Este bine să mănânci carne în fiecare zi?

    Este bine să mănânci carne în fiecare zi? Depinde de ce tip de carne vorbim. Dacă este vorba de cea roșie, consumul zilnic nu e indicat. Însă, dacă vorbim de carnea albă, lucrurile se schimbă.

    E important, totuși, modul de preparare al cărnii. Dacă o gătim la temperaturi înalte, e foarte posibil să dezvolte compuși cancerigeni.

    Dr. Ioan Florin Bălănică

    ”Oamenii se hrănesc cu nutrienți, dar consumă mâncare. Nu este greu să înțelegem ceea ce mâncăm, dar trebuie să ne intereseze, în mod real, sănătatea noastră. Transformarea mâncării în nutrienți este cheia și nu măsuratul de porții și calorii.”

    – dr. Florin Bălănică, specialist în Medicină Personalizată, Nutriție și Nutrigenomică.

    E bine să mănânci carne în fiecare zi?

    Medicul ne recomandă ca în cazul cărnii roșii, să ne limităm la una-două porții pe săptămână. În schimb, carne albă, putem consuma zilnic.

    „Există studii care au arătat că un consum în exces de carne roșie poate favoriza cancerul de prostată și/sau colon,” atenționează dr. Bălănică.

    Tipuri de carne

    Tipurile de carne sunt clasificate în funcție de sursă și de modul în care sunt preparate.

    Carnea roșie. Provine de la mamifere și este mai bogată în fier decât carnea albă. Exemplele includ:

    • carne de vită
    • carne de porc
    • miel
    • vițel
    • capră
    • vânat

    Carnea albă este, în general, mai deschisă la culoare decât carnea roșie și provine de la păsări. Exemplele includ:

    • pui
    • curcan
    • rață
    • gâscă
    • păsări sălbatice, precum prepelița și fazanul

    Carnea procesată este un tip de carne care a fost modificat prin sărare, afumare, uscare sau alte procedee pentru a o păstra sau pentru a-i spori aroma. Exemplele includ:

    • hot dog
    • cârnați
    • slănină
    • salamuri
    • șuncă

    E bine să mănânci carne în fiecare zi pentru proteine?

    Carnea slabă este considerată o sursă excelentă de proteine. Conține aproximativ 25-30% proteine ​​din greutatea totală, după gătit.

    O porție de 100 de grame de piept de pui gătit conține aproximativ 31 de grame de proteine. Aceeași porție de carne de vită slabă conține aproximativ 27 de grame.

    Proteina animală este o proteină completă, ceea ce înseamnă că furnizează toți cei nouă aminoacizi esențiali.

    „Proteinele sunt de mai multe tipuri, de origine animală și de origine vegetală. Cele de origine animală conțin toți aminoacizii esențiali, pe când cele de origine vegetală nu. Sunt proteine incomplete, care nu conțin toți aminoacizii esențiali”.

    dr. Florin Bălănică, specialist în Medicină Personalizată, Nutriție și Nutrigenomică

    Aminoacizii esențiali sunt cei fără de care nu putem supraviețui pentru că nu îi producem, trebuie să îi aducem din alimentație. Medicul nutrișionist atrage atenția că adulții pot consuma proteine de origine vegetală și pot elimina proteinele de origine animală, dar copiii nu.

    Ce conține carnea

    O porție de 100 de grame de carne de vită slabă conține:

    • Calorii: 205
    • Proteine: aproximativ 27 de grame
    • Riboflavină: 15% din doza zilnică recomandată (DZR)
    • Niacină: 24% din DZR
    • Vitamina B6: 19% din DZR
    • Vitamina B12: 158% din DZR
    • Niacină: 24% din DZR
    • Fosfor: 19% din DZR
    • Zinc: 68% din DZR
    • Seleniu: 36% din DZR

    Profilurile nutritive ale altor tipuri de carne sunt similare, deși conțin mai puțin zinc. Interesant este faptul că porcul este bogat în tiamină. Cotletele de porc furnizează 78% din DZR de tiamină la o porție de 157 grame.

    Ficatul și alte organe sunt, de asemenea, bogate în vitamina A, vitamina B12, fier și seleniu. Sunt, de asemenea, o sursă excelentă de colină, un nutrient important pentru sănătatea creierului, a mușchilor și a ficatului.

    În concluzie, carnea este o sursă excelentă de proteine, vitamine și minerale, inclusiv vitamina B12, niacină și seleniu.

    Metode de gătit și efecte asupra agenților cancerigeni

    Gătitul și prepararea cărnii în anumite moduri pot avea efecte asupra sănătății.

    Când carnea e gătită la grătar sau afumată la temperaturi ridicate, grăsimea este eliberată și se scurge pe suprafețele fierbinți. Și în acest fel se produc compuși toxici numiți hidrocarburi policiclice aromatice (HAP), care se pot infiltra în carne.

    Hidrocarburile policiclice aromatice sunt cancerigene, ceea ce înseamnă că pot favoriza dezvoltarea cancerului. Cu toate acestea, reducerea la minimum a fumului și ștergerea rapidă a grăsimii scurse poate reduce formarea acestor compuși toxici cu până la 89%.

    Aminele heterociclice aromatice (HAA), dintre care majoritatea s-au dovedit a fi cancerigene în studii pe termen lung pe animale, se formează atunci când carnea este încălzită la temperaturi ridicate, rezultând o crustă de culoare închisă.

    S-a observat că nivelurile de HAA cresc în timpul perioadelor de gătit prelungite și când carnea este depozitată la frigider timp de multe zile.

    Proveniența cărnii și asocierile alimentare

    Plus de asta, depinde de sursa cărnii, tipul/rasa animalului, cum a fost crescut, după cât timp a fost sacrificat și ce a mâncat. De exemplu: carnea de pasăre matură este mai sănătoasă decât cea tânără, așa că sugerez sa consumați găină/cocoș și nu pui. Eu am o fermă, #FermaDoctorBalanica unde producem mâncare sănătoasă pentru noi și cei care gândesc ca noi. Păsările sunt sacrificate după 120-150 zile,” subliniază medicul nutritionist.

    Medicul ne recomandă să gătim carnea la abur, cuptor sau pe grătar. Și…Nicioadată nu asociem carnea unui carbohidrat cu amidon, adică carne cu cartofi sau orez. Nu greșim dacă asociem carnea cu legume de culoare verde sau rădăcinoase. De exemplu: somon la grătar cu linte verde, curcan cu piure de țelină, vită cu salată verde, mușchi de porc cu fasole verde!

    E bine să mănânci carne în fiecare zi? Carea roșie și riscul de cancer

    Mulți oameni susțin că un consum frecvent de carne crește riscul de cancer. Însă, acest lucru depinde probabil și de tipul de carne pe care îl mâncați și de modul în care este gătit.

    Unele studii observaționale asociază aportul ridicat de carne roșie cu mai multe tipuri de cancer, inclusiv cancer digestiv, de prostată, la rinichii și cancer de sân.

    Cu toate acestea, este important de precizat că aproape în fiecare studiu, asocierea a fost între cancer și carnea bine gătită, HAP sau HAA, mai degrabă decât carnea roșie în sine. Aceste studii indică faptul că gătitul cu la temperature ridicate a avut un efect foarte puternic.

    Dintre toate tipurile de cancer, cancerul de colon are cea mai puternică asociere cu aportul de carne roșie, zeci de studii raportând o legătură.

    În afară de câteva studii care nu au făcut distincția între metoda de gătit și carnea procesată și cea neprelucrată, riscul crescut pare să apară, mai ales, în cazul unui aport mai mare de carne procesată și bine gătită.  

    Într-o analiză realizată în 2011, pe 25 de studii, cercetătorii au ajuns la concluzia că nu există suficiente dovezi care să susțină o asociere între carnea roșie și cancerul de colon.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook