Hormonii feminini. Cum le faci pe doamne să-și iasă din fire

Hormonii le fac pe femei să-și iasă din fire. Ce recomandări are endocrinologul

    Acum ești veselă, în 5 minute ești tristă, fără un motiv foarte clar. La micul dejun, soțul e cel mai bun prieten, la prânz ți-ai dori să-l vezi cu bagajele la ușă. Acum ești calmă și împăciuitoare, după câteva minute arunci cu vorbe grele pe care le regreți pe măsură ce ies din gură, dar nu te poți opri. Zilele sunt ca un carusel de emoții pe care nu le poți controla, nu te recunoști și ai senzația că întreaga lume s-a întors împotriva ta. De fapt, mintea ți-e sabotată de propriul corp, într-un moment în care hormonii schimbă chimia organismului, iar tot ceea ce poți face este adopți un stil de viață care să reducă efectele schimbărilor hormonale specifice femeilor.

    Există câteva momente cheie în care hormonii feminini afectează puternic comportamentul: în adolescență, în perioadele de dinainte de menstruație, înainte și după naștere, la menopauză. Momentele sunt cu atât mai delicate cu cât sunt însoțite și de o serie de modificări la nivelul corpului, de la acnee, la modificări ale greutății, la balonare, bufeuri etc. În plus, dereglările hormonale feminine pot duce și la agravarea unor afecțiuni de sănătate mintală existente, precum depresia, tulburarea bipolară, anxietatea și atacurile de panică.

    Cum funcționează estrogenul și progesteronul

    De vină sunt estrogenul și progesteronul, hormoni sexuali al căror echilibru influențează starea de spirit a femeilor, fertilitatea, libidoul și ovulația. Mai exact, hormonii de tip estrogen, secretați de ovare, sunt responsabili de menținerea trăsăturilor feminine (inclusiv reglarea pilozității și depunerea grăsimilor), lubrifierea vaginală, menținerea stării de bine. Dezechilibrul poate duce la depresie, anxietate, atrofie vaginală etc.

    Progesteronul, pe de altă parte, este hormonul care ajută la formarea și menținerea structurii osoase normale, la menținerea echilibrului glicemiei, pregătirea sânilor pentru a produce lapte etc, iar dezechilibrele la nivelul acestuia pot determina infertilitate, osteoporoză, endometrioză etc. Deficitul de progesteron se manifestă prin bufeuri, libidou scăzut, dureri de cap, depresie, anxietate și diverse modificări de dispoziție.

    Cum se explică stările din perioada premenstruală

    În cadrul proiectului educativ Sanatatea in Focus realizat de Secom, în parteneriat cu Smart Living, Dr. Alina Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog, spune că există o legătură foarte strânsă între echilibrul hormonal, echilibrul cognitiv- comportamental și cel emoțional, iar acest lucru se vede foarte clar la adolescenți, care devin agitați din cauza modificărilor hormonale, la femeile aflate înainte de menstruație, care sunt iritabile și irascibile, și la doamnele care intră la menopauză și se confruntă cu stări de depresie, furie, iritabilitate, melancolie.

    Ea explică ce se întâmplă concret înainte de menstruație, când femeile suferă de sindrom premenstrual:

    ”Aproximativ cu o săptămână înainte de menstruație, nivelul hormonal de estrogeni și de progesteron se prăbușește și se pare că încep să se secrete tot felul de substanțe citokine, interleukine, care acționează la nivelul sistemului nervos central, la nivelul neuronilor. Știți bine că la femei totul începe din cap. Și bucuria, și plăcerea și depresia, toate la noi vin din hipotalamus, hipofiză. Atunci, datorită acelei prăbușiri, apar toate acele simptome și semne: pofta pentru dulce, iritabilitatea, nervozitatea. Ca semne, apare balonarea, tulburări de tranzit, retenția de apă cu plus ponderal semnificativ. O parte este explicată prin scăderea hormonilor și o parte este explicată prin scăderea neurotransmițătorului bucuriei, a serotoninei”.

    Importanța unui stil de viață echilibrat

    Pentru că nu există formule magice care să poată să mențină în mod artificial o balanță hormonală optimă, soluțiile pot veni din mai multe surse. În principiu, un stil de viață echilibrat, care include sport și o alimentație corectă, poate reduce manifestările hormonale nedorite, atunci când vorbim de simptome ușoare. De asemenea, ajută somnul de calitate, limitarea consumului de zahăr, grăsimi, alcool, sare și glucide rafinate, precum și evitarea stresului. Pentru evitarea dezechilibrelor care pot determina infertilitatea la femei, dr. Burlacu recomandă femeilor următoarele:

    • Să aibă grijă de greutatea lor, dar să nu facă diete excesive și să nu se supună la înfometare.
    • Să aibă grijă de somnul lor, care să fie în cantitate suficientă și de calitate
    • Să îsi cunoască bine corpul, să își monitorizeze cu atenție menstruațiile și să semnaleze medicului simptome neobișnuite
    • Să aibă o alimentație echilibrată

    Suplimentele alimentare pot fi folositoare atât pentru adolescente, cât și pentru femei la menopauză

    Medicul precizează că, în tulburările funcționale, sunt de ajutor și suplimentele alimentare, cu condiția să să fie naturale, de calitate. Iată exemplele pe care le oferă:

    ”La începutul vieții menstruale, la fetițe, când vine menstruația, pot să apară dereglări menstruale: fie vine ciclul prea repede, mă refer la intervalul de zile scurt, fie menstruațiile sunt abundente. La sfârșitul vieții reproductive, la doamnele cu tulburări de premenopauză și menopauză, când au menometroragii (sângerare abundentă- n.red.), spottinguri (sângerare între menstre- n.red.) sau când au bufeuri, deci tulburări neurovegetative. În situații precum acestea, sunt foarte utile aceste produse naturiste, bineînțeles de calitate și recomandate de un medic- ar fi minunat dacă ar fiu un medic specializat în medicina naturopată, dar și endocrinologii pot să recomande. Și eu recomand și sunt de acord cu utilizarea lor”.

    Igiena minții, esențială pentru femei

    Dat fiind faptul că stresul este una dintre cauzele ce pot determina dezechilibrul hormonal, recomandarea medicului este ca femeile să evite pe cât posibil situațiile tensionate, relațiile care le provoacă suferință și să fie atente la igiena lor mentală. Terapiile de relaxare, exercițiile de timp mindfulness sau orice activitate recreativă, practicate constant sau măcar în perioadele delicate, pot reduce semnificativ tulburările emoționale și comportamentale provocate de dezechilibrele hormonale specifice femeilor.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare