Relația cu șeful: cum o construiești și cum o menții

Cum poți construi o relație mai bună cu șeful?

    Ce determină performanța unei afaceri? Auzim mereu această întrebare. Vânzările care generează profit, o bună strategie de marketing, creativitatea sau viziunea? Ei bine, factorul-cheie în spatele tuturor acestora este relația dintre angajat și angajator, deoarece forța unei afaceri se măsoară în mâna sa de lucru. Însă cum se poate construi și menține relația cu șeful?

    Dacă relația cu șeful e bună, și angajatul e mulțumit

    O bună relație între angajat și șeful său conduce inevitabil către performanța și succesul afacerii. Și asta pentru că o conexiune puternică, pozitivă, între subordonați și șef duce la un grad mai mare de satisfacție a angajaților față de munca depusă și implicit la o productivitate mai bună.

    Fără îndoială, relația bună cu șeful face ca angajații să fie mai motivați, iar gradul de satisfacție față de munca depusă să fie mai mare.

    Un studiu al Universității Princeton arată că pentru numeroși angajați, relația optimă cu șeful este mai importantă în păstrarea locului de muncă decât răsplata financiară.

    Angajatul și angajatorul sunt în egală măsură responsabili pentru stabilirea unei legături puternice, fără prea mult stres.

    De ce îi este greu angajatului să consolideze relația cu șeful?

    În mod tradițional, relația șef-subordonat este una în care nu există un echilibru de forțe. Astăzi, din ce în ce mai multe companii au înțeles nevoia și ideea de colaborare. Iar în unele cazuri, acest lucru reprezintă cheia succesului afacerii. Însă, în general, între șefi și subordonați se mențin diferențele de statut.

    O agenție de recrutare pentru sectorul public din Statele Unite ale Americii notează pe site-ul ei de căutare de joburi faptul că, pe de o parte, șeful tinde să se considere pe o treaptă superioară față de angajați.

    De aceea, încearcă să-și impună ideile și se așteaptă ca subordonații să le execute. Pe de altă parte, angajatul are de-a face cu o persoană pe care nu a ales-o neapărat și de care depinde afirmarea, evaluarea sau răsplătirea sa.

    De altfel, încă din 1960, antropologii Kluckhohn și Strodtbeck (autorii „Values Orientation Theory“ – teoria orientării spre valori) au determinat trei moduri în care indivizii se raportează unii la ceilalți. Este vorba despre logica dominației, cea a cooperării și cea a competiției.

    Dacă cea din urmă este frecvent întâlnită în SUA, cultura germană este orientată mai mult către cea a cooperării. În alte țări europene, precum Franța, se impune ca model logica dominației, care plasează managerul și subalternul într-o relație dezechilibrată de tip părinte-copil. Acest model relațional intră de cele mai multe ori în contradicție cu așteptările salariatului.

    Generația de astăzi, însă, sensibilă la managementul bazat pe colaborare, nu acceptă astfel de modele în care șefii sunt percepuți ca niște persoane distante, incapabile să stabilească relații amicale. Atitudinea lor rece creează adesea frustrare și pune imaginea șefului într-o lumină nefavorabilă, deoarece tendința actuală vizează stabilirea unor relații de tip informal, caracterizate prin suplețe.

    Relația mai bună cu șeful se susține prin respectarea obligațiilor morale

    Respectarea obligațiilor etice este o condiție sine qua non a relațiilor de muncă, asigurând în același timp armonia în cadrul companiei. Acestea trebuie să fie respectate atât de angajator/șef, cât și de subordonat.

    Vorbim aici despre protejarea bunurilor companiei și ale angajaților, despre respectul acordat de-o parte și de cealaltă. De asemenea, condițiile bune de muncă sunt importante, lipsa abuzurilor, a discriminărilor, dar și fidelitatea sau profesionalismul.

    Angajatul are obligația etică de a-și îndepli îndatoririle stipulate în contract. A lucra cu profesionalism poate determina succesul întreprinderii și, implicit, bunăstarea personală și a colegilor.

    A-ți face treaba bine este cea mai bună cale de a avea o bună relație cu angajatorul.

