Oana Ioniță, coregrafă: „Nu putem să trăim fără mișcare. Un om care face activitate intensă are nevoie de suplimente alimentare”

    Oana Ioniță are 39 de ani și face mișcare de când se știe. Bebelușa Oana, așa cum o știu cei care au urmărit-o la emisiunea Cronica Cârcotașilor, e dansatoare, balerină, coregrafă, profesoară de balet și fondatoarea școlii de dans Dance Planet Academy. În activitatea ei de-o viață, a învățat că, dacă nu ești sănătos fizic, nu ai cu ce să muncești. Am vorbit cu Oana despre importanța mișcării și a alimentației pentru a te menține sănătos cât mai mult timp, despre felul în care mișcarea ne influențează viața, precum și despre cum poți să îți ajuți organismul, odată cu trecerea anilor.

    La patru ani, pentru că nu era un copil mâncăcios, mama Oanei a considerat că are nevoie de o activitate fizică, așa că a dus-o la balet în orașul natal, Ploiești. La 10 ani a venit la Liceul de coregrafie din București. Pentru că a stat la internat, a fost nevoită să învețe să se descurce singură, de mică. A fost începutul independenței ei.

    Pentru că și-a dorit să fie pe picioarele ei, la 16 ani a început să lucreze la Teatrul de Revistă Constantin Tănase din București. Tot la 16 ani, și-a început cariera în televiziune la Tele7abc. La 18 ani, când s-a angajat ca balerină la Opera Națională București, a fost nevoită să renunțe la colaborarea cu Teatrul Constantin Tănase. La 22 de ani, a început să lucreze, ca dansatoare, la Cronica Cârcotașilor, emisiunea de la Prima TV care a făcut-o cunoscută drept bebelușa Oana. „Când am intrat la Prima TV, la Cronica Cârcotașilor, a trebuit să fac un efort pentru că nu mai puteam să fiu și la Operă, pentru că aveam foarte multe repetiții și nu puteam să fac față programului”, spune Oana. Atunci, a trebuit să aleagă între televiziune și scenă. A înțeles că televiziunea îi aduce mai multă notorietate, așa că a ales micul ecran.

    „Dacă nu ești sănătos fizic, nu ai cu ce să muncești”

    La 32 de ani, a început să colaboreze la emisiunea Dansez pentru tine de la Pro TV. În aceeași perioadă, când capitalul ei de imagine a crescut și mai mult, a început să își concentreze atenția asupra școlii de dans pe care o înființase cu doi ani înainte, în 2010. După ce a terminat colaborarea cu Dansez pentru tine, a ales să iasă din televiziune și să se concentreze asupra Dance Planet Academy, unde este și profesoară. Anul trecut, la începutul pandemiei, activitatea s-a mutat pentru scurt timp pe Facebook, dar Oana s-a adaptat rapid și a lansat o platformă online de dans. Acum, copiii pot să participe la cursurile școlii ei atât fizic, cât și pe internet. 

    Întreaga ei viață se învârte în jurul dansului, al mișcării, în jurul propriului corp. Întotdeauna i-a plăcut să facă mai multe lucruri în paralel. „Mai multe decât pot duce”, recunoaște ea. Ca să facă față unui program solicitant și unui stil de viață extrem de activ, Oana trebuie să fie disciplinată și să acorde o atenție deosebită sănătății ei.

    Am vorbit despre meseria ei, despre efectele trecerii de la a fi balerină la a fi profesoară de balet, despre importanța alimentației și a mișcării, despre cum poți să ai un corp sănătos, precum și despre capcanele vârstei și ce anume te ajută să ieși din aceste capcane, în așa fel încât să te simți bine în pielea ta.

    Ca să se mențină în formă, Oana face mișcare, mănâncă sănătos și, când e nevoie, folosește suplimente alimentare.

    Smart Living: Oana, ești dansatoare, coregrafă, profesoară de balet. Cât de greu e să practici această profesie și care sunt cele mai importante lucruri de care trebuie să ții cont în activitatea ta?

    Oana Ioniță: Dacă mă gândesc la majoritatea meseriilor din lumea asta, cred că sunt o norocoasă, pentru că, poate, mulți și-ar dori să aibă o activitate artistică – fie ea în teatru, fie în film sau dans. Sunt fericită că fac ceea ce-mi place, că pot să-i învăț și pe ceilalți ce înseamnă o viață sănătoasă și am mare noroc că și familia mă susține.

    În primul rând, cred că, de când am început viața sportivă, cel mai important este somnul. Somnul e cel care mă ajută să fiu tot timpul odihnită sau să fiu prezentă în ceea ce fac. În mod normal, recomandarea este de opt ore de somn, dar eu, dacă nu dorm peste opt ore, nu sunt destul de activă în ceea ce fac. Dacă am avut o zi în care am dansat mai mult sau am avut o zi mai intensă, în care a trebuit să fiu atentă și la copii, și la cursuri, atunci ajung undeva la 10 ore de somn.  

    În rest, nu sunt nici fumătoare, nu beau nici alcool, nu consum nici sucuri acidulate. Cred că am o viață sănătoasă.

    Smart Living: Cât de importantă este sănătatea propriului corp în profesia pe care ai ales-o?

    Oana Ioniță: În activitatea mea, dacă nu ești sănătos fizic, nu ai cu ce să muncești. Practic, îți lipsește materia primă. E ca și cum ai avea o fabrică de cinci stele și nu ai avea materialele cu care să lucrezi.

    Corpul e cel mai important lucru din meseria pe care o am. Într-adevăr, și mintea trebuie să fie focusată, pentru că ea e cea care conduce acest mecanism (n.r. – corpul uman), dar corpul este cel mai important, iar sănătatea trebuie să fie la 100%.

    Smart Living: Ce faci ca să-ți ajuți organismul să facă față provocărilor de zi cu zi?

    Oana Ioniță: În primul rând, orele de somn. Apoi, alimentația. Nu mănânc foarte mult, dar încerc să mănânc cât mai des și nu lucruri care să-mi îngreuneze corpul. Țin foarte mult să mănânc salate, să beau apă, să nu mănânc mult seara – deși uneori vin obosită de la cursuri și seara este momentul când mă întâlnesc cu toată familia la masă.

    Apoi, încerc să am un ritm constant de activitate fizică. Atunci când a început pandemia, am avut o pauză în activitatea mea fizică. Și am văzut că, dacă sunt în pauză, nu am cum să mă echilibrez și că, dacă nu fac ceva cu mine, starea mea devine tot mai îngrijorătoare. Nu ajung neapărat în zona depresiei, dar mă duc din ce în ce mai rău în jos. Singura modalitate de a mă reorganiza și revitaliza e e să fac sport.

    Din punct de vedere al mișcării, atunci când devii profesor – nu doar în cazul meu, ci și al tuturor instructorilor, arbitrilor și coregrafilor – nu te mai bazezi 100% pe ceea ce faci tu, ci pe ceea ce fac ceilați. În loc să faci mișcările, ajungi să stai mai mult jos și să faci corecțiile către cursanți. În felul acesta, devii mai sedentar și activitatea sportivă se diminuează mai mult de 80%.

    „În pandemie, mi-am dat seama că trebuie să-mi revin și să mă reorganizez ca stil de viață, așa că am început să predau făcând cât mai multe exerciții. Consecința a fost că am devenit mult mai pozitivă”.

    Oana Ioniță, dansatoare, profesoară de balet

    Sunt foarte mulți cei care se apucă de sport, dar renunță după două-trei zile sau fac în etape. Exact ca la mâncat și la somn, și în sport trebuie să existe constanță, pentru că, altfel, se dezechilibrează balanța sănătății.

    Smart Living: Alimentația ta se schimbă când ai o perioadă mai aglomerată sau te simți mai obosită?

    Oana Ioniță: Dacă am o perioadă intensă ca activitate, mă bazez foarte mult pe proteine, colagen, alimente ușoare. Nu renunț la carne, îmi place să mănânc carne, dar elimin mezelurile, carnea grea sau carnea cu grăsimi, care îți împovărează mai mult corpul. Digestia alimentelor cu proteine, cel puțin a cărnii, e puțin mai grea și, atunci, corpul devine puțin mai leneș. Așa că, în perioadele când am nevoie să fiu mai fresh sau mai activă, încerc să mănânc alimente mai ușoare.

    Smart Living: Care sunt regulile de la care nu faci rabat când vine vorba de sănătatea ta? Aceste reguli se schimbă pe măsură ce înaintezi în vârstă?

    Oana Ioniță: Încerc să fac cât mai mult sport. Asta e o regulă pe care am redescoperit-o recent. O știam de când eram tânără, dar, odată cu înaintarea în vârstă, începem să devenim puțin mai leneși, mai comozi, și apar alte priorități, crește intersul alocat celorlalți mai degrabă decât ție, de exemplu aloci mult timp creșterii copiilor. Și, când te dedici mai mult celorlați, pierzi din timpul alocat mișcării.

    În plus, odată cu vârsta, devine destul de greu să ai o schemă de alimentație echilibrată, iar organismul are nevoie și de suplimente alimentare. Dacă stau să mă gândesc, un om care face activitate intensă are nevoie de suplimente alimentare. Eu iau acum suplimente de zinc și vitamina C, pentru că trăim într-o perioadă de pandemie, iar foarte rar mai consum batoane proteice, atunci când trebuie să înlocuiesc o masă.    

    Smart Living: Profesia de dansatoare sau balerină pare una romantică, dar îmi imaginez că, uneori, antrenamentele pot fi stresante. Care e rețeta ta antistres?

    Oana Ioniță: Așa e, suntem puțin mai visători și în viața personală, și pe scenă. Atunci când mă umplu de probleme, pentru că am o grămadă de probleme la școală, unde sunt în jur de 300 de copii care au nevoie de atenție, ceea ce mă ajută să mă destresez este să iau un pic de distanță, să fac altceva.

    Cred că la partea cu stresul mă ajută să mă opresc din ceea ce fac și să mă uit la un film, să citesc o carte sau să petrec mai mult timp cu familia. Pe mine, cel mai mult mă relaxează să văd un film sau să dorm. 

    Smart Living: Cât de important e colagenul pentru o persoană care face multă mișcare?

    Oana Ioniță: Este vital, din punctul meu de vedere, mai ales că, după o anumită vârstă, și mai ales atunci când apare menopauza la femei, el este din ce în ce mai puțin produs de către corp. Noi, ca sportivi, avem nevoie de colagen pentru elasticitatea oaselor, pielii, dar mai ales a tendoanelor și a ligamentelor.

    Denumirea colagenului vine din cuvântul grecesc kola, care înseamnă lipici. El ne ajută să ne menținem mai tineri, ne ajută să fim mai elastici și mai puternici, pentru că susține pielea, oasele, ligamentele.

    „Copiii au mai mult colagen, comparativ cu adulții. Când colagenul nu se mai produce în corp în cantitate la fel de mare, începem să avem dureri: de articulații, de spate, încep să apară ridurile. Cumva, începem să îmbătrânim”.

    Oana Ioniță, dansatoare, profesoară de balet

    De multe ori, balerinii sau sportivii, după o anumită vârstă, încep să aibă dureri și renunță la activitatea lor atunci când corpul nu-i mai susține în activitatea lor ca în vremea copilăriei. Am colegi care, pentru că nu iau suplimente de colagen, au probleme cu tendoanele la aterizări sau când fac sărituri.

    Durerea reprezintă unul dintre principalele motive pentru care, la un moment dat, renunțăm să mai facem sport. Devenim mai comozi tocmai pentru că începe să ne fie mai greu să facem sport și apar durerile. Cred că aportul de colagen este vital în organism și că, la un moment dat, e bine să iei suplimente.

    Eu, de exemplu, atunci când m-am reapucat de sport după o pauză, am avut dureri. Corpul nu era pregătit pentru asta. În pandemie, când am redeschis platforma online de cursuri de dans, nu am mai putut să le explic copiilor doar din mâini cum să facă mișcările, ci a trebuit să le arăt, să fac și eu mișcările. În momentul în care am reînceput brusc, am avut destul de multe dureri de articulații și a trebuit s-o iau ușor-ușor cu suplimente. M-am bazat destul de mult pe aceste suplimente de colagen și am sesizat că, după o perioadă, corpul meu și-a revenit. 

    Smart Living: În ultima vreme, de când cu pandemia, se discută mai des despre vitamina D3. Pentru tine, ca dansatoare, ce înseamnă această vitamină? Cum te ajută?

    Oana Ioniță: Știu că, de obicei, o găsesc în alimente, în special în pește, și că statul la soare ajută la asimilarea vitaminei D3. În principiu, suplimentele pe care le iau conțin și vitamina D3.

    După ce a renunțat la televiziune, Oana s-a dedicat școlii ei de dans, unde e și profesoară de balet.

    Smart Living: Ești fondatoarea școlii Dance Planet Academy, unde ești și profesoară. Ce pot copiii să facă la școala ta?

    Oana Ioniță: Copiii vin cu drag la Dance Planet, unde fac multe: de la balet și gimnastică ritmică la street dance, dans sportiv, dans contemporan, jazz, floor barre, care este un program cum e pilates-ul la adulți, exercițiile de la bară din balet se efectuează pe jos, de-asta se cheamă floor barre. Avem inclusiv canto, de care se ocupă soțul meu. Suntem o școală puțin mai complexă, avem și pian, chitară, vioară.

    În perioada asta, cursurile se desfășoară și fizic, și online. Fizic, facem la cele două locații din Cocor și din Ghencea, iar online pe Zoom.

    Anul trecut, chiar dacă perioada de închidere a fost de o lună de zile, după care am putut să ne reorganizăm și să ne revenim, toată lumea a fost destul de reticentă, le-a fost frică să se reîntoarcă fizic la sală, mai ales că dansul nu e un lucru de viață și de moarte, fără de care nu poți să trăiești. Dar asta e doar părerea adulților, copiii intră într-o altă zonă dacă nu au activități fizice. Unii stau prea mult pe telefon, alții se îngrașă sau intră în depresie.

    Acum, cursurile online se desfășoară în principiu pentru cei din țară. Sunt puțini cei din București care intră online, pentru că cei din București vin fizic la sală. E un lucru bun să vii la sală, să fii lângă profesor și să ți se facă observație în mod direct, să înțelegi ce trebuie să îmbunătățești și să simți energia pe care o ai când ești în sală cu colegii tăi și progresezi.

    Avem și o comunitate de adulți care, de două ori pe săptămână, fac online cursuri de balet, stretching și floor barre.

    Adevărul e că sportul este una din cele mai bune soluții pentru a avea o viață fericită. Creierul secretă endorfine și îți dă senzația de plăcere, de fericire. Te simți mult mai fericit atunci când dansezi sau când faci sport.

    Smart Living: Ai o fiică și un fiu, dar, la școala de dans, intri în contact cu mulți alți copii. Cum îi înveți pe cei mici să aibă grijă de corpurile lor? Este ceva anume ce putem face din timp pentru a ne simți bine cât mai mult timp?

    Oana Ioniță: Atunci când copilul are foarte multă energie, începând cu trei-patru ani, e recomandat să facă mișcare. De regulă, le recomandăm fetelor balet, iar băieților break dance. La balet, corpul trebuie să aibă cât mai puțină grăsime, iar musculatura să fie foarte flexibilă.

    Viața de acasă a fiecărui copil e diferită, așa că nu aș putea să le spun eu părinților ce stil alimentar să aibă. Dar, când copiii ajung la un anumit nivel de performanță, au obligația să aibă un regim alimentar sănătos, care să nu includă pizza, cartofi prăjiți, sucuri și altele. Dacă își doresc să facă performanță, trebuie să păstreze un echilibru al alimentației cu sportul.

    Smart Living: Cum ți-a afectat pandemia viața? În ce condiții putem continua să trăim normal?

    Oana Ioniță: Se pare că e din ce în ce mai greu să revenim la normal. Anul trecut am funcționat o perioadă numai online, pe Facebook, unde am făcut cursuri gratuite pentru toată lumea, astfel încât toți copiii de la mine de la sală să poată să continue antrenamentele. Dar, după o lună de zile, am lansat prima platformă de dans online din România, pe care acum o folosesc în special cursanții din țară, care nu pot veni la sală.

    Acum, că am revenit la sală, nu aș mai putea să mă întorc la a sta din nou acasă. În viață, orice echilibru e format din bune și din rele. Nu aș putea să stau numai în casă și să fac numai online, mi-a fost foarte greu din punctul ăsta de vedere. Și pentru copii e la fel, atunci când au o activitate sunt fericiți, viața lor are un sens.

    Smart Living: Cum ne influențează starea emoțională sănătatea fizică? De ce avem nevoie de mișcare și de dans în viețile noastre?

    Oana Ioniță: Creierul e foarte legat de corp. Când suntem sedentari, și creierul devine mult mai leneș nu mai e foarte creativ. Dacă reușim să ne mobilizăm și să facem sport mai mult și mai bine, și psihicul nostru devine mai puternic.

    Nu putem să trăim fără mișcare, viața înseamnă mișcare, tot ce ne înconjoară înseamnă mișcare, nu e nimic static. Toți avem nevoie să facem sport la diverse niveluri. În funcție de felul nostru de a fi – dacă suntem mai sedentari sau mai activi – ne căutăm activități pentru a fi mai sănătoși.

    Avem nevoie de dans pentru a fi fericiți. Dansul ne ajută să ne descătușăm puțin din energii, din sentimentele pe care le avem și din ceea ce suntem noi. De multe ori îți dai seama de felul de a fi al unui om în funcție de cum dansează și cum se mișcă. Îți poți da seama dacă e mai timid, dacă e mai fericit, dacă e dramatic, dacă suferă.

    Dansul ne ajută să fim mai aproape de noi înșine și să ne descoperim. Eu, când nu dansez și îi văd pe ceilalți dansând, mi se face poftă, am nevoie să mă manifest și eu.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook