Românii și problemele lor de vedere: studiu al Clinicilor „Dr. Holhoș”, brandul nr. 1 de oftalmologie din România

Românii și problemele lor de vedere: studiu al Clinicilor „Dr. Holhoș”, brandul nr. 1 de oftalmologie din România

Acest articol este realizat cu sprijinul Clinicile Dr. Holhoș

Atunci când aleg un cabinet unde să își facă un control oftalmologic, 92% dintre românii care poartă ochelari își doresc ca acesta să aibă echipamente pentru investigații medicale complexe, iar o pondere similară țin cont de experiența și specializările medicului, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piață Reveal Marketing Research. Conform aceleiași cercetări, Clinicile „Dr. Holhoș” sunt brandul nr. 1 de servicii medicale oftalmologice din România, beneficiind de cea mai mare notorietate de pe piața de profil.

Cu o rețea de șase clinici în Alba Iulia, Cluj-Napoca, Sibiu, Turda, Mediaș și Târgu Mureș, precum și 13 cabinete de optică medicală aflate de asemenea în localități din Transilvania, „Dr. Holhoș” este în prezent cea mai mare rețea privată care oferă servicii medicale oftalmologice pacienților români și din afara țării – de la examinări și investigații preoperatorii la intervenții de chirurgie laser pentru corectarea dioptriilor sau intervenții pe retină. Clinica „Dr. Holhoș” din Cluj-Napoca a fost prima din Transilvania unde s-a realizat operația de corectare a dioptriilor SMILE Pro, cea mai avansată din lume în acest moment. În prezent, este singura rețea de clinici cu trei unități (în Sibiu, Târgu Mureș și Cluj-Napoca) unde pacienții din România și din străinătate au acces la această intervenție, care se realizează în numai 7 secunde, cu ajutorul celei mai avansate platforme de chirurgie robotică cu laser din lume. Până în prezent, circa 120.000 de pacienți au fost tratați în unitățile rețelei, dintre care o mare parte au optat pentru intervenții de corectare a dioptriilor. Anul trecut, în clinicile din rețea au fost realizate aproximativ 5.500 de operații. Până în prezent, investițiile totale în dezvoltarea rețelei se ridică la circa 10 milioane de euro.

„Dr. Holhoș”, brandul cel mai cunoscut de clinici de oftalmologie

Rezultatele studiului „Piața serviciilor medicale de oftalmologie” arată că „Dr. Holhoș” este brandul cel mai cunoscut de clinici de oftalmologie din România, cu o notorietate care o depășește pe a oricărui alt competitor de pe piață. Astfel, atunci când li s-a solicitat să indice un brand de clinici de oftalmologie, 26% dintre respondenți au menționat Clinicile „Dr. Holhoș”, brand care s-a situat la o distanță de aproape zece puncte procentuale față de următorul clasat.

Din punctul de vedere al notorietății asistate (atunci când respondenților li se solicită să recunoască un nume dintr-o listă dată), Clinicile „Dr. Holhoș” s-au plasat din nou pe primul loc, 57% dintre cei chestionați declarând că au recunoscut brandul. Mai mult, unu din patru respondenți (25%) a declarat că ar lua în calcul Clinicile „Dr. Holhoș” dacă ar trebui să aleagă o clinică unde să meargă pentru un consult oftalmologic.

Studiul mai arată că la nivel național, Clinicile „Dr. Holhoș” sunt asociate de către pacienți cu ideea de expertiză, un nivel ridicat de experiență a medicilor, cu gama largă de afecțiuni pe care le tratează și cu un sentiment de încredere și siguranță.

„Cu unele dintre echipamentele noastre putem rezolva cazuri care sunt la limită”, spune dr. Teodor Holhoș, fondatorul rețelei. „Am avut un pacient la care topograful indica o cornee prea subțire, deci cu contraindicație pentru operație, dar cel mai performant aparat pe care îl avem, ArcScan, un ecograf cornean cu ultrasunete, care poate realiza imagini 3D la rezoluție de 1 micron, ne-a arătat că grosimea corneei era totuși suficientă ca să ne permită să operăm. Am reușit astfel să le oferim pacienților noștri investigații și tratamente la absolut același nivel de care se bucură cei din țări ca Franța, Germania sau SUA.”

Portretul robot al purtătorului de ochelari: 36% îi poartă mai mult de 10 ore în fiecare zi, durata medie la nivel național fiind de 9,2 ore

Potrivit studiului, peste o treime dintre pacienții români (36%) poartă ochelari de vedere timp de mai mult de 10 ore pe zi, în vreme ce mai bine un sfert (27%) îi poartă pentru o durată care variază între 7 și 10 ore. Astfel, în medie, o persoană care poartă ochelari o face timp de 9,2 ore pe zi.

Aproape jumătate dintre toți respondenții (48%) au fost diagnosticați cu miopie, 28% cu presbiopie (54% în grupa de vârstă de peste 55 de ani), 20% cu hipermetropie și 17% cu astigmatism.

Dacă miopia este prin excelență o problemă întâlnită la vârste tinere (fiind diagnosticată la aproape două treimi, respectiv 65%, dintre tinerii cu vârsta de până la 34 de ani), frapează prevalența ridicată a astigmatismului în rândul adulților de 35-44 de ani. Astfel, mai bine de un respondent din cinci (22%) suferă de astigmatism, afecțiune frecvent asociată cu miopia; este posibil însă ca ponderea ridicată a astigmatismului în cadrul acestei categorii de vârstă să fie datorată faptului că pacienții sunt în general persoane active care își urmăresc în mod activ starea de sănătate, deci inclusiv eventualele probleme de vedere.

Ochelarii de vedere, purtați în permanență

Peste jumătate (52%) dintre respondenți poartă ochelari de vedere indiferent de ce activități întreprind, procentul cel mai mare fiind înregistrat în cazul persoanelor cu vârsta de sub 35 de ani (60%). La polul opus se află categoria persoanelor cu vârsta de peste 55 de ani, care în majoritate folosesc ochelarii doar în funcție de nevoi – doar 46% nu îi dau deloc jos.

În categoria persoanelor care nu poarta ochelarii permanent, 75% îi folosesc atunci când lucrează la calculator, iar 73% pentru citit. Purtatul ochelarilor la citit este mai frecvent în cazul celor de peste 55 de ani (89%), comparativ cu cei sub 35 de ani (49%). O proporție relativ redusă de respondenți, de 10%, este reprezentată de cei care folosesc atât ochelari, cât și lentile de contact, dubla utilizare fiind însă strâns corelată cu vârsta: de la 20% în cazul celor între 18 și 34 de ani la numai 2% dintre respondenții din grupa de vârstă de peste 55 de ani.

6% din purtătorii de ochelari au apelat deja la o operație de corectare a dioptriilor ori intenționează să o facă

Problemele de vedere de tipul miopiei sau presbiopiei au atins în ultimele decenii proporții epidemice. În Europa, peste jumătate din populația în vârstă de peste 25 de ani suferă de un defect de vedere provocat de o eroare de refracție (miopie, presbiopie, astigmatism etc.), prevalența cea mai ridicată înregistrând-o miopia, care afectează peste 30% din aceste persoane.

Pe de altă parte, în România mai mult de jumătate dintre respondenți (55%) spun că nu au luat deocamdată în considerare tratamentul chirurgical al problemelor de vedere precum miopia. 17% încă se gândesc la această posibilitate, ponderea ajungând la peste un sfert (27%) din persoanele din categoria de vârstă între 18 și 34 de ani. Unu din zece afirmă că este posibil ca în viitor să apeleze la o astfel de soluție, iar 3% și-au exprimat intenția fermă de a recurge la o intervenție chirurgicală de corecție a dioptriilor cu ajutorul laserului. Aceeași pondere, de 3 procente, o reprezintă persoanele care au apelat deja la o operație de reducere a dioptriilor. 11% dintre respondenți au exclus însă această opțiune.

De ce se feresc românii de operațiile de corecție a dioptriilor: obișnuința și lipsa de informare, cauzele principale

Pentru cei mai mulți pacienți (44%), purtarea ochelarilor reprezintă un inconvenient cu care se pot împăca în viața de zi cu zi.

Însă mai bine de o treime dintre respondenți (34%) invocă, drept motiv pentru a evita operația, riscul complicațiilor, în vreme ce 35% au menționat costul intervenției și 28% riscul de recidivă sau de rezolvare parțială a defectului de vedere.

„Intervențiile de chirurgie refractivă cu laser sunt printre cele mai sigure, rata complicațiilor intraoperatorii fiind mult sub 1%, iar aceste complicații se rezolvă de regulă cu succes chiar în timpul operației”, explică dr. Teodor Holhoș. „Procedurile cele mai noi, cum este SMILE Pro, pot aborda cazuri care înainte erau foarte dificil de rezolvat, cum ar fi pacienții cu nistagmus. Acum vom avea disponibilă și opțiunea SMILE Pro Plus pentru hipermetropie, prin care vom putea corecta dioptriile cu plus și pe care o vom aduce în premieră în Transilvania.

Cel mai des vorbim nu de complicații, ci de sub- sau supra-compensare, adică aducem un pacient de la, să zicem, o dioptrie de -6 la una de -1, în loc de 0. Dar este o mare diferență. Cu o dioptrie de -1 nu vezi 100% perfect, dar sigur nu mai depinzi de ochelari. În circa 99% din cazuri, noi corectăm vederea la 0, iar rezultatul durează ani de zile. Un pacient miop care se operează la 18 sau la 30 de ani nu va mai avea nevoie de ochelari până dincolo de vârsta de 40 de ani. Gândiți-vă ce înseamnă să trăiești 10, 15 sau 25 de ani fără să ai nevoie să porți ochelari nici măcar o dată, în cea mai activă perioadă a vieții.”

Despre studiul „Piața serviciilor medicale de oftalmologie”

Cercetarea a fost realizată la inițiativa Clinicilor „Dr. Holhoș” pentru a avea o privire de ansamblu asupra problemelor de vedere cu care se confruntă românii și, în același timp, pentru a descoperi ce forme de corecție vizuală (ochelari, lentile de contact sau intervenții chirurgicale cu laser pentru corectarea dioptriilor) preferă aceștia. De asemenea, studiul a încercat să afle care sunt clinicile de oftalmologie preferate de către pacienți. Cercetarea a fost realizată prin interviuri online (CAWI) realizate pe un eșantion selectat din rândul purtătorilor de ochelari de vedere.

Ai și tu o poveste? Ne-o poți trimite aici

Îți recomandăm să te uiți și la acest video despre sănătatea mintală

Căutare