    Punctele forte ale angajatului au nevoie de încurajare

    O relație sănătoasă șef-subaltern debutează prin recunoașterea punctelor forte. A investi încredere în capacitățile celuilalt de a realiza anumite îndatoriri duce la dezvoltarea unei bune relații între șef și angajat. De aceea, trebuie create oportunități pentru a demonstra punctele forte ale angajatului.

    Șeful trebuie să recunoască și să încurajeze calitățile subordonatului, oferindu-i spațiul necesar pentru a se manifesta. În acest mod, stima de sine a angajatului va crește, iar calitatea muncii va fi net superioară.

    Pe de altă parte, un bun manager trebuie să aibă calitatea de a recunoaște punctele forte ale fiecărui angajat, motivându-i în mod adecvat pe fiecare în parte.

    Comunicarea, condiție a unei bune legături șef-subordonat

    Încă de la începutul relației contractuale, atât managerul, cât și angajatul trebuie să cunoască așteptările celuilalt față de poziția pe care subalternul o va ocupa. Această comunicare trebuie să fie continuată fie prin informări frecvente, fie în cadrul unor evaluări periodice. Ideal ar fi ca punctele de vedere expuse de ambii parteneri să fie sincere și să se bazeze pe o evaluare onestă.

    Mulți angajatori devin din ce în ce mai preocupați să știe care sunt interesele, prioritățile, dificultățile personalului. De aceea, subalternii trebuie să aibă curajul să-și exprime dorințele, nemulțumirile. Însă trebuie să se gândească și la soluțiile pe care le consideră favorabile în rezolvarea unor probleme.

    Evită manipulările!

    Nimănui nu-i place să fie victima unor manipulări sau a unor conflicte între colegii mai puțin binevoitori. Astfel de persoane nu sunt văzute cu ochi buni nici de manageri.

    De aceea, este recomandabilă evitarea unor practici îndoielnice, precum justificarea eșecurilor personale prin acuzarea colegilor. De asemenea, antrenarea în dispute inutile, sterile nu consolidează poziția nimănui, dimpotrivă.

    O relație bună cu șeful chiar și atunci când apar critici

    În cadrul oricărei organizații apar inevitabl și situații mai puțin plăcute, tensionate. Uneori, se întâmplă ca angajații sau managerii să-și exprime dezacordul față de felul în care sunt îndeplinite obligațiile de serviciu.

    Și în acest caz, comunicarea este cheia pentru rezolvarea conflictelor sau pentru evitarea acestora. De aceea, comunicarea trebuie să fie clară, iar partenerii trebuie să se asigure că au înțeles în mod corect sarcinile pe care le au de realizat.

    7 trucuri de respectat pentru a avea o relație bună cu șeful, de la un expert în coaching organizațional

    Managerul reprezintă primul client al unui angajat. Este acea persoană care va face evaluarea subordonatului și care trebuie să se ocupe de dezvoltarea acestuia în cadrul companiei. Până la urmă, a stabili o bună legătură cu șeful este o necesitate, și nu o opțiune.

    Paul Devaux, expert în coaching organizațional, consideră că un angajat ar trebui să respecte un număr minim de cerințe pentru a avea o bună legătură cu superiorul său:

    1. Cere-i avizul, sfatul, ajutorul și asigură-te că șeful a validat un proiect înainte ca acesta să fie demarat.
    2. Pe cât posibil, fii autonom și nu îi consuma timpul cu nimicuri.
    3. Solicită-i ajutorul, dar vino cu propuneri pentru soluționarea problemelor.
    4. Fă propuneri și preia inițiativa.
    5. Când apare o problemă, adu-i-o la cunoștință.
    6. Respectă regulile și timpul alocat rezolvării sarcinilor. Evită să fii ultimul care își finalizează îndatoririle.
    7. Învață să primești și să gestionezi critica. Dacă aceasta este justificată, recunoaște-ți eroarea comisă și angajează-te că o vei îndrepta.

    Îți recomandăm și

    SPUNE-ȚI POVESTEA »
    Căutare