevat că un consum crescut de proteine, asociat cu o dietă occidentală, ar putea crește riscul bolilor metabolice. Dietele bogate în proteine pot pune, de asemenea, prea multă presiune pe rinichi.

    O altă cercetare din 2015 a demonstrat că dieta Dukan urmată pe termen lung poate prezenta riscuri pentru sănătate, inclusiv:

    • boli de rinichi,
    • boli de ficat,
    • osteoporoză,
    • boli cardiovasculare.
    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook