Ce este fericirea pentru generația Millenials și de ce e OK să stai pe telefon

    Uneori, generațiile precedente îi cataloghează pe Millenials ca fiind individualiști, imaturi, narcisiști, nepregătiți când vine vorba de gestionarea finanțelor sau neloiali față de angajatori.

    Alte percepții legate de ei includ idei precum faptul că pun la îndoială regulile când vine vorba despre subordonarea și apartenența la un anumit sistem, că sunt încă dependenți  financiar de părinți și excesiv de preocupați de imaginea lor pe social media, fie că vorbim despre poze legate de ce au mâncat la prânz, în ce vacanțe au fost, ce haine și-au mai cumpărat sau ce iubiți au în prezent. Să fie toate acestea o imagine care descrie corect generația Millenials?

    Cine sunt acești Millenials, de fapt?

    Conform teoriilor generaționale, Millenials sau generația Y, cum mai este numită, se referă la persoanele născute între 1980 și 1994. Celelalte generații care coexist în prezent sunt: generația Baby Boomers (născuți între 1945 și 1964), generația X, formată din cei născuți aproximativ între anii între 1965-1979 și, cea mai nouă dintre ele, generația Z, a celor născuți începând cu anul 1995 și până în prezent. Fiecare dintre aceste tipologii sociologice a fost încadrată, printre altele, în funcție de anumite circumstanțe specifice perioadei de timp căreia îi aparține și are, în mod evident, propria contribuție la societatea în care trăim.

    #Selfie-uri și smartphone-uri

    Pentru unii, cei din generația Y sunt percepuți ca fiind mult prea preocupați de propria imagine și de expunerea vieții personale. Poate că există o tendință în acest sens, dar, până la urmă, trebuie să ținem cont de faptul că fiecare dintre aceste generații este rezultatul progreselor tehnologice apărute în perioada respectivă. Dacă faci parte din generația Z, cel mai probabil ești un ascultător fidel al posturilor de radio și de televiziune, aspect care lipsește în cazul Millenialilor, care prefer alte surse de informare.  

    Altă critică adusă generației Y este că petrece prea mult timp lipită de telefon. Într-adevăr, poate că alocă mai mult timp decât ceilalți (cu excepția generației Z, desigur, nativii digitali). Dar a fi familiarizat cu tehnologia are și avantajul unei productivități sporite la locul de muncă sau a găsirii unor soluții mai rapide în situații de criză.  

    Se mai spune că persoanele din generațiaMillenials își doresc să aibă totul de-a gata. O reformulare mai potrivită este că nu sunt foarte ușor de convins că regulile trebuie respectate doar pentru că acestea există. Spre exemplu: dacă munca se poate face de acasă, de ce să o faci de la birou? Dacă am terminat mai repede deadline-ul sau am găsit o soluție inedită și eficientă pentru a scurta timpul necesar unei activități, iar rezultatele sunt pe măsura așteptărilor, de ce să rămân până la ora șase la birou sau în fața monitorului?

    Ce îi face fericiți?

    Fericirea este, desigur, un subiect controversat, asupra căruia probabil fiecare om s-a aplecat cel puțin o dată în viață. Multe minți luminate au încercat să explice fericirea, să înțeleagă puternica atracție pe care o exercită asupra noastră și să ne arate că este, de fapt, mai OK să nu îți dorești și să nu îți faci un scop din ceva atât de abstract, efemer și negarantat (nu de puține ori, căutarea dinadins a fericirii aduce mai repede nefericirea). Viața devine mult mai ușoară și mai frumoasă când reușim să ne dorim mai degrabă împlinirea, deoarece aceasta nu exclude celelalte provocări și dificultăți existențiale cu care oamenii, inevitabil, se confruntă. 

    Cu toate astea, ar fi de menționat câteva lucruri care îi fac fericiți pe cei din generația Millenials.

    Experiențele

    Spre deosebire de generațiile dinainte, persoanele care se încadrează aici par să își dorească mai degrabă experiențe decât bunuri materiale și fac o prioritate din asta. Este, de altfel, logic: bunurile materiale ne fac fericiți doar pe termen scurt, pentru că nu ne definesc cu adevărat. Pe de altă parte, experiențele și amintirile sunt integrate în ființa noastră și fac parte din ceea ce suntem. Fiind de obicei trăite împreună cu alți oameni, devin poveștile care ne leagă unii de ceilalți.

    Împlinirea profesională și nu numai

    Într-o societate eminamente competitivă, unde aproximativ 50% din câmpul muncii este ocupat de milleniali, este dificil să nu fi preluat ideea că tu, ca om, însemni „ceva” prin prisma rolului tău profesional.
    În generația Y se duc multe lupte interioare în acest sens. Astfel, reprezentanții acestei generații își doresc pe de o parte un statut profesional și joburi bine plătite și pe de altă parte nu se mulțumesc doar cu atât; sensul vieții lor nu se învârte doar în jurul muncii.
    Dimpotrivă, își doresc din ce în ce mai mult experiențe valoroase și prin care să aducă o contribuție semnificativă lumii în care trăiesc. În plus, spre deosebire de generațiile de dinainte, pun un preț mai mare pe timpul lor liber. Așadar, uneori, în această zonă apar frustrări și conflicte interioare pe care cei din această generație încearcă să le depășească.

    Independența financiară

    Din acest punct de vedere, cei din generația Y nu trăiesc vremuri neapărat ușoare. Deși „regula” era că o criză economic apare doar o dată în cursul unei vieți, iată că repezentanții generației Millenials o traversează deja pe cea de-a doua. În zilele noastre, într-o economie care îți permite, la nivel teoretic, să faci mulți bani, te poți simți inadecvat dacă nu ai reușit asta până la o anumită vârstă. De asemenea, o piață a muncii cu multe opțiuni, dar incertă poate reprezenta și ea un factor care pune presiune pe un individ.

    Călătoriile

    Millenialii sunt, în general, mai cosmopoliți decât predecesorii lor; cei mai mulți sunt interesați de călătorii și flexibili când vine vorba despre schimbarea țării în care trăiesc, pentru a avea acces la joburi mai bune sau țări care să ofere un cămin mai potrivit dorințelor și scopurilor pe care le au.

    Libertate în luarea deciziilor

    Datorită schimbărilor la nivelul societății, acest aspect este mai important decât a fost pentru generațiile anterioare; astfel, millenialii au o mentalitate diferită și când vine vorba despre ceea ce percep ca fiind constrângeri și îngrădire. Cu toate acestea, generația Y a fost educată să fie mai atentă la situații potențial periculoase și resimte o anxietate mai mare referitoare la aspecte ale vieții care odinioară erau percepute ca fiind normale.
    Așadar, în mod paradoxal, își dorește mai multă libertate, dar trăiește cu mai multă frică.

    Dar iubirea?

    Deși se presupune că generația Millenials nu mai pune atât de mult preț pe idea întemeierii unei familii, statisticile contrazic această prezumție. Ei au standard mult mai înalte când vine vorba de alegerea unui parteneriat. Spre deosebire de cum se formau familiile în trecut, astăzi un partener trebuie să îndeplinească o multitudine de roluri care să satisfacă extraordinar de multe nevoi: să fie un bun prieten, cel puțin un egal din punct de vedere financiar, un iubit pasional și un viitor părinte bun. Libertatea în cadrul cuplului, ambiția, asumarea unui angajament care nu se traduce neapărat printr-o casnicie și o viață în afara relației de cuplu sunt alte cerințe comune, caracteristice acestei generații.

    Fiecare generație are trăsături proprii congruente cu vremurile pe care le-a traversat, iar acest lucru este cât se poate de firesc. A compara prin critic și a crede că o generație este mai „bună” decât alta ar însemna să facem un deserviciu obiectivității și adevărului, fie el istoric sau filosofic.
    Orice generație s-a adaptat unor circumstanțe specifice și contribuie la evoluția umanității. Și, pe lângă diferențele inevitabile, pentru o funcționare cât mai lină și fezabilă ar trebui poate să ne concentrăm pe asemănări și să apreciem efortul comun din care facem toți parte: acela de a traversa experiența de a fi om – o ființă complexă, fragilă și puternică deopotrivă.

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare
    Urmărește-ne și pe Facebook