Ieși pe stradă și te deranjează cei care nici măcar nu încearcă, când este posibil, să respecte distanțarea socială.
A trecut ceva vreme și ajungi în punctul în care simți că ai vrea ca relația ta să treacă la un alt nivel, dar nu ai curajul să comunici acest lucru.
Soția ta îți face în mod constant programul și simți că nu mai ai timp deloc pentru activitățile tale. Vrei să te desparți, dar nu ştii cum comunici decizia asta fără să naşti o dramă.
Te deranjează lipsa de implicare și întârzierile unui coleg din echipă, din cauza căruia tu și ceilalți colegi munciți mai mult.
Mama ta vine pe la tine și începe să îți critice, ca de obicei, felul în care îți organizezi casa.
Există, evident, diferențe când vine vorba de cum comunici ceva mai puțin confortabil sau care te deranjează unei persoane cu care ai o relație, în cadrul interacțiunilor cu colegii, unui șef sau unei persoane necunoscute. Însă, indiferent de situația la care ne referim, este de dorit să îți formezi obiceiul de a-ți face cunoscute nevoile și dorințele. Acest lucru stă la baza relațiilor autentice și, mai mult, te ajută să trăiești fără frustrări, în acord cu valorile tale.
Uneori însă, avem tendința să evităm să comunicăm deschis din cauza temerilor că am putea deranja, ofensa sau că acest lucru ar duce către conflicte nedorite.
Cum comunici, așadar, astfel încât mesajul să ajungă corect la cel căruia îi este destinat?
Comunicarea este unul dintre elementele definitorii ale experienței umane, iar la baza relațiilor autentice stă comunicarea asertivă. Aceasta presupune exprimarea calmă a propriilor dorințe și nevoi, respectându-ți în tot acest timp interlocutorul.
Cum comunici verbal și, mai ales, nonverbal
Comunicarea verbală este cea în care folosim cuvintele și este esențială în cazul celor mai multe dintre interacțiunile noastre. Nuanțele, însă, sunt oferite de comunicarea nonverbală.
Așadar, este util să ne antrenăm aptitudinile când vine vorba atât despre cum formulăm un mesaj, cât și despre cum îl transmitem nonverbal. Expresia feței, tonul vocii, mișcările mâinilor sau postura – toate acestea comunică la fel de multe despre noi pe cât o fac vorbele noastre.
Evită să comunici atunci când ești furios sau enervat
Dacă este posibil, rezervă-ți o perioadă de timp înainte să comunici ceea ce te deranjează. Când suntem nervoși sau supărați ne este greu să fim obiectivi, să ne comunicăm gândurile într-un mod diplomat și putem ajunge să spunem lucruri pe care nu le credem cu adevărat, dar care pot avea repercursiuni negative asupra relațiilor noastre.
Fii loial față de tine însuți
A comunica, chiar și lucruri mai puțin plăcute, dar care sunt importante pentru tine reprezintă o formă de respect nu numai față de tine însuți, dar și față de interlocutorul tău. Uneori, avem impresia că îi menajăm pe ceilalți dacă nu le spunem ceea ce simțim sau credem vizavi de o situație, însă nu facem decât să creăm o relație dezechilibrată și lipsită de onestitate, care nu va funcționa pe termen lung.
Nu deveni defensiv
Atunci când devenim defensivi în comunicare nu mai avem cum să fim atenți la mesajul și nevoile celuilalt, și nici el la ale noastre. Mai mult, mesajul se diluează sau se pierde, iar căile de a ajunge la un compromis sănătos sau la înțelegere sunt periclitate.
Nimeni nu îți poate citi gândurile
Din păcate sau din fericire, ceilalți nu ne pot citi gândurile și nu ne pot descifra intențiile. De aceea, pentru a avea parte de relații pozitive și interacțiuni prin care să evoluăm, indiferent de natura lor, este important să renunți definitiv la această așteptare. Acest lucru este valabil mai ales în relațiile foarte apropiate, unde avem tendința să proiectăm cele mai multe așteptări.
Evită să îl faci pe celălalt să se simtă vinovat
A deschide un subiect aducând acuze este o manieră foarte neinspirată de a comunica ceea ce te deranjează. Toate conversațiile despre nevoile tale ar trebui să fie despre tine și să înceapă cu „Eu simt…”, „Eu îmi doresc…”, și nu cu „Tu faci…”, „Tu ești…”
Astfel, ai mult mai multe șanse să nu trezești mecanismele defensive ale celuilalt. Ia-o altfel: de câte ori ai fost receptiv la vreo idee când ți s-au făcut critici sau reproșuri? De cum comunici tu depinde reacţia celuilalt.
Comunică elegant și diplomatic
Proverbul „Vorba bună mult aduce” este poate una dintre cele mai elocvente descrieri ale beneficiilor pe care le avem atunci când ne comunicăm cereile sau doleanțele într-un mod plăcut, folosind cuvinte alese cu grijă. Poți exersa înainte ceea ce ai de zis, astfel încât să sune potrivit pentru celălalt.
Empatia, calea către o comunicare eficientă
E necesar să te obișnuiești ca în spatele oricărui mesaj să transmiți delicat ideea: „Îmi pasă de tine și de nevoile tale, îți respect punctul de vedere și îl înțeleg, deși nu rezonează cu al meu”. Sau: „Contezi, ești valoros ca ființă umană, deși perspectivele noastre sunt diferite”. Cu toții avem nevoia intrinsecă de a fi înțeleși de cei din jurul nostru.
Respectă-ți întotdeauna interlocutorul
Chiar și atunci când ai ceva greu de transmis, un mesaj dificil, nu uita să zici ce ai de zis într-o manieră plină de respect. Chiar și în situațiile în care celălalt nu o face. Cum te comporți față de oameni are întotdeauna legătură cu tine, nu cu ei.
Importanța limitelor
Comunicarea asertivă și eficientă presupune ca toate persoanele implicate în procesul comunicării să își respecte propriile limite. Astfel, dacă simți că cineva te deranjează, nu ține cont de ceea ce contează pentru tine sau nu ești de acord cu remarcile, comportamentele sau acțiunile sale, comunică respectuos și deschis acest lucru. La fel, dacă ți se sugerează că ai întrecut o limită a celuilalt, fă un pas înapoi și respectă ceea ce ți se cere.
Transmite-ți mesajul clar și nu apela la strategii
Atunci când vrem să comunicăm direct și asertiv, este de dorit să evităm folosirea sarcasmului, a „judecăților de valoare” sau comunicarea pasiv-agresivă, toate acestea fiind forme toxice și ineficiente de a comunica. „Nu am nimic!” sau „Așa ești tu!” ar trebui să dispară definitiv din vocabularul tău.
Alege un moment potrivit
Deși de foarte multe ori tindem să uităm acest aspect și avem impresia că este stringent să zicem pe loc ce avem de spus, este important să ții cont și de momentul când îți comunici nevoile, dorințele sau așteptările. Uneori, un moment prost ales poate face mai mult rău decât bine.
Contactul vizual
Acesta este deosebit de important atunci când îți dorești să comunici ceva important pentru tine. Cel mai bine este să îți privești interlocutorul în ochi atunci când îi spui ce ai de spus. Astfel, poți fii sigur că i-ai captat atenția, că sunteți conectați unul la celălalt și îi transmiți clar un mesaj prin care se simte egalul tău.
Cere și oferă feedback
Cere întotdeauna feedback la ceea ce tocmai ai comunicat. Acest lucru îl va ajuta și pe celălalt să se simtă validat și să realizeze că atât el, cât și părerea lui sunt importante.
De asemenea, când este cazul, învață să oferi un feedback direct.
În general, oamenilor le este greu să accepte un feedback direct. Cu toate acestea, există și persoane care pot oferi un feedback fără ocolișuri și fără ca ceilalți să se supere pe ei. Cum reușesc asta, cum comunici şi tu la fel? Cel mai probabil oamenii de tipul ăsta au reușit să transmită ceva despre ei înșiși dinainte de conversația dificilă, iar cei de lângă se simt confortabil și în siguranță cu ei. Raportul folosit de astfel de persoane este de 5 la 1. Mai exact, înseamnă că atunci când comunicăm ceva direct, într-o formă sinceră și poate mai brută, este bine să menționăm cinci aspecte pozitive și doar unul mai… puțin pozitiv.
Sintagme de ajutor
La final, iată câteva exemple despre cum poți deschide o conversație în care să îți comunici nevoile:
- „Am nevoie sa vorbesc cu tine despre ceva important pentru mine. Crezi că ai timp/ disponibilitate sa mă asculți?”
- „Mă simt inconfortabil în legătură cu situația asta. Crezi că putem să…”
- „Simt că am nevoie de mai mult timp pentru a…”
- „Am nevoie să…”
- „Nu simt că rezonez cu abordarea ta, crezi că putem să mai discutăm despre asta?”
- „Am nevoie să vă rog să păstrați distanța/ să vă îndepărtați puțin… Mulțumesc!”
- „Pentru mine este important să… Ce părere ai dacă…”
- „Mă simt bine când… Mi-ar face plăcere dacă ai putea să…”
Repetiția este mama învățăturii, așa că, fiind atent și exersând constant, ai toate șansele să îți rafinezi discursul și să devii expert în comunicarea interpersonală.